Svar: Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?
13. juli 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt. At din datter lige nu har behov for en ekstra amning lyder helt okay, - det handler både om alder, udvikling og ekstra tryghedsbehov, men bestemt også om at det er blevet varmt i vejret og hun lige nu kan have brug for ekstra væske :)
Først i 10 måneders alderen vil det normalt være fint med 2 amninger dagligt og det vil her normalt være amningerne om dagen der forsvinder helt. Det vil sige at man ofte ammer aften og sen aften - f.eks. kl. 20 og 24 hvorefter barnet sover til næste morgen og starter dagen med sin morgengrød, eller man kan amme aften og meget tidlig morgen - f.eks. kl. 20 og 04 og barnet sover herefter videre.
Det vil sige at barnet i 10-12 måneders alderen enten har et langt søvnstræk fra kl. 20-04 eller fra kl. 24 til 07.30 eller hvornår barnet nu står op og dagen begynder :)
Lige nu lyder det altså som et helt reelt behov med 3 amninger dagligt og evt. en ekstra amning på grund af alder, udvikling og varmt vejr - det er sandsynligvis noget varmere hos jer end i DK, så en ekstra amning kan sagtens være på sin plads :) Du skal naturligvis hele tiden sikre dig at det ikke bliver en vane, at hun pludselig vågner op og søger dig om natten, mere end et reelt behov for væske. Hun bliver jo også mere og mere bevidst og vil naturligt gerne søge brystet ekstra, hvis hun kan - hvilket man jo ikke kan fortænke hende i. Så prøv at vurdere om der er tale om et reelt behov for ekstra væske lige nu eller om trygheden og roen måske mere er behovet og således kan gives uden at få brystet i munden ..:)
Sutteflaske skal hun ikke have, du kan fint dække hendes behov for mælk/væske ved at amme hende som ovenfor beskrevet og ved at give hende vand af kop. Mælkebehovet dækkes også af den mælk der naturligt indgår i maden, en portion tykmælk eller lignende, som nu kan gives som mellemmåltid.
Så det er altså normalt amningerne om dagen der forsvinder først og amning bibeholdes så aften, sen aften eller tidlig morgen. Det betyder også at når hun skal passes ude, så vil hun fint kunne sove uden at få bryst/flaske før middagslur og vil kunne blive ammet aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - det vil også være trygt og dejligt for hende, netop at kunne få brystet, nærheden og trygheden hos dig om aftenen, når hun om dagen er adskilt fra dig.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, planen for dagen ser meget fin ud :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske