Svar: Amning sen aften?
5. juni 2010
Alder:
10 mdr.
Hej
Hvis du fornemmer at din dreng ikke behøver amning sen aften mere, for at kunne sove igennem om natten og at han i øvrigt er i stand til at indtage sit væskebehov af en kop i løbet af dagen, så er der ingen problemer i at du kun ammer ham inden putning om aftenen.
Hans behov for mælk vil fint kunne stilles af en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan eller lignende om eftermiddagen og der er ikke umiddelbart grund til at du begynder at lægge en amning ind der.
Så du må gerne trappe ned til kun at amme 1 gang dagligt og så bibeholde den amning, altså amningen inden putning så længe I begge synes det er dejligt og rart. Det øvrige mælkebehov og væskebehov skal så kunne dækkes af mad og vand af kop i løbet af dagen.
Når jeg anbefaler to amninger dagligt fra 10-12 måneder, så er det for det første fordi mange børn sover bedst på denne måde og fordi det er en god måde at sikre barnet væske/mælk nok. Men hvis barnet kan sove fint uden og er i stand til at indtage sit behov på anden vis - ja så er det naturligvis helt fint :)
Held og lykke fortsat - også med arbejdsstart - og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske