Svar: Ammestop / nedtrapning?

15. maj 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Luise

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

For mig at se er amningen stadig vigtig for både dig og din datter og derfor lyder det ikke umiddelbart som om at du skal stoppe amning fra den ene dag til den anden, men i stedet trappe stille og roligt ud.

Hendes behov er kun 1 amning dagligt, med den alder hun har. Det kan ikke udelukkes at de 3 amninger som hun får nu, giver hende så meget mælk, at det påvirker hendes egentlige indtag af mad i løbet af dagen og dermed hendes manglende vægtøgning ... I forhold til det problem, er det altså også vigtigt at du skærer amningerne ned, så hun kun bliver ammet en gang dagligt. Hun får sandsynligvis mere mælk hos dig end du lige regner med, det lyder ikke som om at hun hyggesutter, det lyder som om at hun reelt drikker mælk hos dig, så hun får sikkert en del.

Den ene amning man normalt giver er amningen inden putning om aftenen. Men i forhold til at du ofte er væk om aftenen og at far her gerne vil kunne putte og du samtidig skriver at hun ofte søger brystet en gang om natten, så vil jeg faktisk foreslå dig at du netop ammer hende en gang i løbet af natten/meget tidlig morgen. Amningen inden putning kan erstattes af en kop lun mælk og måske en banan. Hun skal altså stadig have mælk i maven som hun er vant til (det kan være sødmælk eller letmælk) og så lidt banan, fordi det giver god ro og fremmer søvnen. Mælken forsvinder ikke, men gives nu på en anden måde - af kop.

Nærheden, den fysiske kontakt skal hun også stadig have, men i stedet for at du sidder og ammer hende, så skal hun nu sidde og putte hos dig eller far i sin dyne, få en godnathistorie, synges for osv. Hun skal altså stadig føle sig omsluttet, føle jeres favntag og føle sig fuldstændig tryg, netop fordi hun får fysisk kontakt - igen er det bare på en lidt anden måde end før.

Det er altså for mig ikke et spørgsmål om at man bare skal tage en kold tyrker og lade hende græde, det er et spørgsmål om at sætte noget andet i stedet, som faktisk er ligeså godt og ja, faktisk, bedre for hende :)

Da jeg har en formodning om at du har ret meget mælk, så vil det også være godt at du trapper ned og ikke stopper fra den ene dag til den anden, fordi du så risikerer at få en brystbetændelse.

Mit forslag er derfor at du starter med at erstatte amningen inden putning som ovenfor beskrevet. Så kan hun blive ammet omkring midnat, hvis hun vågner og så igen tidlig morgen.

Næste skridt er så at satse på at hun ikke behøver amningen omkring midnat, men kan sove indtil et tidspunkt midt nat/meget tidlig morgen, blive ammet og så nøjes med det. Du fortæller jo at hun nogle gange springer amningen over til midnat, men så vågner og ammes i løbet af natten - og det er netop den amning, jeg synes du skal bibeholde. Amningen tidlig morgen skal så væk. Den kan også forstyrre hendes indtag af morgengrød.

Så på sigt kan den ene amning hun får altså være en enkelt amning en gang i løbet af natten, som hun selv vågner og viser behov for - men derudover skal hun ikke ammes. Og når hun så begynder at kunne sove igennem uden overhovedet at få mælk, ja så er amningen slut.

Det kræver lidt standhaftighed fra din side, for du kan ikke regne med at hun selv siger fra med den alder hun har. Hun vil foretrække ...

Annonce

... brystet rigtig længe og vil kunne amme i flere år på den måde - så hvis der skal siges fra, så er det dig, der er nødt til at gøre det. Og ja, det er rigtigt - din datter kan ikke klokken og hun forstår ikke hvorfor hun nogle gange må og andre gange ikke må og det kan godt forvirre hende. Men netop derfor er det også vigtigt at der sættes noget andet i stedet, som er ligeså godt og på sigt bedre for hende :)

Amning er for mange noget helt naturligt og meget livsbekræftende og det giver barnet en ro at kunne blive lagt til brystet inden det f.eks. skal sove. Amning er jo det din datter har kendt fra hun kom ud af maven og derfor er det trygt og rart for hende og det hun naturligt vil søge.

Jo længere tid man ammer, jo mere bevidst bliver barnet også omkring amning og vil efterhånden også selv søge brystet, løfte op i blusen, når det har behov osv. Det man i den forbindelse skal være opmærksom på er at barnet har brug for gode og sunde måltider og at amning ikke kan betragtes som ernæring, men som hyggetår. Derfor er det vigtigt at holde amningen nede, så det ikke får betydning for hendes indtag af rigtig mad.

Du skal også være opmærksom på at din mælk indeholder meget sukker og det kan være skadeligt for din datters tænder. Derfor anbefales det normalt at man ammer en gang om aftenen og børster tænderne bagefter - at gøre som jeg foreslår dig med en amning midt om natten, er faktisk ikke hensigtsmæssigt for hendes tænder fremover ... men på sigt skal amningerne jo også fases helt ud, her er der tale om en periode og lige nu får hun jo endnu mere mælkesukker omkring sine tænder ...:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer sit barn fuldt ud til 6 måneders alderen og delvist til 12 måneders alderen eller så længe både mor og barn har det godt med det. WHO anbefaler at man ammer til barnet er 2 år og nævner at langtidsamning forebygger brystcancer - risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer. Samtidig skal man dog også huske på at vi i Danmark ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.

Dertil kommer, og det er måske her familien studser hos jer, at i Danmark er vores bryster en del af vores seksualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1½-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget seksuelt i vores kultur …

Tidspunktet for hvornår du skal stoppe helt afhænger af mange faktorer og det vigtigste er naturligvis de signaler din datter sender. Derfor tænker jeg også at netop løsningen med at sige en amning i løbet af natten, som hun så selv får lov til at passe ind, måske vil være god for jer. Og når hun så begynder helt at kunne undvære, ja så stopper amningen naturligt.

Jeg håber du kan bruge alle disse tanker, råd og overvejelser videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!