Svar: Amning, nedskæring af drømmemåltid
26. august 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Hos jer lyder det faktisk som om at drømmemåltidet nok er det måltid du skal bibeholde og ikke fjerne først, netop fordi det er ved den amning, at han ofte spiser mest. Samtidig vil det sandsynligvis være sådan, at han efter at have spist godt hos dig sen aften, vil sove bedre om natten til næste morgen tidlig. Hvis du fjerner drømmemåltidet, så vil man hos jer formode at han begynder at vågne mere og søge brystet ekstra meget ...
Så mit umiddelbare bud er at du i første omgang skærer morgenamningen væk og derfor bibeholder amning aften og sen aften (drømmemåltid). Du kan lægge drømmemåltidet ind der, hvor han selv vågner og søger brystet - måske er det allerede kl. 23, måske er det først kl. 01. Det er naturligvis rarest for dig, hvis det er kl. 23 fordi du så kan gå i seng derefter, men det er ikke sikkert at det passer ham så godt - det må komme an på en prøve. Hvis han selv vågner og du så lægger ham til, så er kan det godt betyde at han sover bedre derefter - i hvert fald går der så sandsynligvis ikke helt så mange timer før han skal op og have morgenmad og dagen kan begynde ...
I nogle familier er den sidste amning der svinder faktisk drømmemåltidet og det er helt fint. Barnet får stille og roligt en godnatgrød, en kop mælk, en banan eller lignende inden putning om aftenen, puttes med godnathistorie, sang, puttebamse eller lignende og ammes så en enkelt gang senere - enten sen aften eller i løbet af natten og det fungerer fint på denne måde. Der er ingen der siger at den sidste amning, som barnet får skal ligge inden putning om aftenen - det er helt individuelt hvordan det passer bedst :)
Men ellers er det ofte et spørgsmål om at trappe stille og roligt ud ved at erstatte med noget andet. Det vil om natten sige ved at give brystet som barnet søger, men stille og roligt lirkebrystvorten ud af munden på barnet, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk. Og samtidig skal han så beroliges med kærtegn, beroligende ord, putteklud eller lignende, som så overtager amningen mere og mere og tilsidst kan amningen helt undværes.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske