Svar: Amning og skemad - har du nogen ideer?
28. september 2010
Alder:
5 mdr.
Kære mor, der gerne vil give sin søn nok mælk ...
Faktisk tror jeg at din dreng får mere mælk end du fornemmer, og du må et eller andet sted tro på, at han godt kan regulere sit behov selv, så når du tilbyder og han spiser 5-10 minutter, så er det fordi han der, får den mængde han har brug for :)
Det er fint at holde skemaden nede i mængde, så han ikke får mere end 1/2 dl. max 3/4 dl. og at give vand eller mme af glas. Og så må du amme inden han så skal puttes til lur, så der efter skemaden når at gå 1-1½ time hvor han så får mælk og skal sove.
Det er altid svært at vide præcist, hvor meget mælk barnet får, når man ammer, for vi kan jo ikke se, hvad der løber ud af brystet og at malke ud, giver ikke noget rigtigt billede, fordi barnet ofte vil kunne trække mere ud end en brystpumpe er i stand til ...
Derfor er du nødt til at vurdere det ud fra, hvordan han spiser, hvordan han ligger ved brystet, du skal lytte til om han synker, du skal se på hvor tilfreds han virker efter amning, om du kan se mælk i hans mundvige. Du skal se på om hans mave fungerer - lider han af problemer med hård mave, så skal han have mindre skemad og mere mælk eller vand. Og så skal du naturligvis også se på, hvordan han tisser, om han har fine tissebleer og om urinen er klar. Ofte tisser han måske, når du tager bleen af ham - læg mærke til farven på urinen, den må ikke være gul, men skal være klar :)
Du ammer 6 gange i døgnet, hvilket lyder meget passende for hans alder og han skal et eller andet sted have lov til at selvregulere. Netop når han dier kortvarigt, så får han mere vandholdig mælk og dermed mælk som slukker tørsten og når han spiser længere, så får han et decideret hovedmåltid. Derfor lyder det faktisk helt fint at han om dagen, hvor han også får skemad og mme, spiser kortere tid ved brystet, men om aftenen og tidlig morgen spiser han længere tid og får der en større mængde. Amningen kl. 02, der kun varer 1-2 minutter vil ofte forsvinde helt i 6 måneders alderen så det er helt fint, hvis han nu begynder at signalere at den netop nok snart kan undværes.
Så sålænge han trives - og det lyder det som om at han gør, og du tilbyder ham brystet og lader ham die, hvad han virker til at have behov for, ja så lyder det faktisk ikke som om at han mangler noget :)
Håber at du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :) Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske