Svar: Kvalme og mavesmerter efter amning
11. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Gustav får rigtig meget mælk hos dig og nogle gange har svært ved helt at kapere den mængde. Derfor gylper han og det hjælper ham at få det overskydende op ....
Det lyder dog også som om at han har en del luft som generer ham og du skal derfor være opmærksom på at han så vidt muligt skal bøvse af, inden du lægger ham til at sove. Nogle børn er super gode til at bøvse med det samme, andre har sværere ved det og måske er Gustav en lidt langsom bøvser .. Nogle børn falder i søvn og sover tungt i forbindelse med amning og kommer der ikke en bøvs i løber af få minutter, så kan man ligeså godt lægge barnet ned og lade det sove. Men efter ca 25 minutter, nogle gange 40 minutter, så kan man se at barnet vågner op, virker uroligt, virrer med hovedet og ligger og smasker og her er det luften/bøvsen der er på vej. Nogle gange kan barnet klare det selv og der løber lidt gylp ud på madrassen og barnet sover videre, andre gange er man nødt til at tage barnet op, lade det komme af med luften og så putte det igen.
Dertil kommer at Gustav måske lider af refluks, som jeg i et tidligere brev til dig har nævnt og det kan gøre at mælken står og kører i hans spiserør, hvilket generer ham. Derfor vågner han og virker forkvalmet, bliver irriteret og har svært ved at sove videre. Det kan her hjælpe at elevere hans hovedgærde, så han ligger højere med hovedet. Ligger han i liften så stil liften på skrå, stil den f.eks. på en pude, med puden under hovedenden.
Det kan måske hjælpe jer at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så han starter med at spise hos dig, bliver skiftet og vågner lidt op til dåd igen, bliver lagt til igen og først derefter bliver puttet. Det kan gøre at han lige når at fordøje maden lidt bedre og derefter kan sove en længere og mere rolig lur. Det kan også hjælpe hvis han evt. har ondt i maven og brug for at få maden lettere igennem systemet. Det er også sådan at han ved denne måde at spise på, hvor han lægges til brystet af to omgange, får mere af den fedtholdige mælk som giver mere ro i maven.
Derudover kan det nogle gange være en stor hjælp med en sut, fordi det er sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mælk og luft igennem.
Mavemassage kan være en god idé og også at cykle med hans ben ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske