Afvænning af amning

3. oktober 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Afvænning af amning

Hej Helen

Så er jeg her igen. Har tidligere skrevet om at jeg skulle være væk fra min lille datter på 14 måneder i en uge og at jeg var bekymret, også fordi jeg aften og natammede lige op til.

Ugen med far gik fint uden det helt store drama. Min mand og datter tog med mig til England i en uge, men var hos min mands søster i Bath mens jeg arbejdede i London. Efter syv nætter kom jeg og mødte dem i Bath. Min datter var lidt skeptisk overfor mig i få minutter så ville hun gerne nusses og kysses og efter 10 minutter fik jeg et stort smil. Resten af dagen ville hun kun være ved mig og græd hvis jeg gik ud af rummet.

Den nat var det mig der lagde hende i seng og det gik fint. Jeg lod hende ligge helt tæt ved mig under min arm som på samme måde som når jeg ammede hende. Jeg havde bh og en stram t-shirt lod hende mærke min bare hud på maven. Før kunne hun godt kunnet lide at holde hånden på mit bryst når hun skulle sove og stryge mit maveskind. Hånden på brystet tænkte jeg at vi nu skulle undgå her under afvendingen.

Første nat gik som sagt fint. Hun strøg mit mave skind og prøvede at komme ind under toppen til mit bryst men faldt i søvn uden megen protest. Aftenen efter var også ok, men ikke helt ligeså nem som den første. Den tredje nat var vi hjemme igen og hun protesterede noget mere end de andre nætter. Hiver i min top og viser tydelig frustration over ikke at kunne få dem. Her til aften var den værste af dem alle. Hun var tydeligt træt og ville gerne sove. Hun lage sig ind under min arm og strøg mit maveskind, men blev meget vred over ikke at kunne nå ind under toppen. Så ville hun tages op og ...

Annonce

... gåes rundt med og ud af værelset.

Jeg gik lidt ud med hende og det var nok en fejl. Vi gik ind igen og balladen startede forfra men denne gang besluttede jeg at blive på værelset. Hun græd og skreg i 20 min til hun faldt i søvn i mine arme af udmattelse. Jeg har prøvet at indføre at vi læser en bog i sengen og lytter til en cd med afslapnings musik for at bevare det som en hygge stund. Men det var det bestemt ikke her til aften.

Da jeg ammede hende før hun skulle sove var det altid uden gråd. Jeg kan ikke holde ud at se hende så ulykkelig og jeg begynder helt at tvivle på at jeg gør den rigtige ting. Jeg troede lige at denne her afvænning gik så fint og smertefrit men det er som om det bliver værre og værre. Min mand arbejder om aftenen, så det er derfor det er mig der er nødt til at putte. Om natten går det for det meste fint bare med sutten når hun vågner så det er da altid noget. Hun ligger mellem os for det er hun vant til.

Hun må da glemme det bryst på et tidspunkt! Hvor længe tror du det kan tage og er der mere jeg kan gøre? Ville ikke have noget imod at amme om aftenen, men jeg tror bare at hun så også vil ammes, når hun vågner om natten for der har vi været lidt for længe. Vil gerne bare helt afvikle den vane.

Skal jeg holde ud eller gi efter? Men hvis jeg gir efter nu efter snart to uger bliver det så lettere på et andet tidspunkt..... nej vel? Får heller ikke den samme chance for en hel uge hvor min mand kan putte.

Hvad skal jeg gøre? Er bange for at aften putning er ved at være et mareridt for min datter og mig? Hvordan sørger jeg for det ikke sker?

Kærlig hilsen
en trist mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!