Svar: Amning og behov - 7 mdr.
12. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Din dreng er 7 måneder gammel, ammes 2-3 gange i døgnet, spiser godt med skemad og må også være god til at drikke af en kop, så hans væskebehov sikres... Han vejer 8500g og lyder ikke umiddelbart til at mangle noget, din læge og din sundhedsplejerske er ikke bekymrede - jeg synes det lyder som om at alt er okay :)
Jeg vil dog foreslå dig at du nu øger hans indtag af mad, så han får flere måltider dagligt. En plan for dagen til en dreng på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede brødskorper, agurk eller andet i hånden at gumle på, vand eller modermælkserstatning af kop.
Ammes (forsøg om han vil) og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ris med lidt sovs, brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Jeg er ikke klar over hvorvidt den færdiglavede børnemad i Sverige er tilsat flere vitaminer end den er i Danmark, men her vil vi normalt anbefale at barnet får tilskud af både d-vitamin og jern - også selvom det får færdiglavet børnemad ...
Hvis du også gerne vil lave lidt af maden selv, så kan du med fordel bruge mme i f.eks. havregrøden om morgenen, for på den måde at få mælkeindtaget sat lidt op og få din dreng sikret lidt flere vitaminer og mineraler.
At din dreng ikke ammes mere end måske 3 gange dagligt og nogle dage måske kun vil tage brystet 2 gange, kan være helt okay - du skal bare sikre dig at han får sit behov for vitaminer, jern og kalk dækket på anden vis. Og så skal han have mme eller vand af kop, for også at få sit behov for væske dækket tilstrækkeligt :)
Og så må du holde fast i at du rent faktisk stadig ammer ham og at det er dejligt for jer begge to - for mange lykkes det jo ikke at amme til barnet er 7 måneder og de 2-3 amninger dagligt er jo bedre end ingen amninger ... Så hold fast i at det du gør er godt og prøv ikke at se det som et nederlag, tværtimod :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske