Sover uroligt og skal have ekstra flaske om natten

3. juni 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Sover uroligt og skal have ekstra flaske om natten

Hej Helen.

Så er jeg allerede på banen igen med et nyt spørgsmål. Det drejer sig - igen - om vores nattesøvn… eller rettere sagt vores drenges nattesøvn.

Det er især Rasmus, der er “problemet”. Jeg er begyndt at se en trend med at han vågner ved 21.30 tiden og græder. Det starter stille og roligt med lettere klynken/smågråd, som nemt kan dysses ned med et par kærtegn og en sut i munden. Men der går kun 5-10 minutter, så skal vi gøre det igen.

Efter ca. 2-3 gange græder han så meget, at vi er nødt til at tage ham op for at få ham til at falde til ro. Det kan godt lade sig gøre, men som regel starter han så bare igen efter 2-3 minutter. Til sidst giver vi os og giver ham flaske. Her drikker han som oftest kun 50 ml, så man skulle jo ikke mene at det var noget at gøre så stort postyr over??? Jeg har prøvet at give vand i flasken, men det hjælper ikke.

Han får sin godnat flaske på 150-170 ml ca.19.30, så det er oftest ikke mere end 2-2½ time siden sidste måltid….Tidligere skulle han først have noget igen mellem 24 og 02. Hvad sker der og hvad stiller vi op med det? Han har jo ...

Annonce

... faktisk fået indført et ekstra nattemåltid på denne måde.

Han vågner desuden stadig meget i løbet af natten, især den første halvdel af natten. Her er vi også ofte nødt til at tage ham op og vugge ham i armene for at få ham til at falde til ro. Nogen gange ender han tilsidst i vores seng. Jeg har ikke helt tal på hvor mange gange, det er, da jeg næsten gør det i søvne fordi jeg er så træt… men jeg vil tro det er mellem 3 og 5 gange på den første halvdel af natten. Er det et skråplan og er der en bedre måde at takle det på? Er det normalt, at de vågner så mange gange om natten i den alder?

Mikkel sover meget bedre, men vågner desværre ret tidligt, nogen gange allerede kl. fem, men som regel ved halv seks-tiden. Det synes jeg er for tidligt og også synd for Rasmus, for han kan sagtens sove til kl. halv syv-syv, hvis han får lov. Men jeg er nødt til at vække ham for at de kan følge samme rytme.

De bliver puttet så de sover mellem halv otte og otte om aftenen. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel på, om de har powernappet eller ej sen eftermiddag. Nogen gode råd?

Hilsen
en meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to