Svar: Hvor mange amninger skal hun have i løbet af et døgn?

13. juli 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marie

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt. At din datter lige nu har behov for en ekstra amning lyder helt okay, - det handler både om alder, udvikling og ekstra tryghedsbehov, men bestemt også om at det er blevet varmt i vejret og hun lige nu kan have brug for ekstra væske :)

Først i 10 måneders alderen vil det normalt være fint med 2 amninger dagligt og det vil her normalt være amningerne om dagen der forsvinder helt. Det vil sige at man ofte ammer aften og sen aften - f.eks. kl. 20 og 24 hvorefter barnet sover til næste morgen og starter dagen med sin morgengrød, eller man kan amme aften og meget tidlig morgen - f.eks. kl. 20 og 04 og barnet sover herefter videre.

Det vil sige at barnet i 10-12 måneders alderen enten har et langt søvnstræk fra kl. 20-04 eller fra kl. 24 til 07.30 eller hvornår barnet nu står op og dagen begynder :)

Lige nu lyder det altså som et helt reelt behov med 3 amninger dagligt og evt. en ekstra amning på grund af alder, udvikling og varmt vejr - det er sandsynligvis noget varmere hos jer end i DK, så en ekstra amning kan sagtens være på sin plads :) Du skal naturligvis hele tiden sikre dig at det ikke bliver en vane, at hun pludselig vågner op og søger dig om ...

Annonce

... natten, mere end et reelt behov for væske. Hun bliver jo også mere og mere bevidst og vil naturligt gerne søge brystet ekstra, hvis hun kan - hvilket man jo ikke kan fortænke hende i. Så prøv at vurdere om der er tale om et reelt behov for ekstra væske lige nu eller om trygheden og roen måske mere er behovet og således kan gives uden at få brystet i munden ..:)

Sutteflaske skal hun ikke have, du kan fint dække hendes behov for mælk/væske ved at amme hende som ovenfor beskrevet og ved at give hende vand af kop. Mælkebehovet dækkes også af den mælk der naturligt indgår i maden, en portion tykmælk eller lignende, som nu kan gives som mellemmåltid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så det er altså normalt amningerne om dagen der forsvinder først og amning bibeholdes så aften, sen aften eller tidlig morgen. Det betyder også at når hun skal passes ude, så vil hun fint kunne sove uden at få bryst/flaske før middagslur og vil kunne blive ammet aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen - det vil også være trygt og dejligt for hende, netop at kunne få brystet, nærheden og trygheden hos dig om aftenen, når hun om dagen er adskilt fra dig.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, planen for dagen ser meget fin ud :)

Rigtig meget held og lykke, rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder