Svar: Amning og stort suttebehov
7. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Amme mor
Det er bestemt ikke forkert at du ammer din datter og det lyder som noget I begge nyder rigtig meget.
Når jeg anbefaler at man skærer ned og ammer 2 gange i døgnet i 10-12 måneders alderen, så er det fordi jeg her tænker på barnets mælkeindtag og at det er vigtigt at barnet ikke får så meget mælk, at det påvirker barnets indtag af mere sufficient mad negativt og dermed barnets trivsel.
Der sker naturligvis ikke noget ved, at man en gang imellem lægger en ekstra gang til brystet, det kan være at barnet har brug for lidt ekstra væske og dier kortvarigt, det kan også være at barnet bliver forskrækket over et eller andet og har brug for en trøstetår og den ro som amningen kan give. Ligesom børn i perioder, hvor de er syge, forkølede, har lidt feber osv. naturligt også vil sætte amningen op - og det er helt fint og helt naturligt.
Det man altid skal vurdere er hvorvidt der er tale om et reelt behov hos barnet og hvordan barnet trives bedst og som du beskriver det, så bruger din datter dig en gang imellem som lidt trøst - der hvor andre børn måske ville bruge en sut - og det er helt okay :)
Du skal naturligvis prøve at fornemme, hvor meget hun dier hos dig - om hendes mælkeindtag er meget stort eller om det kun er kortvarigt trøst og ro hun søger. Der er naturligvis forskel på om hun dier 4 gange dagligt og tilsammen måske får 500ml mælk eller om hun dier 4 gange dagligt og indtager det dobbelte ...
Så som du beskriver det, så trives I begge med det, din datter dier korvarigt og bruger brystet som trøst og ro en gang imellem og hun spiser masser af almindelig mad. Hun trives, du trives - det lyder bestemt ikke forkert, det lyder ganske fint!
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske