Brev:
Rytme med amning og flaske
20. september 2010
Alder:
1 mdr.
Rytme med amning og flaske
Kære Helen,
Tak for dit lange og opmuntrende svar angående vores ammeforløb. Dette spm er på en måde en opfølgning til det forrige;-)
Jeg ammer stadig, selvom jeg i mellemtiden også lige måtte døje med en mulig svampeinfektion, og Gilbert vil stadig langt de fleste gange ligge ved brystet. Men langt de fleste gange falder han i søvn ganske få minutter efter han har taget fat.
Jeg prøver at holde ham vågen ved at snakke lidt, røre ham rundt omkring på kroppen, "vippe ham af" osv, men det virker som om, han skal bruge så mange kræfter på at få lidt mælk ud, at han simpelthen bliver udmattet af det. Hvis han får lov til at ligge en halv times tid ved det første bryst (hvilket han som regel gør) sover han således efter få minutter, vågner lidt af og til og sutter lidt mere aktivt, sover igen osv - af og til vipper jeg ham af men så bliver han straks utilfreds:-)
Som regel, hvis han da virker sulten, ligger jeg ham 5-10 minutter til det andet bryst og derefter kan han somme tider holde sig vågen 10 minutter (især hvis jeg går ud og pusler ham), men så er han sulten! Og så laver jeg eller min mand (når han er hjemme) en flaske som han tager mellem 40-100 ml af.
Vi har igennem hans 6 uger korte liv haft tendenser til en decideret rytme hvor han tager nogle gode lure (2-4 timer) og jeg har lagt ham til 8-9 gange i døgnet og han har taget 5-6 flasker også. Men lige når vi synes, vi har haft et par dage med en god rytme, middagslur og to lange "lure" hhv aften og nat, så skrider rytmen fuldstændig og vi kommer ind i en "ond" cirkel hvor han bliver for træt til at spise (også af flasken) og er for sulten til at sove (længere end 20-30 min af gangen og kun på min mave eller i vores arme. Det er vældig frustrerende især fordi han jo er utilfreds og ked af det når han er så træt...
I starten tilskrev vi det at han lige skulle vænne sig til sin skinne, men nu tror jeg mere det handler om amningen... at han gerne vil det bør selvfølgelig være et tegn på, at han får noget ud af det, men det virker bare som om han bliver så udmattet. Eller også bruger han brystet som en pacifier og var måske i virkeligheden ikke sulten? Vi bliver bare bekymrede, når han over et døgn fx kun har taget mange små flasker og falder i søvn ved brystet, men ikke kan sove videre...
Er det ok at han har sådan nogle dage? Han udvikler sig som han skal, tager på, griner og pludrer når han altså har energien til det og elsker at blive puslet og masseret - ofte pusler vi ham bare for at "ryste pose" og i håbet om at vække ham helt og finde ud af, om han reelt er sulten.
Om natten får han bryst når han vågner, liggende, og somme tider trækker disse amninger ud. Derefter får han flaske, enten hvis han bliver utilfreds eller når han har sovet fx en time og så er meget sulten - så er det ikke altid, jeg ligger ham til igen først. Generelt ligger han dog længe ved brystet om natten og jeg tænker det kunne være en god ide at skære ned på tiden der da han vel heller ikke får sovet så godt imens?
Men han bruger jo altså også brystet som pacifier... er det dumt at begynde at tilbyde ham en sut (vil han så endeligt afvise brystet?)? Som regel får han en flaske mellem kl. 23-01 første gange, så kan han af og til "nøjes" med brystet indtil klokken 5-6 stykker, andre gange får han også en flaske klokken 2-3 stk. Så har vi den gode rytme med morgenflaske, formiddagsflaske, eftermiddagsflaske og aftenflaske, men andre dage kokser det altså fuldstændigt...
Igen bliver det en lang svada og ikke noget rigtigt spørgsmål - vil bare gerne høre dine altid opmuntrende tanker!
Kærlig hilsen