Svar: Amning og skemad - har du nogen ideer?

28. september 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor, der gerne vil give sin søn nok mælk ...

Faktisk tror jeg at din dreng får mere mælk end du fornemmer, og du må et eller andet sted tro på, at han godt kan regulere sit behov selv, så når du tilbyder og han spiser 5-10 minutter, så er det fordi han der, får den mængde han har brug for :)

Det er fint at holde skemaden nede i mængde, så han ikke får mere end 1/2 dl. max 3/4 dl. og at give vand eller mme af glas. Og så må du amme inden han så skal puttes til lur, så der efter skemaden når at gå 1-1½ time hvor han så får mælk og skal sove.

Det er altid svært at vide præcist, hvor meget mælk barnet får, når man ammer, for vi kan jo ikke se, hvad der løber ud af brystet og at malke ud, giver ikke noget rigtigt billede, fordi barnet ofte vil kunne trække mere ud end en brystpumpe er i stand til ...

Derfor er du nødt til at vurdere det ud fra, hvordan han spiser, hvordan han ligger ved brystet, du skal lytte til om han synker, du skal se på hvor tilfreds han virker efter amning, om du kan se mælk i hans mundvige. Du skal se på om hans mave fungerer - lider han af problemer med hård mave, så skal han have mindre skemad og mere mælk eller vand. Og så skal du ...

Annonce

... naturligvis også se på, hvordan han tisser, om han har fine tissebleer og om urinen er klar. Ofte tisser han måske, når du tager bleen af ham - læg mærke til farven på urinen, den må ikke være gul, men skal være klar :)

Du ammer 6 gange i døgnet, hvilket lyder meget passende for hans alder og han skal et eller andet sted have lov til at selvregulere. Netop når han dier kortvarigt, så får han mere vandholdig mælk og dermed mælk som slukker tørsten og når han spiser længere, så får han et decideret hovedmåltid. Derfor lyder det faktisk helt fint at han om dagen, hvor han også får skemad og mme, spiser kortere tid ved brystet, men om aftenen og tidlig morgen spiser han længere tid og får der en større mængde. Amningen kl. 02, der kun varer 1-2 minutter vil ofte forsvinde helt i 6 måneders alderen så det er helt fint, hvis han nu begynder at signalere at den netop nok snart kan undværes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så sålænge han trives - og det lyder det som om at han gør, og du tilbyder ham brystet og lader ham die, hvad han virker til at have behov for, ja så lyder det faktisk ikke som om at han mangler noget :)

Håber at du her har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :) Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren