Svar: Skiftende arbejdstider og amning

1. juni 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Når jeres datter bliver 9 måneder, vil 3 amninger eller flasker være passende. Ved 10 måneder vil 2 amninger eller flasker dagligt ofte være fint og derudover dækkes barnets behov for mælk og væske via maden og det barnet kan drikke af en kop.

For nogle fungerer det rigtig godt og er uden problemer at amme fleksibelt, således at de dage, hvor du er hjemme om aftenen, så ammer du der, de dage, hvor du er hjemme om dagen, så ammer du lidt der. Igen skal man jo så tage højde for at mælkeindtaget ikke bør fylde så meget, at det fjerner pladsen for den øvrige mad.

En mulig løsning var at I gav både flaske og bryst, altså ikke valgte det ene eller andet, men valgte både og. De 3 amninger/flasker kunne så ligge inden middagslur, aften og sen aften og når jeres datter så blev 10 måneder kunne en af disse så fjernes og dette efter, hvordan det fungerer bedst for jer. I kunne således bibeholde amningen på de tidspunkter hvor mor er hjemme og give flaske de øvrige gange og så gøre modsat næste dag - hvilket hun sandsynligvis vil acceptere, hvis hun er vant til flasken. At du starter med at arbejde, behøver altså ikke betyde at amningen skal ...

Annonce

... stoppe helt, det kan og vil ofte godt kunne lade sig gøre at amme, når man er hjemme og give flaske, når man ikke er.

Hvis hun er vant til flaske og vant til at far netop med flasken putter hende om aftenen og har en tryg og god rutine med dette, så vil hun være glad og tilfreds med den løsning netop fordi mor jo ikke er der - så amning er udelukket. Far og datter vil lave helt nye rutiner, helt nye vaner som er uafhængige af mor - fuldstændig ligesom hvis jeres datter skulle passes af en dagplejer eller pædagog. Og når mor så er hjemme, så vil hun sandsynligvis uden problemer søge brystet igen og trives med dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hun vil altså godt i en alder af 9 måneder kunne veksle mellem bryst og flaske - det behøver ikke blive et problem, men nogen garanti er der naturligvis aldrig ...

Jeg synes du skal forsøge om det kan lade sig gøre at amme fleksibelt og så tage en dag af gangen og se hvad der sker. Det er ikke så katastrofalt i 9 måneders alderen da hendes behov for mælk kan dækkes på mange måder og da far jo kan give ligeså meget nærhed og tryghed som mor kan :)

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med det hele til den tid :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39