Svar: Vægt og amning

3. juni 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Bodil

Det er lidt et skråplan at amme hele natten, fordi hun ikke spiser nok om dagen, for netop hendes mælkeindtag om natten fjerner jo pladsen og lysten til den rigtig mad. Derfor er du nødt til at nedtrappe amningerne, for også at få din datter til at spise mere mad ...

Hun har lige nu brug for 4 amninger i døgnet, for at få sit mælkebehov dækket og derudover skal hun have grød, mos, mad i hænderne som hun kan sutte på, opbløde med spyt, gumle på osv. Det er vigtigt at hun kommer igang med maden nu og får så varieret en kost som muligt.

Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, man skal søge at udnytte: "Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad"

(Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, SST, 2005).

Din datters vægt lyder meget fint. Hun har mere end fordoblet sin fødselsvægt og 7 kg. når man er 7 måneder gammel - det lyder ikke problematisk. Hun skal naturligvis have næring, men netop altså næring fra rigtig mad - modermælk alene er ikke længere nok for hende, der skal mere rigtig mad på menuen.

Du kan gå ind i livets bog på medlemssiderne og oprette din datter, indskrive hendes længde- og vægtmål fra fødslen og til nu og så kan du se, hvordan hun ligger på kurverne. Det kan sandsynligvis give dig lidt ro i sjælen :)

Det er korrekt at hun må få stort set alt at spise nu og du må meget gerne give hende mad som tager udgangspunkt i jeres ...

Annonce

... mad. Jo mere jo bedre er det faktisk.

En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen. Tilbydes også her mad i hånden, brødskorper, en stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, sover i sin egen seng

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, sover i sin egen seng og ammes ikke yderligere før næste morgen tidlig.

Med hensyn til mme, så må hun gerne få dette uden at det er varmet, det gives så normalt af kop, som et alternativ til sødmælk. Hvis man giver større mængder af en flaske, som alternativ til amning, så vil jeg normalt anbefale at det varmes op så det har kropstemperatur - præcis som modermælken. Er man på tur og medbringer en brik med mme, så kan man lægge brikken ned under dynen til barnet og på den måde er indholdet nær kropstemperatur og kan så hældes på flaske og gives som det er.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor