Svar: Hvilken amning skal ryge

13. oktober 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

En plan for dagen til et barn på 8 måneder, lavet ud fra dine tidligere angivne tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Evt. amning og sover videre

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs, en kartoffelbåd eller små stykker frikadelle (evt. rester fra aftensmaden) og får derudover fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun får mad nok. Vand af kop.

Evt. ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, - pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefilet, laks osv. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød

Flaske og puttes til natten ca ...

Annonce

... 19.30-20 som nu

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes

De tre amninger dagligt, som de fleste børn i 8-9 måneders alderen vil kunne nøjes med, vil ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften eller vil ligge f.eks. aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Umiddelbart lyder det som om at jeres datter vil trives godt med amning inden middagsluren om dagen og så to amninger aften og i løbet af natten. Eller flaske den ene gang og amning den næste, det er helt fint.

Hvorvidt det skal være amningen kl 23 eller amningen kl. 05 der skal fjernes afhænger af hvordan du synes hendes behov er. Hvis hun ikke vågner af sig selv og søger brystet kl. 23 eller du har fornemmelsen af at hun der spiser meget lidt, så vil det være fint at stoppe denne amning først og evt. så amme hende, når hun selv vågner og viser behov. Hvis hun om morgenene virker til at hyggespise mere og du tænker at du bedre vil kunne springe denne amning over, så er det der du skal sætte ind :)

At sove igennem i denne alder vil ofte være at sove 6-7 timer uden at få mælk - det kan således være at blive ammet kl. 23-24 og få morgenmad kl. 7 ... Det kan også være at få mælk kl. 20, kl 02 og stå op og spise morgengrød ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor