Svar: Vores datter vil ikke spise i bund
8. august 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Line
Når din datter afviser brystet, slipper og ikke umiddelbart vil tage fat og du tydeligt fornemmer at hun har brug for mere, så kan det være en rigtig god idé at vende hende om. Det vil sige at du starter med at lægge hende til brystet i den traditionelle stilling og når hun så slipper og virker lidt irriteret, så lægger du hende til samme bryst igen, men i tvillingestilling.
Det at blive lagt til på denne måde, kan hjælpe hende til at få tømt brystet bedre og ofte vil barnet gerne die igen, fordi det oplever amningen anderledes (måske tror det er lagt til modsatte bryst).
Du skal også være opmærksom på, hvordan du holder hende, når du ammer. Når børn begynder at protestere ved brystet så kan det handle om at hun føler sig presset. Dette sker, hvis du holder din hånd på hende baghoved i stedet for at støtte hende i nakken. Hvis du har din hånd ved baghovedet, så presset hun ind mod brystet og det bryder hun sig ikke om. Det kan gøre at hun bliver helt flitsbueagtigt og skubber sig væk og ikke vil tage fat. Prøv derfor om du kan holde din hånd og støtte hendes hoved ved brystet ved at holde hende helt nede ved nakken eller ved evt. at have hende liggende på ammepuden, så du næsten ikke selv behøver røre hendes hoved :)
Du kan også med fordel prøve at lægge dig med hende og amme hende liggende. Når du ligger på siden i din seng, skal hun ligge på siden mave mod mave med dig. Hun skal die af det bryst som vender ned mod madrassen. Hvis din brystvorte har tendens til at bore sig ned i madrassen, så kan det være en god idé at lægge en stofble ind under brystet, så det derved bliver løftet lidt op og så kan hun bedre få fat.
Når du ligger ned og ammer, så slapper du måske også selv bedre af og får derved hvilet dig og igen oplever hun ikke noget pres på sit hoved og amningen bliver mere behagelig for hende :)
Det er meget normalt at børn kan få grønlige afføringer, men det kan naturligvis ikke udelukkes at der også er en sammenhæng her. Igen er det vigtigt at hun får 'den fede mælk' med ud. Du kan overveje om du kan have spist noget - det kunne være meget krydret mad, mange bananer, spinat, grønkål eller lignende - nogle kvinder (ikke alle) oplever at den mad de spiser påvirker modermælken og kan gøre at afføringen ser anderledes ud.
Måske har hun også været lidt forkølet eller andet, som gør at hun har lidt maveproblemer. Det er dog vigtigt at sige at de fleste børn vil have gul afføring de første 2 måneder og herefter vil man hos ca 1/3 af alle spædbørn opleve grønlig afføring. Den grønne farve skyldes først og fremmest galdefarvestoffer, der omdannes til den grønlige farve på grund af bakteriefloraen i tarmen. Bakteriefloraen ændrer sig naturligt lidt hele tiden. Afføringen kan være lys grøn, til pestofarvet over i næsten sort og hvor det er helt normalt.
Hvorvidt hun har brug for at spise hver 2 time eller om hun nu kan gå over til at spise mindre hyppigt afhænger af, hvordan hun virker og selv viser behov. Et eller andet sted tænker jeg, at det kan være rigtig fint at køre hende på ca 3 timers intervaller, så hun også når at samle appetit og dermed også vil spise bedre og mere effektivt, når hun lægges til brystet. Hvis du ammer hende ca. hver 3 time, vil det give ca 8 amninger i døgnet og det vil være meget passende for en så lille pige :)
Men igen - hvis hun virker sulten, søgende, gerne vil die, så skal du naturligvis lade hende spise. Du skal ikke gå rundt med et grædende barn i en time, fordi kl. skal være noget bestemt. Du skal amme hende, som hun viser behov for :)
Og hvis hun så slet ikke vil tage brystet, så skal hun jo have sin mælk og så er det helt rigtigt at give hende en flaske, som I har gjort. Det er I nødt til :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske