Brev:
Sover uroligt og skal have ekstra flaske om natten
3. juni 2010
Alder:
8 mdr.
Sover uroligt og skal have ekstra flaske om natten
Hej Helen.
Så er jeg allerede på banen igen med et nyt spørgsmål. Det drejer sig - igen - om vores nattesøvn… eller rettere sagt vores drenges nattesøvn.
Det er især Rasmus, der er “problemet”. Jeg er begyndt at se en trend med at han vågner ved 21.30 tiden og græder. Det starter stille og roligt med lettere klynken/smågråd, som nemt kan dysses ned med et par kærtegn og en sut i munden. Men der går kun 5-10 minutter, så skal vi gøre det igen.
Efter ca. 2-3 gange græder han så meget, at vi er nødt til at tage ham op for at få ham til at falde til ro. Det kan godt lade sig gøre, men som regel starter han så bare igen efter 2-3 minutter. Til sidst giver vi os og giver ham flaske. Her drikker han som oftest kun 50 ml, så man skulle jo ikke mene at det var noget at gøre så stort postyr over??? Jeg har prøvet at give vand i flasken, men det hjælper ikke.
Han får sin godnat flaske på 150-170 ml ca.19.30, så det er oftest ikke mere end 2-2½ time siden sidste måltid….Tidligere skulle han først have noget igen mellem 24 og 02. Hvad sker der og hvad stiller vi op med det? Han har jo faktisk fået indført et ekstra nattemåltid på denne måde.
Han vågner desuden stadig meget i løbet af natten, især den første halvdel af natten. Her er vi også ofte nødt til at tage ham op og vugge ham i armene for at få ham til at falde til ro. Nogen gange ender han tilsidst i vores seng. Jeg har ikke helt tal på hvor mange gange, det er, da jeg næsten gør det i søvne fordi jeg er så træt… men jeg vil tro det er mellem 3 og 5 gange på den første halvdel af natten. Er det et skråplan og er der en bedre måde at takle det på? Er det normalt, at de vågner så mange gange om natten i den alder?
Mikkel sover meget bedre, men vågner desværre ret tidligt, nogen gange allerede kl. fem, men som regel ved halv seks-tiden. Det synes jeg er for tidligt og også synd for Rasmus, for han kan sagtens sove til kl. halv syv-syv, hvis han får lov. Men jeg er nødt til at vække ham for at de kan følge samme rytme.
De bliver puttet så de sover mellem halv otte og otte om aftenen. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel på, om de har powernappet eller ej sen eftermiddag. Nogen gode råd?
Hilsen
en meget træt mor