Svar: Ammer hele tiden

8. september 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mina

Med den alder din datter har, vil det være helt fint at give hende f.eks. NAN 2. Det er en fuldgyldig modermælkserstatning og det kan hun trives rigtig fint med :)

Det lyder som om at du har måtte kæmpe rigtig hårdt for at få amningerne igang og det lyder også som om at amning betyder meget for dig. Det har jeg fuld forståelse for og det vil sandsynligvis også kunne lade sig gøre at kombinere amning og flaske ... jeg kan dog ikke garantere dig at din datter ikke vil foretrække flasken på sigt - men det kan vel også være okay, hun har fået modermælk i 4 måneder og det er super flot.

Det er sådan, at mælkeproduktionen styres af hvor meget barnet lægges til brystet. Jo mere, jo hyppigere barnet dier ved brystet, jo mere mælk producerer du. Det er derfor du ved udmalkning / stimulation med brystpumpe også har oplevet at få en overproduktion, for du har jo netop stimuleret brystet ekstra ud over det din datter har diet hos dig og dermed øget mælkemængden.

Det betyder også at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du naturligt selv producere og din mælkemængde vil således på sigt blive nedsat. Nogle kvinder har det rigtig fint med dette og nyder at kunne gøre begge dele og det kan fungerer sådan længe - andre kvinder oplever at flasken meget hurtigt tager over og bliver barnets hovedindtag og igen, det kan skam være helt fint, det kan jo også være nødvendigt, for at dække barnets behov.

Men hvis du gerne vil begge dele, altså både amme og give flaske, så kan det være en god idé at du ammer først og så supplerer med flasken bagefter. Ved at amme først, så får du lagt hende til brystet, får vist din krop at der er behov for mælk, hun dier og stimulerer og det reagerer din krop på. Hvis hun så efterfølgende virker til at have behov for lidt ekstra, så kan hun få det på flaske. Nogle gange vil hun falde veltilpas i søvn ved brystet og ...

Annonce

... behøver ikke yderligere, andre gange vil hun tydeligt have brug for mere - her må du så flekse efter hendes behov.

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og det betyder at børn der suppleres med flaske ofte begynder at sove lidt længere stræk inden de føler behov for mælk igen. Det betyder igen at hun ikke kommer helt så hyppigt til brystet og at din mælkemængde nedsættes på sigt - men igen, lillepigen skal jo også trives og det skal du også selv, så det kan sagtens være et fornuftigt valg og du må gøre det, som I begge kan trives godt med :)

Hvor meget hun har brug for - ja det er altid svært at beregne, når man både ammer og giver flaske. De fleste børn vil i din datters alder have brug for ca 1000ml i døgnet. Hvis hun spiser 6-8 gange på et døgn, så skal hun således have mellem 125 og 170ml til hvert måltid.

Det er fint at du ammer først og så prøver at supplere med 50ml mme efterfølgende (brug din udmalkede mælk først, hvis du stadig har noget i fryseren), hvis hun sluger en flaske med 50ml i løbet af få minutter, så har hun sandsynligvis brug for mere, hvis hun virker mæt og tilfreds efter den mængde, så er det fint, så behøver du ikke fylde mere på :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du er derfor nødt til at vurdere efter hvert måltid, hvordan hun virker. Måske er det kun 1-2 gange om dagen at hun har brug for et supplement og det er fint, så er det bare sådan. Ro på og gør det med god samvittighed.

Det er hvis du begynder at erstatte amningerne med flaske, så du giver flaske i stedet for at amme - at det vil påvirke din mælkedannelse rigtig hurtigt. Jo længere tid du kan starte med at amme og supplere med flaske, jo længere tid vil du også kunne holde gang i amningen ...

Håber du kan bruge dette videre - læs i øvrigt min bog "Du bliver en skøn mor" - der er i del 2 som jeg har skrevet, en del om netop amning og også supplement med flaske :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder