Svar: Uro,gråd - ondt i maven?
15. juli 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Det er en god beslutning at amme fortsat og så holde fast i at den mælk hun får fra dig er god og vigtig, men hun kan også suppleres med en flaske mme, når det en gang imellem er nødvendigt. Det lyder meget fint, at være fleksibel her.
Det er korrekt at kogt vand, - te med lidt sukker, kan virke beroligende på maven og sukker virker også smertestillende. Derfor kan man godt en gang imellem give en lille smule kogt vand med sukker, når barnet bare er rigtig ked af det og tydeligt har ondt i maven og ikke rigtig kan finde ud af brystet ... MEN, det er meget vigtigt at hun ikke får for meget, for der er ingen næring i vand og det er vigtigt at det ikke tager pladsen op for den egentlige mad ...
Når man ammer, så ved man jo aldrig præcist, hvor meget barnet har fået, man må vurdere efter, hvordan barnet virker i forbindelse med og efter amning.
Tegn på at barnet trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen, det er også normalt at man kan føle forskel på mælkeproduktionen i venstre og højre bryst ...
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre ofte 8-9 uger, inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer ... Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6-8 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere. Hvis hun tager mindre på end 200g om ugen, så har hun brug for mere mælk og må suppleres med en flaske - og det skal så være med mme og ikke vand ... :)
Derudover skal hun virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Hvis du ikke kan nikke genkendende til ovenstående, men oplever din datter er meget urolig, søgende, ked af det og ikke tager mindst 200g på om ugen - så er det ikke nogen god idé at give hende kogt vand, så er det supplement med modermælkserstatning hun har brug for ...
Du skal være opmærksom på at det vil være rigtig godt, hvis du kunne lære hende at tage en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, så det hjælper mad og luft igennem systemet. At give 10-20ml kogt vand sammen med en sut, kan derfor nogle gange være ligeså effektivt, som at give hende 50ml vand ...
Du må hjælpe hende med at få bøvset godt af, når hun har spist, så luften så vidt muligt ikke skal igennem hendes mave og tarmsystem. Du må prøve at amme hende i forskellige ammestillinger, f.eks. amme i tvillingestilling, hvor hun sidder lidt mere op, det kan hjælpe på at hun ikke sluger helt så meget luft.
Du kan være opmærksom på hvilken type af flaskesut du bruger. Du kan købe flaskesutter beregnet til børn med kolik, som skulle mindske luftindtaget, når barnet spiser ...
Mylicondråber har effekt hos nogen, hos andre ikke. Men det kan være fint at forsøge - tal med lægen om det.
Overvej om der er noget særligt du spiser, som via mælken kan påvirke og give din datter mavekneb. Der er ikke videnskabeligt bevis for dette, men nogle kvinder oplever tydeligt, at hvis de spiser bestemte fødevare, så vil barnet få mavekneb, når det derefter ammes ...
Overvej også om du skal prøve at udskifte D-dråberne til ACD dråber i stedet. Nogle børn få mavekneb af den olie som D-dråber er omslemmet i ...
Og ja, du skal endelig acceptere at hun er så kontaktsøgende og give hende al den nærhed du kan. Det er meget fint at du nu har købt en slynge, så hun så vidt muligt kan putte sig hos dig, mærke din varme, dine bevægelser osv. og derved bedre finde ro.
Det er meget fint at putte hende i en sovepose om natten, eller alternativt svøbe hende i et bomuldstæppe, evt. i et lagen eller lignende, hvis voksi-posen er for varm ... Det at svøbe hende giver hende ro og hjælper hende også til at overgive sig bedre til søvnen.
De fleste børn vil i 2 måneders alderen trives med at man indføre lidt faste ritualer omkring putning - sut, putteklud, bestemte kærtegn, beroligende ord osv. Først i 3-4 måneders alderen kan man begynde at arbejde på lidt mere fast rutiner, lidt mere faste puttetidspunkter og først når barnet begynder med skemad, vil man normalt opleve lidt mere struktur i løbet af dagen - både hvad angår indtag af mad, måden barnet sover på, hvornår det er tid til lege og aktivitet osv. :)
I kan læse mere om børn, søvn, forventninger osv. i min bog "sådan får du dit barn til at sove!"
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske