Svar: Skiftende arbejdstider og amning
1. juni 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Når jeres datter bliver 9 måneder, vil 3 amninger eller flasker være passende. Ved 10 måneder vil 2 amninger eller flasker dagligt ofte være fint og derudover dækkes barnets behov for mælk og væske via maden og det barnet kan drikke af en kop.
For nogle fungerer det rigtig godt og er uden problemer at amme fleksibelt, således at de dage, hvor du er hjemme om aftenen, så ammer du der, de dage, hvor du er hjemme om dagen, så ammer du lidt der. Igen skal man jo så tage højde for at mælkeindtaget ikke bør fylde så meget, at det fjerner pladsen for den øvrige mad.
En mulig løsning var at I gav både flaske og bryst, altså ikke valgte det ene eller andet, men valgte både og. De 3 amninger/flasker kunne så ligge inden middagslur, aften og sen aften og når jeres datter så blev 10 måneder kunne en af disse så fjernes og dette efter, hvordan det fungerer bedst for jer. I kunne således bibeholde amningen på de tidspunkter hvor mor er hjemme og give flaske de øvrige gange og så gøre modsat næste dag - hvilket hun sandsynligvis vil acceptere, hvis hun er vant til flasken. At du starter med at arbejde, behøver altså ikke betyde at amningen skal stoppe helt, det kan og vil ofte godt kunne lade sig gøre at amme, når man er hjemme og give flaske, når man ikke er.
Hvis hun er vant til flaske og vant til at far netop med flasken putter hende om aftenen og har en tryg og god rutine med dette, så vil hun være glad og tilfreds med den løsning netop fordi mor jo ikke er der - så amning er udelukket. Far og datter vil lave helt nye rutiner, helt nye vaner som er uafhængige af mor - fuldstændig ligesom hvis jeres datter skulle passes af en dagplejer eller pædagog. Og når mor så er hjemme, så vil hun sandsynligvis uden problemer søge brystet igen og trives med dette.
Hun vil altså godt i en alder af 9 måneder kunne veksle mellem bryst og flaske - det behøver ikke blive et problem, men nogen garanti er der naturligvis aldrig ...
Jeg synes du skal forsøge om det kan lade sig gøre at amme fleksibelt og så tage en dag af gangen og se hvad der sker. Det er ikke så katastrofalt i 9 måneders alderen da hendes behov for mælk kan dækkes på mange måder og da far jo kan give ligeså meget nærhed og tryghed som mor kan :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke med det hele til den tid :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske