Brev:
Skilsmissebarn - 21 mdr.
13. juli 2010
Alder:
21 mdr.
Skilsmissebarn - 21 mdr.
Hej Helen,
Troede egentlig at jeg ikke længere havde brug for en sundhedsplejerske, men man fortsætter nok gennem hele livet med at stoppe op ind i mellem og stille spørgsmål til det man gør for sit barn nu også er det rigtige.
Jeg har et barn på 21 måneder. Faderen og jeg har aldrig boet sammen, men har dog et godt samarbejde omkring vores lille dreng. Desværre er det ikke så ofte at min dreng og hans far har mulighed for at se hinanden, da faderen rejser en del. Men der er ingen tvivl om at min dreng elsker sin far meget højt og altid er glad for at se ham.
De ser hinanden så ofte som det er muligt, men i perioder er det desværre kun én gang om måneden. Men der hvor mit bekymring ligger, er omkring min søns reaktion. Jeg forstår ham ganske enkelt ikke i denne situation og det gør mig dybt ulykkelig for jeg ved ikke hvordan jeg bedst muligt støtter ham i gennem det at han er skilsmisse barn.
Men det jeg er oplever er at når hans far kommer for at hente ham, så starter han med at være genert – hvilket i min verden er helt normalt. Når der så er gået lidt tid, så vil han gerne over til hans far. Men så snart han kommer over til sin far, så bliver han kold, ignorer mig og er fuldstændig ligeglad. Vil ikke svare mig, kigge på mig, vinke farvel til mig. Det virker som en meget kold opførsel og jeg synes den virker meget voksen fra en dreng på 21 måneder.
Når han så skal afleveres igen, så er han dybt ulykkelig. Han græder og græder. Hænger sin far om halsen som en lille abeunge. Han er ganske enkelt utrøstelig. Han græder som pisket. Han skubber mig væk og så snart jeg så går lidt væk så græder han endnu mere og løber efter mig og sådan fortsætter det et stykke tid. Jeg må heller ikke holde om ham, hvilket jeg helst ville så jeg kunne forsøge at trøste ham.
Så hvad er det der sker? Vil han hellere være hos sin far. Er det et savn jeg skal støtte ham i at takle. Jeg føler mig som verdens dårligste mor, når han reagere på den måde. Jeg vil gerne forstå ham og hjælpe ham.
Jeg er vildt glad for at han er så glad for sin far.
Men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal henvende mig for at få de rette værktøjer.
Jeg ved godt at så lille et barn helst skal være hos sin mor - men det er bare også vigtigt for mig at han får en god kontakt til sin far. Jeg forstår heller ikke hvordan man kan anbefale et lille barn ikke at besøge sin far, når han gerne må blive kastet ud til en vildt fremmed i gæstedagpleje - Håber du forstår mig!
Håber du kan hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
Helene