Svar: Vække baby om natten for at amme?
20. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Minna
Tak for dit brev og dit spørgsmål - jeg kan godt forstå at du undrer dig over, hvorfor man nogle gange anbefaler at vække spædbørn - men det er korrekt, det gør man og det er der flere årsager til.
For det første kan nogle børn sove så godt, at de sover for dybt og sover for meget og derved ikke får den mælk de har behov for. Der er altså tale om primært at få "proppet mælk nok i barnet" som du skriver, simpelthen for at undgå at barnet må indlægges med dehydrering.
For det andet, så øger det mælkemængden at amme hyppigt. Det er et spørgsmål om efterspørgsel og udbud. Jo hyppigere brystet stimuleres, jo mere mælk produceres der og det er således med til at opretholde mælkeproduktionen, hvis der ikke går alt for mange timer mellem amningerne.
For det tredje, så er natamning også vigtigt for mælkedannelsen. Man producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten og det kan derfor øge mælkemængden netop at amme om natten - altså amme på ydertidspunkterne mellem kl. 22 - 07 ...
Derudover så er det vigtigt at barnets mælkebehov dækkes over hele døgnet og ikke kun i dagtimerne. Hvis barnet skal indtage hele sit mælk-/ væskebehov om dagen, så skal barnet indtage meget store mængder mælk og ofte mere end barnets mave overhovedet kan rumme. Det kan betyde at barnet ikke kan indtage nok, at barnet gylper for meget og dermed ikke får næringen fra mælken og at barnet får ondt i maven.
Det kan også betyde at barnets søvn om dagen bliver spoleret, fordi barnet er nødt til at spise meget hyppigt for at få indhentet sit behov og derfor ikke kan sove så lange lure som barnet naturligt også kan have behov for.
Man skal naturligvis altid se på det enkelte barn og vurdere individuelt, hvordan barnet trives. Der er naturligvis børn som fint kan sove f.eks. 7 timer om natten og så spise hver 2-3 time hele dagen igennem og derved fint få deres behov dækket. Men der er også børn som ikke trives med en sådan rytme og her kan det være nødvendigt at lægge barnet til brystet sen aften, i løbet af natten eller tidlig morgen, som det nu passer ind.
De fleste børn vil melde sig selv, når de har brug for mælk - men desværre ikke alle og her er man nødt til at lægge barnet til brystet, også selvom det ikke har signaleret behov. Ofte vil man også se, at barnet så netop dier og tager fra, og faktisk har brug for mælken ...
Man skal naturligvis også altid medtænke, hvorfor barnet sover meget lang tid og sikre sig at barnet ikke sover for meget, fordi barnet er sløv eller apatisk - hvilket kan have forskellige årsager, f.eks. være tegn på manglende mad ... :)
Og så skal man ikke være bange for at give barnet dårlige sovevaner, faktisk vil de fleste børn kunne spise mere eller mindre i søvne,- så at tage barnet op, lægge det til brystet og få det givet et ekstra måltid, kan være rigtig fint og gøre at barnet derefter sover videre - og altså trives bedre.
Håber du kan bruge denne forklaring videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske