Brev:
Vores datter vil ikke spise i bund
8. august 2010
Alder:
2 mdr.
Vores datter vil ikke spise i bund
Hej Helen
Tak for dit svar for en uges tid siden. Vi har nu afprøvet nogle af de teknikker, de foreslog - og vi har helt sikkert fået en mere medgørlig datter om aftenen med knap så mange mavekneb og skrifture. Dog tager hun stadig ikke så lange lure om dagen - vågner efter 20-30 min. og jeg må så gentagne gange vugge hende i barnevognen før hun (måske) tager et ekstra nap igen.
Som du skrev sidst, kunne jeg forsøge mig med at mætte hende godt op ved at amme hende, skifte hende og så lade hende tage toppen af det andet bryst inden luren. Imidlertidig kan vi dig dog ikke få hende til at spise i bund ved mit bryst. Før var det et problem primært om aftenen, nu starter det gerne over middag. Hun spiser ganske kort ved mig, måske 5 min., så begynder hun at sparke arrigt med sine ben, fægte med armene og vride sig.
Jeg prøver tit at aflede hende lidt, men lige så snart jeg lægger hende til igen, starter hun igen - og tit ender det med hun går helt op i en spids. Nogle gange oplever jeg, at det er lige så snart mælken løber til, hun begynder at afvise. Det eneste tidspunkt jeg kan få hende til at spise i bund, er når hun er meget meget træt - og ligger ganske stille i mine arme med næsten lukkede øjne.
Jeg er lidt i vildrede, for jeg ved jo, at tager hun kun toppen af mit bryst, så får hun kun den tynde mælk. Og jeg kan jo ikke fortsætte med kun at give hende fra det ene bryst det meste af dagen - og desuden har det vel også en negativ effekt på min mælkeproduktion?
De sidste dage har hun haft en meget græsgrøn afføring - kan det også have nogen sammenhæng?
I går prøvede vi at give hende en flaske med min udmalkede modermælk, efter hun havde afvist mit bryst - den tog hun! Men vi er da efterhånden ved at være lidt bekymrede for, om hun nu tager det på, hun skal. Sidst sundhedsplejersken var på besøg var d. 21/7, da vejede hun 4400. I dag d. 8/8 vejer hun 4800. (blev født d. 1/6, en måned før termin og altså derfor præmatur). Lige nu bliver hun ammet ca. hver anden time - skal jeg mon fortsætte med det, strække den yderligere eller lægge hende til oftere?
Håber du kan hjælpe med endnu et par råd - jeg vil meget gerne fortsætte med at amme, har nydt det indtil nu og ved jo også at min modermælk er bedst for hende.
Med venlig hilsen
Line