Svar: Fortvivlet over manglende ammestop
15. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Jane
Som jeg læser dit brev, så bliver August ammet i forbindelse med putning til natten og så ca 1 gang i løbet af natten, hvis han vågner og er ked af det ... nogle gange bliver det to gange, men det er ikke altid.
Du fortæller at han spiser godt, ingen problemer har med appetitten, han spiser varieret, trives, virker glad og i det hele taget til at have det rigtig godt - det største problem er at du vil stoppe amning og han vil ikke ...
Så hvorfor er det du vil stoppe amning nu? Hvorfor ikke bare amme ham nogle måneder mere. I princippet må du jo gerne fortsætte amning, der er ingen krav om at amning skal stoppe bare fordi barnet bliver 1 år - man må amme ligeså længe både mor og barn trives med det.
Jeg ser umiddelbart ingen grund til at stoppe amning nu. Jeg vil derimod foreslå dig at du stille og roligt introducerer en substitut for brystet og dig og i takt med at dette indføres så trappes amningen naturligt stille og roligt ud.
Først skal amningen om natten fjernes og det gør du ved at tilbyde brystet, når han vågner, men stille og roligt lirke brystvorten ud af munden på ham. August vil protestere, søge efter brystet og så får han det igen, dier lidt og så lirker du igen brystet ud af munden. Samtidig sætter du så bestemte kærtegn, måden du holder ham i hånden på, puttekluden eller lignende i stedet og tilsidst vil han finde ro ved dette, trille om på siden og sove uden at få brystet i munden.
Ud over bestemte kærtegn, beroligende ord osv. vil en putteklud eller bamse være super. Det er netop i 12-18 måneders alderen at man ofte har størst held med at indføre dette, så at det ikke har virket før betyder ikke at det ikke kan introduceres nu :)
Så mit råd er altså at du stille og roligt introducerer noget andet betryggende end brystet, først om natten og tilsidst overføres ritualet så til putningen også. Far vil naturligt kunne deltage i alt vedr. putning bare ikke amningen, han kan sagtens være den der læser godnathistorie, ligger med jeres dreng i sengen om aftenen, tilbyder putteklud eller hvad I nu får introduceret og på den måde stille og roligt komme til at overtage helt.
Men at stoppe amning lige nu lyder ikke til at være det rette tidspunkt og der er som udgangspunkt ingen grund til det. Du må gerne amme - også selvom han er blevet et år ....
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske