Svar: Faste / ramadan mens man ammer
5. august 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dit gode spørgsmål :)
Med den alder din dreng har nu, så vil han normalt trives rigtig fint med 2 amninger dagligt. Disse to amninger vil normalt ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Det betyder at du godt vil kunne amme ham de to gange han behøver, selvom du skal tage hensyn til ramadan og ikke kan amme fra solopgang til solnedgang.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, fisk, kød og også gerne suppleret yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop
Aften: Aftensmad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden tager udgangspunkt i almindelig familiemad og der skal være mad i stykker og mos. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng.
Kan få lidt mælk at sove på og vil her normalt blive ammet.
Må i stedet ammes sen aften inden du selv går i seng og så en gang mere i løbet af natten inden solen står op ...
Som du kan se, vil din dreng altså godt kunne få sit behov dækket og stadig blive ammet de to gange han behøver på et tidspunkt, hvor det også er okay for dig.
MEN; du skal dog være opmærksom på at din faste godt kan betyde at din mælk ændrer smag og at han derfor måske vil afvise brystet på grund af mælken. Den kan godt risikere at smage anderledes end han er vant til og det kan gøre at han ikke vil bryde sig om det ...
Hvis det viser sig, skal du naturligvis overveje hvorvidt du vil fortsætte din faste og evt. stoppe amning og gå over til at give flaske, eller om du vil stoppe din faste, spise og amme som hidtil :)
Så vidt jeg ved, vil kvinder der er gravide eller ammer - og dermed udsætter deres barn eller sig selv for skade, hvis de faster, godt kunne undlade at faste. Det betyder dog, at de skal faste andre dage i stedet, når årsagen er ovre ...
Jeg kender dog ikke de religiøse grunde til at kunne sige hvad du skal vælge at gøre her og når jeg svarer dig i dag, så er det derfor med sundhedsfaglig og ikke religøs baggrund.
Jeg håber dog at det kan hjælpe dig videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske