Svar: Hvilken amning skal ryge
13. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
En plan for dagen til et barn på 8 måneder, lavet ud fra dine tidligere angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Evt. amning og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs, en kartoffelbåd eller små stykker frikadelle (evt. rester fra aftensmaden) og får derudover fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun får mad nok. Vand af kop.
Evt. ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, - pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefilet, laks osv. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
De tre amninger dagligt, som de fleste børn i 8-9 måneders alderen vil kunne nøjes med, vil ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften eller vil ligge f.eks. aften, en gang i løbet af natten og inden middagslur.
Umiddelbart lyder det som om at jeres datter vil trives godt med amning inden middagsluren om dagen og så to amninger aften og i løbet af natten. Eller flaske den ene gang og amning den næste, det er helt fint.
Hvorvidt det skal være amningen kl 23 eller amningen kl. 05 der skal fjernes afhænger af hvordan du synes hendes behov er. Hvis hun ikke vågner af sig selv og søger brystet kl. 23 eller du har fornemmelsen af at hun der spiser meget lidt, så vil det være fint at stoppe denne amning først og evt. så amme hende, når hun selv vågner og viser behov. Hvis hun om morgenene virker til at hyggespise mere og du tænker at du bedre vil kunne springe denne amning over, så er det der du skal sætte ind :)
At sove igennem i denne alder vil ofte være at sove 6-7 timer uden at få mælk - det kan således være at blive ammet kl. 23-24 og få morgenmad kl. 7 ... Det kan også være at få mælk kl. 20, kl 02 og stå op og spise morgengrød ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske