Udvikling - 13 mdr.

28. september 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Udvikling - 13 mdr.

Kære Helen

Det er nu længe siden jeg sidst har skrevet - men følger stadig med! L og S er nu 13½ måned - og trives fint (selvom de jo er født 5½ uge for tidligt).

De er startet i vuggestue - hvilket er gået ok ... men det tog relativt lang tid rent indkøringsmæssigt - og særligt L er stadig MEGET træt, når hun kommer hjem - idet de har svært ved at få hende til at sove i vugggestuen (og de er endda ''kun'' i vuggestue kl. 9.15-15.40).

Vi eksperimenterer med at holde dem fra formiddagsluren, idet de ellers ikke kan sove 12-14 - hvilket er vuggestuens rytme. Ungerne ville foretrække at sove 9-10 og igen kl. 13.30-15 ... men vi prøver at få 11.30-14 til at fungere ... og jeg tror, at det vil lykkes, men det kunne være fedt - hvis vuggestuer var gearet til små børn - frem for store børn ;-) De sover altid mellem kl. 19 og 19.15 om aftenen og indtil kl. 6.30/7 om morgenen - det har været sådan i et par måneder nu.

Derudover har vi også det issue, at vuggestuen virker famlende overfor det faktum, at vores au pair afleverer hver dag og henter ca. 2 dage/uge .... Min mand og jeg har begge direktørjobs - men prioriterer vores børn meget - det synes dog ikke at være vuggestuens oplevelse ... og ja - jeg er nok ikke the average mum, hvilket de har svært ved at håndtere ... dette bare for at sætte nedenstående lidt i relief ... men ja - bottom line er jeg lidt overrasket over den manglende positive opbakning til kvindesagen fra profferne (sundhedsplejsker, pædagoger, etc.) - det er lidt kvinder - kvinder værst. Du ''lider'' også af dette syndrom - når du skriver hjemmelavede boller, havregrød,e tc. ... sorry to say - men det kan kvinder med karriere ikke nå - men det gør os ikke til dårlig mødre - det ville være fedt om du og andre meningsdannere ville støtte kvindesagen mere.

Nå nu til mit spørgsmål!

L og S har jo altid været langsomme i deres udvikling - og har aldrig rigtigt lukket gap til deres korrigerede alder. Vi har brugt Rafeal centret, APA, special kirporakter, etc. ... alt sammen på din anbefaling - TAK!

De er i dag nogle glader unger - der virker psykisk robuste og glade (Det er også vuggestuens ...

Annonce

... evaluering). Motorisk er status følgende:

Grovmotorisk: De kravler (fra 11 mdr), står selv, går langs ting, kravler op på borde, trapper, etc. MEN de går ikke

Finmotorisk: Her er L foran S. Hun kan sætte 4 klodser oven på hinanden, spise med gaffel, putter ting i kasser, sætte to lego klodser sammen, etc - S kan ikke sætte klodser oven på hinanden

Musikalsk: Her er S foran L. Han ''danser'', klapper, vinker, ''synger'', rokker, etc. ... L er knap så glad herfor - men kan også klappe, vinke, etc.

Sprogligt: L siger mam mam (mad), hej (goddag) og hej hej (farvel) - de kan begge pege på næsen og munden, når vi spørger - og også f.eks. på ''mors næse'', ''fars næse'' ''Ls næse'', ... S kan ikke sige noget (i hvert fald ikke noget jeg forstår ;-)) - udover ''bar'' (det betyder far), men han pludrer mere end L.

Deres rytme ligger ret fast - og det går generelt godt - dog svært med denne indkøring af 1 frem for 2 lure i relation til vuggestuen.. Men jeg tror på, at det lykkes på et tidspunkt ;-)

Mit spørgsmål er .... er de alderssvarende? De går ikke - og det bekymrer mig naturligvis - modsat så er de i korrigeret alder kun 12½ måned - så tager jeg korrigeret alder frem for kronologisk alder - så er det ok. Men på Riget sagde de, at vi kun skulle korrigere til de blev 1 år.

Hvad med finmotorik, etc. .. hvad skal jeg se efter - for at vurdere dette? Der er jo altid fokus på det grovmotoriske - hvad kan/skal jeg forvente finmotorisk.

Motorik vejlederne mener, at vi forsat har den udfordring, at S's vestibulær sans er understimuleret (han skal gynges, tumles, etc), mens L fortsat har lidt tågænger tendens (Ss er helt væk og Ls er reduceret) ... Vi har været igennem en hel masse - men der er nu ''kun'' dette tilbage - og vi arbejder ''relativt'' målrettet hermed - men er ikke fanatiske - og har fokus på at de er ''normale'' frem for at være overfokuserede på disse ''små skavanker''.

Hvad er dit view?

Tak for altid gode råd - du har været min bedste støtte i hele forløbet med præmature tvillinger - på trods af din manglende støtte til karrieremødre ;o)

TAK Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!