Svar: Amninger om natten
18. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Tillykke med lillesøster og velkommen tilbage :) Dejligt at du skriver igen ...
Det lyder som om at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte skemaden op på, Cecilie lyder sulten og helt parat til at tage imod :)
Det er meget fint at du starter stille og roligt op, selvom hun åbner munden og fint tager imod, så er det stadig vigtigt at hendes mave kan følge med og hun ikke pludselig får ondt og får en mave som stopper ... Men du må gerne øge hende, så hun kommer op på måske ½ dl. 2 gange dagligt. Det er bedre at give hende dette end 1 dl. en gang dagligt.
Når hun bliver 6 måneder vil du kunne give hende skemad 3 gange dagligt og vil op mod dette også kunne øge hende yderligere i indtag, så hun måske får 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen. Igen er det bedre at give hende 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt :) Samtidig skal hun i 6 måneders alderen også til at have lidt mad i hånden, som hun selv kan tygge på, hun skal have små mellemmåltider i form af frugtmos og hun skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos og også meget gerne de grovere typer af grød, som havregrød og øllebrød.
Det vil altså stille og roligt blive bedre med rytmen, hendes øgede indtag af mad om dagen, samtidig med at hun stadig skal have meget mælk, vil gøre, at hun om natten ernæringsmæssigt begynder at kunne undvære mælken. Det betyder at du i 6 måneders alderen kan arbejde på at hun ikke ammes fra midnat og til næste morgen tidlig. At sove igennem i den alder, er at sove 5-6 timer uden mælk (7 timer, hvis man hører til de meget heldige) ...
En plan for dagen til et barn på 6 måneder, altså den plan du stille og roligt skal arbejde hen imod, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Storesøster køres i børnehave og Cecilie sover på vejen som nu
Formiddag 10: Ammes og kan her også tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, lidt frugtmos (jerntilskud) og måske lidt vand af en kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca 12 som nu
Eftermiddag 15-16: Ammes og må her også gerne tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kød eller fisk, udgangspunktet kan være lidt af det I andre får, vand af kop.
Bad, putning begynder, ammes og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet varierer efter hvor lang en powernap hun har taget om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du er nødt til at gå i seng kl 22 for at være frisk næste dag, så kan du naturligvis også amme her, men så skal du naturligt amme igen kl. 01 eller kl. 03 ... Den ene amning om natten, vil du dog godt kunne springe over :)
Alternativet til amning om aftenen, er naturligvis at far giver en flaske, - så kan du gå tidligt i seng og lillepigen stadig få sit behov for mælk dækket og du få din nattesøvn. I nogle familier fungerer det, i andre familier ikke :)
De fleste børn vil altså i 6 måneders alderen have brug for 6 amninger dagligt, - de ligger ofte tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Hos jer, har jeg valgt at bibeholde amningen efter formiddagsluren, fordi det lige nu lyder som passende i forhold til jeres dagsplan.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske