Svar: Kvalme og mavesmerter efter amning

11. oktober 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det lyder som om at Gustav får rigtig meget mælk hos dig og nogle gange har svært ved helt at kapere den mængde. Derfor gylper han og det hjælper ham at få det overskydende op ....

Det lyder dog også som om at han har en del luft som generer ham og du skal derfor være opmærksom på at han så vidt muligt skal bøvse af, inden du lægger ham til at sove. Nogle børn er super gode til at bøvse med det samme, andre har sværere ved det og måske er Gustav en lidt langsom bøvser .. Nogle børn falder i søvn og sover tungt i forbindelse med amning og kommer der ikke en bøvs i løber af få minutter, så kan man ligeså godt lægge barnet ned og lade det sove. Men efter ca 25 minutter, nogle gange 40 minutter, så kan man se at barnet vågner op, virker uroligt, virrer med hovedet og ligger og smasker og her er det luften/bøvsen der er på vej. Nogle gange kan barnet klare det selv og der løber lidt gylp ud på madrassen og barnet sover videre, andre gange er man nødt til at tage barnet op, lade det komme af med luften og så putte det igen.

Dertil kommer at Gustav måske lider af refluks, som jeg i et tidligere brev til dig har nævnt og det kan gøre at mælken står og ...

Annonce

... kører i hans spiserør, hvilket generer ham. Derfor vågner han og virker forkvalmet, bliver irriteret og har svært ved at sove videre. Det kan her hjælpe at elevere hans hovedgærde, så han ligger højere med hovedet. Ligger han i liften så stil liften på skrå, stil den f.eks. på en pude, med puden under hovedenden.

Det kan måske hjælpe jer at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så han starter med at spise hos dig, bliver skiftet og vågner lidt op til dåd igen, bliver lagt til igen og først derefter bliver puttet. Det kan gøre at han lige når at fordøje maden lidt bedre og derefter kan sove en længere og mere rolig lur. Det kan også hjælpe hvis han evt. har ondt i maven og brug for at få maden lettere igennem systemet. Det er også sådan at han ved denne måde at spise på, hvor han lægges til brystet af to omgange, får mere af den fedtholdige mælk som giver mere ro i maven.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derudover kan det nogle gange være en stor hjælp med en sut, fordi det er sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mælk og luft igennem.

Mavemassage kan være en god idé og også at cykle med hans ben ...

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder