Brev:
Problemer med at sove selv
30. august 2010
Alder:
2 mdr.
Problemer med at sove selv
Kære Helen
Vi har to 9 uger gamle tvillingesønner som er født til termin- dvs. 38+0 og vejede begge 2500 ved fødslen. Jeg er stoppet med
at amme, så de får kun mme.
Vi er så småt ved at finde vores ben som forældre men er usikker på hvordan vi skal tackle sovesituationen. Jeg er så heldig at have familie der hjælper mig hver dag, så som udgangspunkt er jeg ikke alene med dem om dagen.
Der er endnu ingen fast rytme, men vi ligger drengene hver aften mellem 20.30 og 21.30 med forudgående flaske. Det går fint med at putte dem - nogle gange sover de tungt allerede kl. 19 og må vækkes for at få flaske ve 21-tiden, andre gange
sidder vi med dem til de falder til ro inden de sover. Normalt sover de så til et sted mellem 00.30 og 02.30 hvor de får flaske. Herefter 2-4 timers søvn - men her opstår problemerne.
Tvilling B vil ofte ikke sove selv efter flasken ved 01-tiden - han vil ligge på maven af sin far der har vagten på det tidspunkt. Her sover han til gengæld fint, men det gør far jo ikke.
Jeg overtager når der skal gives flaske 2.gang i løbet af natten, og efter denne tidlige flaske vil de begge to ligge hos mig for at sove. Jeg ligger så med en baby i hver arm, og sådan kan vi ligge til ved 8-tiden.
Er vi ved at give dem dårlige vaner ved at ligge så meget med dem? Tvilling A sover alene i en tremmeseng i soveværelset, og tvilling B i en påhængseng til dobbeltsengen så vi hurtigt kan trøste når han sover uroligt.
Tvilling A sover rigtig fint, men om dagen har også han svært ved at sove selv og vågner efter 50 min, hvorefter han sagtens kan sove videre på min arm. Det lykkes sjældent at få tvilling B til at sove alene om dagen, kun korte lure, resten på arm.
Det er især problemet med at tvilling B kun vil sove på mave midt nat jeg gerne vil have hjælp til. Generelt er tvilling B mere tryghedssøgende og græder mere i løbet af dagen.
Hilsen