Problemer med at sove selv

30. august 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Problemer med at sove selv

Kære Helen

Vi har to 9 uger gamle tvillingesønner som er født til termin- dvs. 38+0 og vejede begge 2500 ved fødslen. Jeg er stoppet med
at amme, så de får kun mme.

Vi er så småt ved at finde vores ben som forældre men er usikker på hvordan vi skal tackle sovesituationen. Jeg er så heldig at have familie der hjælper mig hver dag, så som udgangspunkt er jeg ikke alene med dem om dagen.

Der er endnu ingen fast rytme, men vi ligger drengene hver aften mellem 20.30 og 21.30 med forudgående flaske. Det går fint med at putte dem - nogle gange sover de tungt allerede kl. 19 og må vækkes for at få flaske ve 21-tiden, andre gange
sidder vi med dem til de falder til ro inden de sover. Normalt sover de så til et sted mellem 00.30 og 02.30 hvor de får flaske. Herefter 2-4 timers søvn - men her opstår problemerne.

Tvilling B vil ofte ikke sove selv efter flasken ved 01-tiden - han vil ligge på maven af sin far der har vagten på det ...

Annonce

... tidspunkt. Her sover han til gengæld fint, men det gør far jo ikke.

Jeg overtager når der skal gives flaske 2.gang i løbet af natten, og efter denne tidlige flaske vil de begge to ligge hos mig for at sove. Jeg ligger så med en baby i hver arm, og sådan kan vi ligge til ved 8-tiden.

Er vi ved at give dem dårlige vaner ved at ligge så meget med dem? Tvilling A sover alene i en tremmeseng i soveværelset, og tvilling B i en påhængseng til dobbeltsengen så vi hurtigt kan trøste når han sover uroligt.

Tvilling A sover rigtig fint, men om dagen har også han svært ved at sove selv og vågner efter 50 min, hvorefter han sagtens kan sove videre på min arm. Det lykkes sjældent at få tvilling B til at sove alene om dagen, kun korte lure, resten på arm.

Det er især problemet med at tvilling B kun vil sove på mave midt nat jeg gerne vil have hjælp til. Generelt er tvilling B mere tryghedssøgende og græder mere i løbet af dagen.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S