Svar: Amning, nedskæring af drømmemåltid

26. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Hos jer lyder det faktisk som om at drømmemåltidet nok er det måltid du skal bibeholde og ikke fjerne først, netop fordi det er ved den amning, at han ofte spiser mest. Samtidig vil det sandsynligvis være sådan, at han efter at have spist godt hos dig sen aften, vil sove bedre om natten til næste morgen tidlig. Hvis du fjerner drømmemåltidet, så vil man hos jer formode at han begynder at vågne mere og søge brystet ekstra meget ...

Så mit umiddelbare bud er at du i første omgang skærer morgenamningen væk og derfor bibeholder amning aften og sen aften (drømmemåltid). Du kan lægge drømmemåltidet ind der, hvor han selv vågner og søger brystet - måske er det allerede kl. 23, måske er det først kl. 01. Det er naturligvis rarest for dig, hvis det er kl. 23 fordi du så kan gå i seng derefter, men det er ikke sikkert at det passer ham så godt - det må komme an på en prøve. Hvis han selv vågner og du så lægger ham til, så er kan det godt betyde at han sover bedre derefter - i hvert fald går der så sandsynligvis ikke helt så mange timer før han skal op og have ...

Annonce

... morgenmad og dagen kan begynde ...

I nogle familier er den sidste amning der svinder faktisk drømmemåltidet og det er helt fint. Barnet får stille og roligt en godnatgrød, en kop mælk, en banan eller lignende inden putning om aftenen, puttes med godnathistorie, sang, puttebamse eller lignende og ammes så en enkelt gang senere - enten sen aften eller i løbet af natten og det fungerer fint på denne måde. Der er ingen der siger at den sidste amning, som barnet får skal ligge inden putning om aftenen - det er helt individuelt hvordan det passer bedst :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men ellers er det ofte et spørgsmål om at trappe stille og roligt ud ved at erstatte med noget andet. Det vil om natten sige ved at give brystet som barnet søger, men stille og roligt lirkebrystvorten ud af munden på barnet, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk. Og samtidig skal han så beroliges med kærtegn, beroligende ord, putteklud eller lignende, som så overtager amningen mere og mere og tilsidst kan amningen helt undværes.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor