Svar: Faste / ramadan mens man ammer

5. august 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og dit gode spørgsmål :)

Med den alder din dreng har nu, så vil han normalt trives rigtig fint med 2 amninger dagligt. Disse to amninger vil normalt ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Det betyder at du godt vil kunne amme ham de to gange han behøver, selvom du skal tage hensyn til ramadan og ikke kan amme fra solopgang til solnedgang.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, fisk, kød og også gerne suppleret yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop

Aften: Aftensmad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager udgangspunkt i almindelig familiemad og der skal være mad i stykker og mos. Vand eller mælk af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng.

Kan få lidt mælk at sove på og vil her normalt ...

Annonce

... blive ammet.

Må i stedet ammes sen aften inden du selv går i seng og så en gang mere i løbet af natten inden solen står op ...

Som du kan se, vil din dreng altså godt kunne få sit behov dækket og stadig blive ammet de to gange han behøver på et tidspunkt, hvor det også er okay for dig.

MEN; du skal dog være opmærksom på at din faste godt kan betyde at din mælk ændrer smag og at han derfor måske vil afvise brystet på grund af mælken. Den kan godt risikere at smage anderledes end han er vant til og det kan gøre at han ikke vil bryde sig om det ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis det viser sig, skal du naturligvis overveje hvorvidt du vil fortsætte din faste og evt. stoppe amning og gå over til at give flaske, eller om du vil stoppe din faste, spise og amme som hidtil :)

Så vidt jeg ved, vil kvinder der er gravide eller ammer - og dermed udsætter deres barn eller sig selv for skade, hvis de faster, godt kunne undlade at faste. Det betyder dog, at de skal faste andre dage i stedet, når årsagen er ovre ...

Jeg kender dog ikke de religiøse grunde til at kunne sige hvad du skal vælge at gøre her og når jeg svarer dig i dag, så er det derfor med sundhedsfaglig og ikke religøs baggrund.

Jeg håber dog at det kan hjælpe dig videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far