Brev:
Udvikling - 13 mdr.
28. september 2010
Alder:
13 mdr.
Udvikling - 13 mdr.
Kære Helen
Det er nu længe siden jeg sidst har skrevet - men følger stadig med! L og S er nu 13½ måned - og trives fint (selvom de jo er født 5½ uge for tidligt).
De er startet i vuggestue - hvilket er gået ok ... men det tog relativt lang tid rent indkøringsmæssigt - og særligt L er stadig MEGET træt, når hun kommer hjem - idet de har svært ved at få hende til at sove i vugggestuen (og de er endda ''kun'' i vuggestue kl. 9.15-15.40).
Vi eksperimenterer med at holde dem fra formiddagsluren, idet de ellers ikke kan sove 12-14 - hvilket er vuggestuens rytme. Ungerne ville foretrække at sove 9-10 og igen kl. 13.30-15 ... men vi prøver at få 11.30-14 til at fungere ... og jeg tror, at det vil lykkes, men det kunne være fedt - hvis vuggestuer var gearet til små børn - frem for store børn ;-) De sover altid mellem kl. 19 og 19.15 om aftenen og indtil kl. 6.30/7 om morgenen - det har været sådan i et par måneder nu.
Derudover har vi også det issue, at vuggestuen virker famlende overfor det faktum, at vores au pair afleverer hver dag og henter ca. 2 dage/uge .... Min mand og jeg har begge direktørjobs - men prioriterer vores børn meget - det synes dog ikke at være vuggestuens oplevelse ... og ja - jeg er nok ikke the average mum, hvilket de har svært ved at håndtere ... dette bare for at sætte nedenstående lidt i relief ... men ja - bottom line er jeg lidt overrasket over den manglende positive opbakning til kvindesagen fra profferne (sundhedsplejsker, pædagoger, etc.) - det er lidt kvinder - kvinder værst. Du ''lider'' også af dette syndrom - når du skriver hjemmelavede boller, havregrød,e tc. ... sorry to say - men det kan kvinder med karriere ikke nå - men det gør os ikke til dårlig mødre - det ville være fedt om du og andre meningsdannere ville støtte kvindesagen mere.
Nå nu til mit spørgsmål!
L og S har jo altid været langsomme i deres udvikling - og har aldrig rigtigt lukket gap til deres korrigerede alder. Vi har brugt Rafeal centret, APA, special kirporakter, etc. ... alt sammen på din anbefaling - TAK!
De er i dag nogle glader unger - der virker psykisk robuste og glade (Det er også vuggestuens evaluering). Motorisk er status følgende:
Grovmotorisk: De kravler (fra 11 mdr), står selv, går langs ting, kravler op på borde, trapper, etc. MEN de går ikke
Finmotorisk: Her er L foran S. Hun kan sætte 4 klodser oven på hinanden, spise med gaffel, putter ting i kasser, sætte to lego klodser sammen, etc - S kan ikke sætte klodser oven på hinanden
Musikalsk: Her er S foran L. Han ''danser'', klapper, vinker, ''synger'', rokker, etc. ... L er knap så glad herfor - men kan også klappe, vinke, etc.
Sprogligt: L siger mam mam (mad), hej (goddag) og hej hej (farvel) - de kan begge pege på næsen og munden, når vi spørger - og også f.eks. på ''mors næse'', ''fars næse'' ''Ls næse'', ... S kan ikke sige noget (i hvert fald ikke noget jeg forstår ;-)) - udover ''bar'' (det betyder far), men han pludrer mere end L.
Deres rytme ligger ret fast - og det går generelt godt - dog svært med denne indkøring af 1 frem for 2 lure i relation til vuggestuen.. Men jeg tror på, at det lykkes på et tidspunkt ;-)
Mit spørgsmål er .... er de alderssvarende? De går ikke - og det bekymrer mig naturligvis - modsat så er de i korrigeret alder kun 12½ måned - så tager jeg korrigeret alder frem for kronologisk alder - så er det ok. Men på Riget sagde de, at vi kun skulle korrigere til de blev 1 år.
Hvad med finmotorik, etc. .. hvad skal jeg se efter - for at vurdere dette? Der er jo altid fokus på det grovmotoriske - hvad kan/skal jeg forvente finmotorisk.
Motorik vejlederne mener, at vi forsat har den udfordring, at S's vestibulær sans er understimuleret (han skal gynges, tumles, etc), mens L fortsat har lidt tågænger tendens (Ss er helt væk og Ls er reduceret) ... Vi har været igennem en hel masse - men der er nu ''kun'' dette tilbage - og vi arbejder ''relativt'' målrettet hermed - men er ikke fanatiske - og har fokus på at de er ''normale'' frem for at være overfokuserede på disse ''små skavanker''.
Hvad er dit view?
Tak for altid gode råd - du har været min bedste støtte i hele forløbet med præmature tvillinger - på trods af din manglende støtte til karrieremødre ;o)
TAK Marianne