Svar: Vække baby om natten for at amme?

20. september 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Minna

Tak for dit brev og dit spørgsmål - jeg kan godt forstå at du undrer dig over, hvorfor man nogle gange anbefaler at vække spædbørn - men det er korrekt, det gør man og det er der flere årsager til.

For det første kan nogle børn sove så godt, at de sover for dybt og sover for meget og derved ikke får den mælk de har behov for. Der er altså tale om primært at få "proppet mælk nok i barnet" som du skriver, simpelthen for at undgå at barnet må indlægges med dehydrering.

For det andet, så øger det mælkemængden at amme hyppigt. Det er et spørgsmål om efterspørgsel og udbud. Jo hyppigere brystet stimuleres, jo mere mælk produceres der og det er således med til at opretholde mælkeproduktionen, hvis der ikke går alt for mange timer mellem amningerne.

For det tredje, så er natamning også vigtigt for mælkedannelsen. Man producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten og det kan derfor øge mælkemængden netop at amme om natten - altså amme på ydertidspunkterne mellem kl. 22 - 07 ...

Derudover så er det vigtigt at barnets mælkebehov dækkes over hele døgnet og ikke kun i dagtimerne. Hvis barnet skal indtage hele sit mælk-/ væskebehov om dagen, så skal barnet indtage meget store mængder mælk og ofte mere end barnets mave overhovedet kan rumme. Det kan betyde at barnet ikke kan indtage nok, at barnet gylper for meget og dermed ikke får næringen fra mælken og at barnet får ondt i maven.

Det kan også betyde at barnets søvn om dagen bliver spoleret, fordi ...

Annonce

... barnet er nødt til at spise meget hyppigt for at få indhentet sit behov og derfor ikke kan sove så lange lure som barnet naturligt også kan have behov for.

Man skal naturligvis altid se på det enkelte barn og vurdere individuelt, hvordan barnet trives. Der er naturligvis børn som fint kan sove f.eks. 7 timer om natten og så spise hver 2-3 time hele dagen igennem og derved fint få deres behov dækket. Men der er også børn som ikke trives med en sådan rytme og her kan det være nødvendigt at lægge barnet til brystet sen aften, i løbet af natten eller tidlig morgen, som det nu passer ind.

De fleste børn vil melde sig selv, når de har brug for mælk - men desværre ikke alle og her er man nødt til at lægge barnet til brystet, også selvom det ikke har signaleret behov. Ofte vil man også se, at barnet så netop dier og tager fra, og faktisk har brug for mælken ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man skal naturligvis også altid medtænke, hvorfor barnet sover meget lang tid og sikre sig at barnet ikke sover for meget, fordi barnet er sløv eller apatisk - hvilket kan have forskellige årsager, f.eks. være tegn på manglende mad ... :)

Og så skal man ikke være bange for at give barnet dårlige sovevaner, faktisk vil de fleste børn kunne spise mere eller mindre i søvne,- så at tage barnet op, lægge det til brystet og få det givet et ekstra måltid, kan være rigtig fint og gøre at barnet derefter sover videre - og altså trives bedre.

Håber du kan bruge denne forklaring videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger