Svar: Min søn vil ikke ammes

24. september 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er altid, når både mor og barn er enige om det og det er rigtig vigtigt her at lytte til de signaler barnet sender.

Det er helt normalt at børn i 10 måneders alderen begynder at vælge brystet fra og det skal din dreng et eller andet sted have lov til. Jeg synes det er positivt, at han nu lægger sig til at sove om aftenen, finder fint ro og overgiver sig til søvnen uden at behøve brystet - det er en god vane, - også fremover, som I har fået skabt der på hans foranledning.

Du har naturligvis ret i at han skal have sin mælk og behov for mælk dækket videre frem, men han skal stadig have mælk i sin grød og også spise ost, yoghurt, sovs osv. og får på den måde også mælk/kalk og så kan du naturligvis overveje om du ikke vil bibeholde en amning efter behov.

Du kan fint amme ham sen aften, give ham drømmemåltidet, som nu og derefter selv gå i seng og sove. Drømmemåltidet har hele ...

Annonce

... tiden været den amning han har været mest glad for, så det er fint at bibeholde den. Du kan også prøve at se om han selv vågner op og søger brystet og så give ham mælk efter, hvordan han selv viser behov. Ingen faste regler omkring dette, her kan du gøre, som du finder bedst for jer begge og for jeres nattesøvn :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du fortæller at du både giver ham vand og mme af kop og det er super, det må du naturligvis gerne blive ved med. Ekstra jern skal han naturligvis stadig have og hvis du så skønner at han ikke får mælk nok, så kan du supplere med en kalktablet, som du knuser og kommer i hans mad. Men mon ikke det kan gå, hvis han får mælk i grøden, et glas mælk morgen og aften, en portion yoghurt midt på dagen og så mælk der i øvrigt naturligt indgår i maden i form af f.eks. ost og sovs + en enkelt amning - ja så kommer han fint deropad og lyder ikke til at mangle noget :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Håber du her er hjulpet videre på vej!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder