Svar: Amninger om natten

18. august 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Tillykke med lillesøster og velkommen tilbage :) Dejligt at du skriver igen ...

Det lyder som om at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte skemaden op på, Cecilie lyder sulten og helt parat til at tage imod :)

Det er meget fint at du starter stille og roligt op, selvom hun åbner munden og fint tager imod, så er det stadig vigtigt at hendes mave kan følge med og hun ikke pludselig får ondt og får en mave som stopper ... Men du må gerne øge hende, så hun kommer op på måske ½ dl. 2 gange dagligt. Det er bedre at give hende dette end 1 dl. en gang dagligt.

Når hun bliver 6 måneder vil du kunne give hende skemad 3 gange dagligt og vil op mod dette også kunne øge hende yderligere i indtag, så hun måske får 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen. Igen er det bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt :) Samtidig skal hun i 6 måneders alderen også til at have lidt mad i hånden, som hun selv kan tygge på, hun skal have små mellemmåltider i form af frugtmos og hun skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos og også meget gerne de grovere typer af grød, som havregrød og øllebrød.

Det vil altså stille og roligt blive bedre med rytmen, hendes øgede indtag af mad om dagen, samtidig med at hun stadig skal have meget mælk, vil gøre, at hun om natten ernæringsmæssigt begynder at kunne undvære mælken. Det betyder at du i 6 måneders alderen kan arbejde på at hun ikke ammes fra midnat og til næste morgen tidlig. At sove igennem i den alder, er at sove 5-6 timer uden mælk (7 timer, hvis man hører til de meget heldige) ...

En plan for dagen til et barn på 6 måneder, altså den plan du stille og roligt skal arbejde hen imod, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: ...

Annonce

... Tilbydes lidt grød, vand af kop.

Storesøster køres i børnehave og Cecilie sover på vejen som nu

Formiddag 10: Ammes og kan her også tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, lidt frugtmos (jerntilskud) og måske lidt vand af en kop.

Frokost 11: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur kl ca 12 som nu

Eftermiddag 15-16: Ammes og må her også gerne tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Powernapper

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kød eller fisk, udgangspunktet kan være lidt af det I andre får, vand af kop.

Bad, putning begynder, ammes og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet varierer efter hvor lang en powernap hun har taget om eftermiddagen.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Hvis du er nødt til at gå i seng kl 22 for at være frisk næste dag, så kan du naturligvis også amme her, men så skal du naturligt amme igen kl. 01 eller kl. 03 ... Den ene amning om natten, vil du dog godt kunne springe over :)

Alternativet til amning om aftenen, er naturligvis at far giver en flaske, - så kan du gå tidligt i seng og lillepigen stadig få sit behov for mælk dækket og du få din nattesøvn. I nogle familier fungerer det, i andre familier ikke :)

De fleste børn vil altså i 6 måneders alderen have brug for 6 amninger dagligt, - de ligger ofte tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Hos jer, har jeg valgt at bibeholde amningen efter formiddagsluren, fordi det lige nu lyder som passende i forhold til jeres dagsplan.

Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år