Svar: Ammer hele tiden
8. september 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mina
Med den alder din datter har, vil det være helt fint at give hende f.eks. NAN 2. Det er en fuldgyldig modermælkserstatning og det kan hun trives rigtig fint med :)
Det lyder som om at du har måtte kæmpe rigtig hårdt for at få amningerne igang og det lyder også som om at amning betyder meget for dig. Det har jeg fuld forståelse for og det vil sandsynligvis også kunne lade sig gøre at kombinere amning og flaske ... jeg kan dog ikke garantere dig at din datter ikke vil foretrække flasken på sigt - men det kan vel også være okay, hun har fået modermælk i 4 måneder og det er super flot.
Det er sådan, at mælkeproduktionen styres af hvor meget barnet lægges til brystet. Jo mere, jo hyppigere barnet dier ved brystet, jo mere mælk producerer du. Det er derfor du ved udmalkning / stimulation med brystpumpe også har oplevet at få en overproduktion, for du har jo netop stimuleret brystet ekstra ud over det din datter har diet hos dig og dermed øget mælkemængden.
Det betyder også at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du naturligt selv producere og din mælkemængde vil således på sigt blive nedsat. Nogle kvinder har det rigtig fint med dette og nyder at kunne gøre begge dele og det kan fungerer sådan længe - andre kvinder oplever at flasken meget hurtigt tager over og bliver barnets hovedindtag og igen, det kan skam være helt fint, det kan jo også være nødvendigt, for at dække barnets behov.
Men hvis du gerne vil begge dele, altså både amme og give flaske, så kan det være en god idé at du ammer først og så supplerer med flasken bagefter. Ved at amme først, så får du lagt hende til brystet, får vist din krop at der er behov for mælk, hun dier og stimulerer og det reagerer din krop på. Hvis hun så efterfølgende virker til at have behov for lidt ekstra, så kan hun få det på flaske. Nogle gange vil hun falde veltilpas i søvn ved brystet og behøver ikke yderligere, andre gange vil hun tydeligt have brug for mere - her må du så flekse efter hendes behov.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og det betyder at børn der suppleres med flaske ofte begynder at sove lidt længere stræk inden de føler behov for mælk igen. Det betyder igen at hun ikke kommer helt så hyppigt til brystet og at din mælkemængde nedsættes på sigt - men igen, lillepigen skal jo også trives og det skal du også selv, så det kan sagtens være et fornuftigt valg og du må gøre det, som I begge kan trives godt med :)
Hvor meget hun har brug for - ja det er altid svært at beregne, når man både ammer og giver flaske. De fleste børn vil i din datters alder have brug for ca 1000ml i døgnet. Hvis hun spiser 6-8 gange på et døgn, så skal hun således have mellem 125 og 170ml til hvert måltid.
Det er fint at du ammer først og så prøver at supplere med 50ml mme efterfølgende (brug din udmalkede mælk først, hvis du stadig har noget i fryseren), hvis hun sluger en flaske med 50ml i løbet af få minutter, så har hun sandsynligvis brug for mere, hvis hun virker mæt og tilfreds efter den mængde, så er det fint, så behøver du ikke fylde mere på :)
Du er derfor nødt til at vurdere efter hvert måltid, hvordan hun virker. Måske er det kun 1-2 gange om dagen at hun har brug for et supplement og det er fint, så er det bare sådan. Ro på og gør det med god samvittighed.
Det er hvis du begynder at erstatte amningerne med flaske, så du giver flaske i stedet for at amme - at det vil påvirke din mælkedannelse rigtig hurtigt. Jo længere tid du kan starte med at amme og supplere med flaske, jo længere tid vil du også kunne holde gang i amningen ...
Håber du kan bruge dette videre - læs i øvrigt min bog "Du bliver en skøn mor" - der er i del 2 som jeg har skrevet, en del om netop amning og også supplement med flaske :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske