Svar: Ammestop og knude i brystet
30. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Nikolajs mor
Det er altid svært at vurdere, hvad form for knude der er tale om, når jeg ikke kan se dig ...
Det man især skal være opmærksom på er, om du kan have en tilstoppet mælkegang. Det skal behandles, fordi det ellers kan medføre at man får en brystbyld. En mælkegang sidder ved og bag brystvorten og du beskriver at knuden sidder fra brystvorten og opad - det kan være en mælkegang, det kan også være en fyldt mælkekirtel, det kan jeg ikke se, måske har du selv en fornemmelse af det ... :)
En brystbyld kan sidde i overfladen eller dybt inde i brystet og man vil med en scanning af brystet kunne se hvorvidt der er tale om en byld. Hvis der er tale om en byld, så vil din knude være rigtigt øm - du skriver at det er ømt ved berøring ... Der vil normalt også være misfavning af huden, der hvor knuden sidder og er det rigtig slemt, så vil du også få feber ...
Som du beskriver det lige nu, så lyder det ikke umiddelbart som om du har en brystbyld, men det er stadig en god idé at du forsøger at få knuden løsnet op, så det ikke udvikler sig.
Prøv i første omgang at gå i bad og lad bruserens stråler massere brystet. Imens du er i badet og varmen virker, så kan du prøve med din hånd/hænder at massere dit bryst. Masser i cirkelbevægelser oppe fra brystet og ned mod brystvorten, læn dig lidt forover så brystet tynger lidt fremover.
Hvis du har på fornemmelsen at det kan være en mælkegang der er tilstoppet, så prøv om du kan massere det ud, få skabt åbning. Læg din tommelfinger over brystvorten ved kanten af det brune område og læg pege og langefinger under brystvorten i kanten at det brune område. Tryk dit bryst ind mod brystkassen og klem fingrene sammen, slip og klem. Bevæg fingrene rundt om brystvorten og se om du ved at klemme og slippe hele vejen rundt kan få løsnet op for den mælkegang og få knuden væk.
Prøv også at sætte dig med et varmt omslag på brystet og lad varmen trænge godt ind. Masser så derefter i cirkelbevægelser rundt og rundt på knuden og ned mod brystvorten, for at se om du kan få løsnet op for den knude der sidder der. Du kan også inddrage din mand i dette projekt. Læg dig på ryggen i jeres dobbeltseng, så du slapper helt af og lad ham lægge sig ved siden af og med lidt olie massere dit bryst, imens dit bryst er helt blødt og falder til siden. Han skal ikke massere det som var det myoser i skulderen, men i bløde cirkelbevægelser, det skal ikke gøre ondt, du skal kunne mærke det, men det skal ikke være ubehageligt, du skal kunne fornemme at det løsner og virker :)
Når du ligger ned og brystet falder til siden, blødt, så vil han kunne mærke de små knuder du har inde i brystet og vil med sine fingerspidser og lidt olie og varme kunne løsne evt. små knuder.
Man kan godt have en mælkeknude i brystet efter ammestop, hvor de små mælkerester der er tilbage samler sig og giver netop en lille knude. Det behøver ikke have nogen betydning og vil normalt gå i sig selv efter lidt tid - men hvis du har ondt, får feber, knuden ændrer farve osv. så er det vigtigt at du lige får lægen til at se på det og evt. får en henvisning til en scanning.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske