Svar: Fortvivlet over manglende ammestop

15. juli 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Som jeg læser dit brev, så bliver August ammet i forbindelse med putning til natten og så ca 1 gang i løbet af natten, hvis han vågner og er ked af det ... nogle gange bliver det to gange, men det er ikke altid.

Du fortæller at han spiser godt, ingen problemer har med appetitten, han spiser varieret, trives, virker glad og i det hele taget til at have det rigtig godt - det største problem er at du vil stoppe amning og han vil ikke ...

Så hvorfor er det du vil stoppe amning nu? Hvorfor ikke bare amme ham nogle måneder mere. I princippet må du jo gerne fortsætte amning, der er ingen krav om at amning skal stoppe bare fordi barnet bliver 1 år - man må amme ligeså længe både mor og barn trives med det.

Jeg ser umiddelbart ingen grund til at stoppe amning nu. Jeg vil derimod foreslå dig at du stille og roligt introducerer en substitut for brystet og dig og i takt med at dette indføres så trappes amningen naturligt stille og roligt ud.

Først skal amningen om natten fjernes og det gør du ved at tilbyde brystet, når han vågner, men stille og roligt lirke brystvorten ud af munden på ham. August vil protestere, søge efter brystet og så får han det igen, dier ...

Annonce

... lidt og så lirker du igen brystet ud af munden. Samtidig sætter du så bestemte kærtegn, måden du holder ham i hånden på, puttekluden eller lignende i stedet og tilsidst vil han finde ro ved dette, trille om på siden og sove uden at få brystet i munden.

Ud over bestemte kærtegn, beroligende ord osv. vil en putteklud eller bamse være super. Det er netop i 12-18 måneders alderen at man ofte har størst held med at indføre dette, så at det ikke har virket før betyder ikke at det ikke kan introduceres nu :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så mit råd er altså at du stille og roligt introducerer noget andet betryggende end brystet, først om natten og tilsidst overføres ritualet så til putningen også. Far vil naturligt kunne deltage i alt vedr. putning bare ikke amningen, han kan sagtens være den der læser godnathistorie, ligger med jeres dreng i sengen om aftenen, tilbyder putteklud eller hvad I nu får introduceret og på den måde stille og roligt komme til at overtage helt.

Men at stoppe amning lige nu lyder ikke til at være det rette tidspunkt og der er som udgangspunkt ingen grund til det. Du må gerne amme - også selvom han er blevet et år ....

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os