Brev:
Afvænning af amning
3. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Afvænning af amning
Hej Helen
Så er jeg her igen. Har tidligere skrevet om at jeg skulle være væk fra min lille datter på 14 måneder i en uge og at jeg var bekymret, også fordi jeg aften og natammede lige op til.
Ugen med far gik fint uden det helt store drama. Min mand og datter tog med mig til England i en uge, men var hos min mands søster i Bath mens jeg arbejdede i London. Efter syv nætter kom jeg og mødte dem i Bath. Min datter var lidt skeptisk overfor mig i få minutter så ville hun gerne nusses og kysses og efter 10 minutter fik jeg et stort smil. Resten af dagen ville hun kun være ved mig og græd hvis jeg gik ud af rummet.
Den nat var det mig der lagde hende i seng og det gik fint. Jeg lod hende ligge helt tæt ved mig under min arm som på samme måde som når jeg ammede hende. Jeg havde bh og en stram t-shirt lod hende mærke min bare hud på maven. Før kunne hun godt kunnet lide at holde hånden på mit bryst når hun skulle sove og stryge mit maveskind. Hånden på brystet tænkte jeg at vi nu skulle undgå her under afvendingen.
Første nat gik som sagt fint. Hun strøg mit mave skind og prøvede at komme ind under toppen til mit bryst men faldt i søvn uden megen protest. Aftenen efter var også ok, men ikke helt ligeså nem som den første. Den tredje nat var vi hjemme igen og hun protesterede noget mere end de andre nætter. Hiver i min top og viser tydelig frustration over ikke at kunne få dem. Her til aften var den værste af dem alle. Hun var tydeligt træt og ville gerne sove. Hun lage sig ind under min arm og strøg mit maveskind, men blev meget vred over ikke at kunne nå ind under toppen. Så ville hun tages op og gåes rundt med og ud af værelset.
Jeg gik lidt ud med hende og det var nok en fejl. Vi gik ind igen og balladen startede forfra men denne gang besluttede jeg at blive på værelset. Hun græd og skreg i 20 min til hun faldt i søvn i mine arme af udmattelse. Jeg har prøvet at indføre at vi læser en bog i sengen og lytter til en cd med afslapnings musik for at bevare det som en hygge stund. Men det var det bestemt ikke her til aften.
Da jeg ammede hende før hun skulle sove var det altid uden gråd. Jeg kan ikke holde ud at se hende så ulykkelig og jeg begynder helt at tvivle på at jeg gør den rigtige ting. Jeg troede lige at denne her afvænning gik så fint og smertefrit men det er som om det bliver værre og værre. Min mand arbejder om aftenen, så det er derfor det er mig der er nødt til at putte. Om natten går det for det meste fint bare med sutten når hun vågner så det er da altid noget. Hun ligger mellem os for det er hun vant til.
Hun må da glemme det bryst på et tidspunkt! Hvor længe tror du det kan tage og er der mere jeg kan gøre? Ville ikke have noget imod at amme om aftenen, men jeg tror bare at hun så også vil ammes, når hun vågner om natten for der har vi været lidt for længe. Vil gerne bare helt afvikle den vane.
Skal jeg holde ud eller gi efter? Men hvis jeg gir efter nu efter snart to uger bliver det så lettere på et andet tidspunkt..... nej vel? Får heller ikke den samme chance for en hel uge hvor min mand kan putte.
Hvad skal jeg gøre? Er bange for at aften putning er ved at være et mareridt for min datter og mig? Hvordan sørger jeg for det ikke sker?
Kærlig hilsen
en trist mor