Svar: Amning og behov - 7 mdr.

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Din dreng er 7 måneder gammel, ammes 2-3 gange i døgnet, spiser godt med skemad og må også være god til at drikke af en kop, så hans væskebehov sikres... Han vejer 8500g og lyder ikke umiddelbart til at mangle noget, din læge og din sundhedsplejerske er ikke bekymrede - jeg synes det lyder som om at alt er okay :)

Jeg vil dog foreslå dig at du nu øger hans indtag af mad, så han får flere måltider dagligt. En plan for dagen til en dreng på 7 måneder kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede brødskorper, agurk eller andet i hånden at gumle på, vand eller modermælkserstatning af kop.

Ammes (forsøg om han vil) og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ris med lidt sovs, brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten

Sen aften: ...

Annonce

... Ammes og sover videre

Jeg er ikke klar over hvorvidt den færdiglavede børnemad i Sverige er tilsat flere vitaminer end den er i Danmark, men her vil vi normalt anbefale at barnet får tilskud af både d-vitamin og jern - også selvom det får færdiglavet børnemad ...

Hvis du også gerne vil lave lidt af maden selv, så kan du med fordel bruge mme i f.eks. havregrøden om morgenen, for på den måde at få mælkeindtaget sat lidt op og få din dreng sikret lidt flere vitaminer og mineraler.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At din dreng ikke ammes mere end måske 3 gange dagligt og nogle dage måske kun vil tage brystet 2 gange, kan være helt okay - du skal bare sikre dig at han får sit behov for vitaminer, jern og kalk dækket på anden vis. Og så skal han have mme eller vand af kop, for også at få sit behov for væske dækket tilstrækkeligt :)

Og så må du holde fast i at du rent faktisk stadig ammer ham og at det er dejligt for jer begge to - for mange lykkes det jo ikke at amme til barnet er 7 måneder og de 2-3 amninger dagligt er jo bedre end ingen amninger ... Så hold fast i at det du gør er godt og prøv ikke at se det som et nederlag, tværtimod :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder