Amning og skemad - har du nogen ideer?

28. september 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning og skemad - har du nogen ideer?

Hej

Er ny på siden, men har læst med siden min dreng kom til verden. Rigtig brugbar hjemmesiden, hvor man næsten altid kan finde et svar:O)

Min søn blev født 5 dage efter termin, og vejede knap 3,2 kg og målte 52 cm - så en lang tynd fyr, hvilket han i øvrigt stadig er:O)

Han er født med en stor appetit, og de første 1½ måned gik med amninger hver 1-2. time. Dette gav luft i maven, og var i det hele taget en ondt cirkel, hvor han ville spise hele tiden og kun sov ganske korte lure om dagen. Nætterne var som regel rimelig stille og rolige med ca. 3 amninger mellem kl 21 og 7...

Den "onde cirkel" blev brudt, men det var hårdt arbejde.
Ellers er min søn en sød lille gut, med let til smil (og grineanfald), han har også et kæmpe temperament og er ret utålmodig.

Min søn er nu 5½ måned har fået skemad siden han var 4 måneder og 1 uge. De første 2-3 uger var ingen succes, men vi blev ved med at prøve, og øgede også i denne periode til 2 måltider, efter råd fra vores SP. Han ELSKER nu sin grød/mos, og kunne (hvis ellers vi gav lov) spise rigtig rigtig meget.
Hans store appetit har medført, at vi for ca. 1 uge siden begyndte at give ham lidt grød om morgenen også. Han spiser også rigtig gerne her.

Vores dilemma består nu i at han ikke rigtig gider at drikke mælk mere. Vi er på ca. 14 dage gået fra 4 lange effektive amninger og 4 kortere amninger, til 3-4 korte amninger om dagen og 1-2 lange (og de ligger om natten).

Jeg tilbyder ham brystet efter hvert skemåltid (her vil han stort set aldrig have), og han bliver ligeledes tilbudt inden ...

Annonce

... han lægges til hans lure og 1-3 gange i løbet af eftermiddagen/aftenen.

De fleste gange starter med skrig og hyl, hvorefter han finder ud af, at det måske egentlig var brystet han ville have. Andre gange afviser han blankt.
Det er faktisk kun natamningerne (hvor han jo halv-sover) der foregår uden skrig og hyl.
De korte amninger tager 2-4 min., de lange 10-15 min.

Vi har forsøgt af fjerne et skemåltid igen i nogle dage, for at se om dette var grunden, men det gjorde ingen forskel.
Jeg tilbyder ham begge bryster hver gang.

Vi har forsøgt at give MME på flaske (han kan sagtens tage en flaske), men dette bliver bare til noget klat/hygge spiseri.
Han elsker at drikke af glas til hans skemad, så her giver vi MME i stedet for vand.

En dag kan se således ud (men blive rykket hvis hans lure bliver længere)

6-7 Vågner
7:30 spiser ca. ½ dl. risgrød med frugtmos 20-30 ml MME af glas
8:30 formiddags lur (1-1½ time)
11-11:30 1/2-3/4 dl grøntsagsmos 20-30 ml MME af glas
ca. 12:30 ammes (kort) middagslur (1-1½ time)
16:30-17 ammes (kort) eftermiddagslur (30-45 min)
18-18:30 1/2-3/4 dl aftengrød med frugtmos 20-30 ml MME af glas
19:30 - 20 Ammes (kort) i seng
23 ammes (15 min)
02 vågner ammes(1-2 min.)
05 ammes (15 min)

For 14 dage siden vejede han 7,4 kg, så han skal da have noget mere mælk. Han fremstår ikke dehydreret, og er ikke syg (har næsten lige været forkølet, men uden tilstoppet næse)
Hvilke tanker gør du dig?? Nogle gode idéer, eller er det bare sådan hans behov er lige nu.

Hilsen en mor
der gerne vil give sin søn nok mælk:O)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os