Svar: Afvænning af amning
3. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Triste mor
Det er lidt usædvanligt at din datter accepterer at være væk fra brystet i 7 dage, derefter accepterer at putte sammen med dig uden at få bryst et par dage og så pludselig er det som om, at hun kommer i tanke om brystet igen ...
Jeg kan godt forstå at du er splittet, det ville jeg også være. For du har jo ret i at efter 14 dage uden brystet, så burde det ikke være nødvendigt at lægge til igen og atter starte amningen op - modsat, så lyder det jo til at være brystet hun vil have og måske vil hun acceptere at få brystet bare en gang i døgnet, hvilket I måske begge kunne leve med.
Jeg hælder nok mest til at du holder fast i at amningen nu er slut. Hun bliver jo også ældre og mere og mere bevidst og det bliver sandsynligvis ikke mindre svært at stoppe, om et par måneder ...
Men måske savner hun en substitut? Det lyder som om at hun har fået far i stedet for mor og det er jo også fint - men måske har hun brug for en bamse, en putteklud eller andet, som hun kan ligge og nusse næse, ører osv. med, noget som hun selv kan styre .. Det er jo netop fordelen ved en bamse eller klud, - at hun selv bestemmer behovet. Hun kan ikke styre dig, hvornår hun har brug for bryst eller ej, hun kan ikke styre om du er der, om far er der, men en sovebamse er der, når hun har brug for det, uanset om hun sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig og jeres datter har derfor alderen til dette nu.
Mit forslag er derfor at du holder fast i at brystet ikke længere er tilgængeligt, men at hun i stedet skal lære at bruge en substitut, en bamse, en klud eller hvad hun nu kunne tænkes at ville være glad for og lære at finde tryghed, trøst og ro ved dette - fordi det også vil hjælpe hende fremover :)
Og så skal du naturligvis sikre dig at hun ikke er syg eller har det rigtig skidt og af den grund søger dig ekstra meget lige nu. Der kunne jo være en fysiologisk forklaring på, hvorfor hun pludselig søger brystet så meget, at hun f.eks. har ondt og derfor søger tilbage til det, der normalt har været det mest tryghedsgivende for hende. Hvis hun er syg, har ondt eller andet, så skal dette naturligvis behandles og ikke med brystet, men hvad der nu er behov for - f.eks. medicin.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske