Ammestop / nedtrapning?

15. maj 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Ammestop / nedtrapning?

Kære Helen,

Min datter er 14 mdr og jeg ammer hende stadig ca. 3 x i døgnet (tidlig morgen, puttetid, sen aften) - nogle x også en enkelt x om natten. Jeg har lidt dårlig samvittighed over at amme "så meget" og bliver fra alle fronter mødt med undren eller "rynket pande": "ammer du virkelig stadig" underforstået "det bør du da stoppe med hurtigst muligt".

Vi har i forvejen en søn på 3 år, som jeg havde et meget kompliceret amme forløb med og stoppede med at amme da han var 4 mdr, men malkede ud til han var 7 mdr. Det var meget svært for mig at acceptere at stoppe amningen dengang, så derfor er jeg bare lykkelig for dét bare er gået "som smurt" her 2.gang - og synes også det er vildt dejligt hun gider blive ved.. Har egentlig altid tænkt at "hun begynder nok at sige fra på et tidspunkt og så stopper det lige så stille" (sådan var det jo første gang og også hvad jeg har hørt fra mange andre), men som min mand bliver ved med at sige tror han ikke "på den" og han mener at nu må jeg tage mig sammen og få stoppet med den amning.

Sagen er den at jeg ca 1 x i ugen har aftenvagt og først hjemme ved 21 tiden og for ham er "putteriet uden amning" lidt en kamp, hvor hun bliver virkelig utilfreds med at blive lagt, græder utrøsteligt og kalder på mor; men er så oftest faldet i søvn og sover godt når jeg kommer hjem. men det kan tage 1½ - 2 timer. Normalt sover hun i løbet af ½ time ca - nogle gange lidt mere og hun brokker sig også lidt selv når hun er ammet af. Både faren og jeg putter hende vanligvis lidt på skift, så det er sådanset kun fravær af amningen der er adskiller vagtaftnerne fra de "almindelige" aftener.

Min mand mener jeg svigter både hende og ham ved på denne måde at lade hende undvære putteamningen en gang om ugen og mener det forvirrer hende at "nogle dage kan hun få - og andre ikke".

Hun får mange aftener også en tår ml. 23-24 (sover dog også nogle gange forbi og vågner mellem 1 og 3 og kan KUN sove videre hvis hun får en tår. Ellers er det virkelig skrig og skrål for fuld volumen og det bliver ved. så efter at have prøvet det et par x a en ½ time orker man ikke bruge sine nætter på at høre på det..). Pga. pladsproblemer sover hun ved siden af os i soveværelset i sin tremmeseng og det gør selvfølgelig også at man hører næsten hvert et grynt.

Jeg skal om nogle få uger på pigeweekend og har lidt ladet mig presse til at det skulle være "nu" og ikke først efter sommer, som jeg egentlig havde foretrukket - da jeg havde det med amningen i baghovedet. Men det blev bagatelliseret "der er hun jo over et år til den tid, så der ammer du da ikke mere" (sagde de før jul.... og påpegede for nyligt - da jeg stadig ammede at "så må du bare tage en kold tyrker som jeg gjorde med mit barn.."). Og jeg føler mig rigtigt presset af min mand og familie (som er dem jeg skal på tur med) til at stoppe amningen inden, da min mand ikke orker en "kold tyrker" den weekend (med 2 børn samtidigt!!forståeligt nok) og min familie ikke ligefrem havde forestillet sig pigeweekend "med stor baby".

Jeg er meget ambivalent - eller faktisk ikke - jeg vil helt klart helst trappe langsomt ud over en længere periode, men føler mig nok nærmere klemt mellem mine egne og mine omgivelsers behov og hvor egoitisk ift mine egne behov jeg kan tillade mig at være overfor dem... Og jeg kan jo kun ærgre mig over at jeg ikke sagde fra mht ...

Annonce

... datoen dengang (men skal med da det er 65 års fødselsdagsgaven til min mor).

Lad mig komme til sagen. Det jeg egentlig gerne vil have et godt råd om er hvordan jeg kan trappe ud af amningen uden det bliver for traumatisk for hverken mig eller min datter (er godt klar over hun sikkert på lang sigt vil affinde sig fint med hvad som helst). som du kan høre han jeg lidt opgivet at være stoppet med amningen helt om 2-3 uger (inden pigeweekenden).

Dagsrytme nu:

kl.5 vågner: ammetår

kl.6-7 står op

kl.645: tilbydes morgenmad hjemme (spiser ofte næsten ingenting)

kl.7.30 afleveres i vuggestue - tilbydes morgenmad igen (ved faktisk ikke hvor meget hun spiser)

kl.9.30 riskiks eller frugt og vand

kl.10.45: frokost (varm nærende mad) i vuggestuen

kl.11.30-12 og til ca.13.30-14 tiden: middagslur (sover knap to timer)

kl.14.30: efterm mad (bolle eller rugbrødsklapper samt frugt)+ vand

kl.15.30: hentes

kl.16.30: tilbydes lidt før aftensmad: rå grønsager, frugt eller en bolle

kl.17.30: aftensmad - får hvad vi andre spiser og spiser oftest godt

kl.18.30: tilbydes frugtmos eller yoghurt spiser alt fra ingenting til en god del

ammes enten før eller efter frugtmosen og puttes oftest inden kl.19 hvor hun er virkelig træt

kl.23-24: ofte ammetår, alternativt midt på natten

Er det at svigte min datter at hun ikke kan få sin aftentår en aften om ugen (det har stået på en måned nu)?

Kan godt se det er synd for min mand også, men det må være til at leve med for ham tænker jeg..

Det smarte ville være at skære godtnat/puttetåren væk, for det ville gøre mig mere flexibel ift vagter, aftenmøder etc - da jeg aldrig har nattevagter. ville det være fint nok eller kan man så ligeså godt stoppe helt for hendes skyld (hvis det alligvel bliver med skrig og skrål at skære den væk)?

Eller vil det være mere ressonabelt at skære morgen eller nattetåren (kan bare ikke overskue at stå op kl.5 eller før...)?

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at putte hende og så nægte hende bryst hvis hun gerne vil have det, det vil skære mig i hjertet (hader nogle gange at jeg er så meget MOR og ikke kan løsrive mig lidt fra alle mine følelser - som min mand jo helt klart gør). Han mener bare jeg skal sige nej og så lade hende græde. Men i mine øjne vil det være rimeligt fornuftigt at lade ham putte den periode aftentåren fx skæres væk??

Et andet problem er at jeg sådan set en del af amningen sen aften/nat også beror på reel sult. Hun ligger noget under middelvægten og skal kontrolleres igen til 15 mdr, men spiser egentlig ok til de fleste måltider og da hun det meste af dagen er i vuggestue (hvor hun ang også spiser godt) synes jeg det er svært at fylde mere på hende de timer hun er herhjemme. Hun har været/er også plaget af obstipationsproblemer (og får laksantia), så jeg kan også være bange for det bliver meget forværret når/hvis jeg stopper amningen for brat.

Jeg ved godt der ikke findes eksakte svar på alle de her ting, men bare en ide om hvad der er fornuftigt og hvad man oftest anbefaler folk vil være en hjælp.

Det var en utrolig lang smøre - som sikkert kunne formuleres meget kortere. det fylder bare enormt meget i mit hovede pt og som du fornemmer kan jeg ikke helt overskue hvordan jeg skal gribe det an under hensyntagen til alles behov, men håber du kan bidrage med et par input.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Luise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor