Svar: Afvænning af amning

3. oktober 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Triste mor

Det er lidt usædvanligt at din datter accepterer at være væk fra brystet i 7 dage, derefter accepterer at putte sammen med dig uden at få bryst et par dage og så pludselig er det som om, at hun kommer i tanke om brystet igen ...

Jeg kan godt forstå at du er splittet, det ville jeg også være. For du har jo ret i at efter 14 dage uden brystet, så burde det ikke være nødvendigt at lægge til igen og atter starte amningen op - modsat, så lyder det jo til at være brystet hun vil have og måske vil hun acceptere at få brystet bare en gang i døgnet, hvilket I måske begge kunne leve med.

Jeg hælder nok mest til at du holder fast i at amningen nu er slut. Hun bliver jo også ældre og mere og mere bevidst og det bliver sandsynligvis ikke mindre svært at stoppe, om et par måneder ...

Men måske savner hun en substitut? Det lyder som om at hun har fået far i stedet for mor og det er jo også fint - men måske har hun brug for en bamse, en putteklud eller andet, som hun kan ligge og nusse næse, ører osv. med, noget som hun selv kan styre .. Det er jo netop fordelen ved en bamse eller klud, - at hun selv bestemmer behovet. Hun kan ikke styre dig, hvornår hun har brug for ...

Annonce

... bryst eller ej, hun kan ikke styre om du er der, om far er der, men en sovebamse er der, når hun har brug for det, uanset om hun sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution.

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig og jeres datter har derfor alderen til dette nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mit forslag er derfor at du holder fast i at brystet ikke længere er tilgængeligt, men at hun i stedet skal lære at bruge en substitut, en bamse, en klud eller hvad hun nu kunne tænkes at ville være glad for og lære at finde tryghed, trøst og ro ved dette - fordi det også vil hjælpe hende fremover :)

Og så skal du naturligvis sikre dig at hun ikke er syg eller har det rigtig skidt og af den grund søger dig ekstra meget lige nu. Der kunne jo være en fysiologisk forklaring på, hvorfor hun pludselig søger brystet så meget, at hun f.eks. har ondt og derfor søger tilbage til det, der normalt har været det mest tryghedsgivende for hende. Hvis hun er syg, har ondt eller andet, så skal dette naturligvis behandles og ikke med brystet, men hvad der nu er behov for - f.eks. medicin.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor