Svar: Mælk nok? - 0 mdr.

8. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elisabeth

Stort tillykke med lillesøster :)

Brystspændinger alene er ikke en indikation af hvorvidt du har mælk nok eller ej. Du kan sagtens have mælk nok, selvom brysterne ikke føles helt så spændte som i starten, faktisk er det meget normalt at spændingen falder lidt, når barnet er 3-4 uger og det er nok det du oplever lige nu :)

I starten overproducerer du lidt, det er meget smart, på den måde sikrer din krop, at der er mælk nok. Samtidig vil der i brystvævet også opstå lidt irritation, fordi mælken presser på, du får lidt hævelser i brystet, som skyldes irritation mere end egentlig mælk og det kan også mærkes. Men efter ca 3 uger - afhængigt af hvor hurtigt barnet har været lagt til, om barnet har diet godt, om der er komplikationer i forbindelse med fødslen osv. - så vil mælken tilpasse sig barnets behov og brystspændingen aftage.

Før hen i tiden talte man meget om at børn i perioder havde appetitspring - dette især omkring 5 ugers alderen og 12 ugers alderen og nogle kvinder oplever stadig dette. Men mange oplever det ikke på samme måde som før, fordi man i dag, jo anbefaler bare at lægge til når barnet viser behov. Jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk vil du producere.

Jeg synes derfor ikke umiddelbart at du skal begynde med en brystpumpe, du skal tro på at du har hvad der er behov for og hvis du så fornemmer at din datter har brug for lidt ekstra og mængden skal øges, så skal du lægge hende lidt hyppigere til :)

Ellers er tegnene på at barnet trives med amning følgende:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal det bryst hun har spist af virke mere blødt og eftergiveligt end det bryst, hun ikke har spist ved endnu. Det vil her være helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker ...

Annonce

... mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det.

Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen skal have skiftet farve nu, så den er grødet og gul og den kommer fortsat meget hyppigt. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Hvis din datter reagerer som ovenstående, så har du mælk nok til hende og hvis du synes hun virker til at have behov for lidt ekstra, så må du i første omgang prøve at lægge hende lidt hyppigere til. Brug også gerne forskellige ammestillinger, for at få hende til at spise lidt mere og også derved hjælpe hende til at stimulere brystet anderledes og bedre.

Gør det at du om dagen prøver at amme både i den traditionelle stilling, hvor du sidder med hende i din favn, men læg hende også til i tvillingestillingen, hvor hun har hovedet ved brystet, men kroppen ud under din arm og således sin krop liggende ved din side.

Prøv om natten om du kan amme hende liggende, det vil give dig ro og gøre at du også får slappet bedre af og mælken løber lettere på den måde :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)