Bekymringer

24. september 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Bekymringer

Hej Helen.

Vores datter er 4,6 år og går i børnehave. Her trives hun og er en meget social og vellidt pige både blandt børn og voksne (lader vi os fortælle) .

Vi har ofte forældre i røret som ønsker deres barn skal besøge vores datter eller omvendt i deres firtid. Hun er en pige med ild i måsen, men kan også sidde og tegne/ perler/ male osv. Men det der kendetegner hende er en pige, der hurtigt er videre og elsker at opleve!

Hun blev smittet med en bakterie under fødslen som udviklede sig til meningitis, hvilken blev behandlet hurtigt. Herudover havde hun en medfødt misdannelse i maven som krævede operation da hun var 1,5 uge gammel (stor operation). Da hun var et år gammel fik hun tarmslyng (pga tidl operation) og måtte opereres for dette også........ Altså har hun været en meget syg lille pige, men er gudskelov sluppet helt men fri ud af det hele og man regner ikke med det skal genere hende igen.

Vi er en lille familie på 4, hun er vores ældste. Hun er en meget sød og omsorgsfuld storesøster og har alle de sunde følelser overfor sådan en lille søskende - som regel leger de godt, men der kan også være "ægte søskende kærlighed".

Lille bror er godt et år og vi er nu ved at føle et overskud i familien igen, men det har selvfølgelig været et lidt hårdt år med endnu en lille som naturligvis stæler lidt opmærksomhed fra storesøster....

Inden sommerferien bemærkede jeg at vores datter ikke var så god til at sidde længere tid med stillesiddende aktiviteter som perler, male, tegne, bøger og puzzlespil. Når jeg / vi krævede at hun skulle sidde lidt med det (ti min) kom der ofte en konflikt ud af det. Jeg bestemte at indføre en regel der hed at man hver aften / eftermiddag skulle sidde sammen med "mor eller far" og hygge med en af delene. Dette hjalp heller ikke synderligt - før der var gået ca 14 dage... nu var interessen der og i dag henter hun ofte selv sagerne og går i gang og kan sidde op til 50 min med eller uden en voksen og hygge - det synes jeg jo siger lidt om at vi måske har været for dårlige til at sidde med hende det sidste tid og vi ikke har fået dyrket de sider af hende tilstrækkeligt, som hun ikke selvhar valgt.

Jeg spurgte i børnehaven hvordan de oplevede hende. Det skal siges at hun altid har fået ros for at være godt med udviklingsmæssigt både på de mere paraktiske / motoriske områder, men også på intelligens / sociale områder...

Børnehaven fortalte at de netop havde vendt hende på et stue møde, da der var noget de var begyndt at "studse" over. I forhold til koncentration synes de ikke ...

Annonce

... de oplevede problemer.
Men de kunne sidde i rundkreds hvor der blev spurgt i øst hvor efter vores datter svarer i vest - på ting de forventede hun skulle kunne "klare" at svare rigtigt på.

Hun opleves ikke blive flov når hun så hører lave en fejl - hvilket de i børnehaven mener er naturligt at blive i 4 års aldren, når de svarer forkert foran vennerne.

En anden dag var hun blevet bedt om at fjerne en lyserød cykel, hvorefter hun fjerner en moon carcar. Pædagogen siger "nej ikke mooncaren, men cyklen" hvorefter hun fjerner en banan cykel - de siger at de er ikke i tvivl om at hun kender cykel typerne og farverne og undrer sig derved over at hun laver dette "nummer"....

De siger i børnehaven at det er slet ikke hver gang de er i kontakt med hende at det opleves og de er ikke i alarm beredskab, men de undrer sig og har derfor indstillet hende som "emne" en en supervisions runde med en psykolog som er tilknyttet instit. - men vores opbakning...

Jeg kan bare mærke at jeg inderst inde går og bliver bekymret for om der er noget i vejen med hende - og hun har jo haft miningitis...... osv osv....

Vi opserverer hende jo på en helt anden måde nu end inden alt det her blev sat i gang og vi kan godt opleve det herhjemme også - men det er sjældent!!! Hun er ikke altid så god til at fortælle om sin dag, men er det ikke normalt i den alder at det kan være svært at huske / samle sig omkring?

Jeg ved godt at du ikke kender vores datter, men kan du sige lidt omkring om dette ville bekymre dig i forhold til normal udviklingen? Hun fungerer som sagt 100% i alle andre henseende - som pædagogen i børnehaven sagde, direkte citeret "Bortset fra dette lille område er hun jo nærmest det barn vi har der fungerer bedst".....

Håber du kan tage lidt af bekymringerne fra mig....
Min mand er enig i at vi skal arbejde sammen med institi. og tage gode råd til os fra supervisions mødet, men mener det er helt overdrevet - "skyder grå spurve med kanoner" som han sagde til dem i instit. Herefter trak de lidt i land og sagde at det kunne også være det var for tidligt at de havde meldt ud omkring supervisions mødet og at de sikkert overdrev, men at de hellere ville have fokus nu - 1,5 år inden skole - end at hun havde svært ved skole start - og det er jo fornuftigt nok.

Jeg tror bare vores bekymring er at dette bliver blæst op til noget det ikke er og at vi / jeg nemt lader mig rive med fordi vi har den baggrund med hende som vi har......

Håber du forstår mig ....

Med venlig hilsen
den forhåbentlig alt for bekymrede mor....

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder