Svar: Overvejer at stoppe amning
19. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære eftertænksomme mor
Børn har brug for modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år, først efter 1 årsalderen anbefales det at komælk udgør hele barnets mælkeindtag ... Du har den store fordel, at du allerede giver flaske, så at give din dreng andet end modermælk vil ikke volde de store problemer :)
Der er naturligvis nogle ting i modermælk som man ikke kan efterligne fuldstændig med modermælkserstning. Modermælken ændrer f.eks. sammensætning alt efter barnets alder, men ændrer også sammensætning over et døgn. Det er også sådan at modermælk vil smage anderledes alt efter, hvad moderen spiser, så modermælk er således varieret for barnet.
Når man giver modermælkserstatning, så vil barnet altid få det samme uanset alder og tidspunkt på døgnet. Det vil smage af det samme hele døgnet rundt. Der er ny forskning som tyder på at det kan være lettere at få børn igang med skemad, hvis de er blevet ammet, netop fordi de er vant til forskellige smage via modermælken, hvor børn der får modermælkserstatning ofte skal smage flere gange, før de acceptere ny smag.
Der er mange ting som spiller ind på beslutningen mellem hvorvidt man skal amme eller give flaske og her i Danmark hvor vi bor, er der ikke problemer med drikkevandet, erstatningerne opfylder meget strenge krav og børn trives fuldt ud ligeså godt på modermælkserstatning som på modermælk. For mig er det vigtigt ikke kun at se på selve ernæringsdelen, men se på hvad der fungerer bedst for familien.
Du skriver at du har kæmpet for at amme og at det går godt nu. Du har altså gerne ville amme og har gjort en stor indsats for at det skulle lykkes, men du synes at amningerne fylder meget og du har brug for mindre afhængighed. Du føler det ville være dejligt at få din krop tilbage og måske også at andre kan passe jeres dreng ...
Det er jo et helt reelt behov, selvom det er dit behov og ikke hans behov, så behøver det ikke være forkert. Han kan sagtens trives rigtig godt med en flaske i stedet for brystet. Nogle gange trives mor og barn faktisk bedre med flaske end med bryst! Og det er okay :)
Det du skal huske på er, at amningerne, afhængigheden af brystet vil naturligt blive nedsat hen af vejen. Lige nu virker det fuldstændig uoverskueligt at skulle amme ham til han er 1 år (eller mere - det er der jo også nogen der gør:)), men det bliver jo mindre og mindre. Hvor du måske ammer 6 gange dagligt og giver flaske 1 gang lige nu, så vil du stille og roligt komme ned på mindre. I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 amninger (eller flasker) i døgnet, i 8-9 måneders alderen skrues ned til 3 flasker/amninger og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger eller flasker.
Så behovet for brystet nedsættes altså og din frihed til at kunne gøre andre ting bliver større ...
Det er rigtigt at en streng diæt og kraftig slankekur ikke anbefales når man ammer, men du må gerne tabe dig og du må gerne dyrke motion og spise sundt. Så længe man sørger for at have et moderat vægttab - det vil sige 1-2 kg om måneden, så er det i orden. Du skal altså indstille dig på at gå stille og roligt til værks og ikke arbejde på at tabe et kg eller mere om ugen.
Det handler ikke kun om mad og hvad du indtager men også om at dyrke noget motion. Det er her en rigtig god idé at udnytte turene med barnevognen og komme ud at gå nogle lange ture hver dag. Nogle gange kan mælken ændre smag i forbindelse med at man begynder at dyrke motion og hvis din dreng reagerer på dette, så må du naturligvis overveje at skære lidt ned for dit motionsniveau.
De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du sagtens følge. Den ændrende smag i mælken, som kan opstå i forbindelse med motion sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken, men er der tale om lange gåture og generelt sørge for at blive rørt, så skulle det ikke påvirke mælken.
Undersøgelser viser at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække fremfor at du begynder at spise meget lidt.
Det er vigtigt at du spiser sundt og du skal tænke over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er gode, både for dig, men bestemt også for din dreng og hans hjernemæssige udvikling. Og så bør du spise kød for at få proteiner.
Det er samtidig også vigtigt at du spiser små hyppige måltider dagen igennem, så du ikke går rundt på fastende mave. Det kan være et stykke groft brød eller måske bare en gulerod, du lige tager som mellemmåltid.
Så det kan altså godt lade sig gøre at tabe sig, selvom man ammer, men det skal være med motion og sund kost og på et niveau, hvor man tager den tid det nu tager :)
Som det er hos jer lige nu, så både ammer du og giver du flaske. Og du kunne naturligvis godt forsøge at øge denne fordeling lidt, så han får lidt mere flaske, men stadig ammes. Det behøver måske ikke være fuldstændig ammestop fra den ene dag til den anden og et spørgsmål om enten eller. Det kan vel stadig godt være både og ...
Det er klart at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv producere og sandsynligvis vil amningen så stille og roligt stoppe af sig selv og så må det være sådan. Hos nogle fungerer det rigtig godt at amme om natten, fordi det er praktisk der at kunne lægge barnet til og så give flaske på andre tidspunkter. I andre familier fungere det bedre på en anden måde og I skal naturligvis gøre det, som virker for jer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra morgenamning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper, dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23/24: Ammes eller flaske
Midt nat: evt behov for amning, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne ... :)
Ved at skære ned stille og roligt, så får din krop og lettere ved at følge med og du undgår at få brystbetændelse og lignende problemer. Samtidig er det også bedre for din drengs mave, som jo lige nu fungerer godt ... MME har jo en tendens til at give forstoppelse og det vil være synd, hvis han skal have dette fordi overgangen til flaske går for hurtigt ...
Så måske kan det lade sig gøre at praktisere både amning og flaske hos jer, netop fordi det naturligt bliver mindre og mindre du skal amme ... Måske har du det bedst med at trappe mere og mere over på flasken og så er det naturligvis også helt okay :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske