Brev:
Ammestop / nedtrapning?
15. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Ammestop / nedtrapning?
Kære Helen,
Min datter er 14 mdr og jeg ammer hende stadig ca. 3 x i døgnet (tidlig morgen, puttetid, sen aften) - nogle x også en enkelt x om natten. Jeg har lidt dårlig samvittighed over at amme "så meget" og bliver fra alle fronter mødt med undren eller "rynket pande": "ammer du virkelig stadig" underforstået "det bør du da stoppe med hurtigst muligt".
Vi har i forvejen en søn på 3 år, som jeg havde et meget kompliceret amme forløb med og stoppede med at amme da han var 4 mdr, men malkede ud til han var 7 mdr. Det var meget svært for mig at acceptere at stoppe amningen dengang, så derfor er jeg bare lykkelig for dét bare er gået "som smurt" her 2.gang - og synes også det er vildt dejligt hun gider blive ved.. Har egentlig altid tænkt at "hun begynder nok at sige fra på et tidspunkt og så stopper det lige så stille" (sådan var det jo første gang og også hvad jeg har hørt fra mange andre), men som min mand bliver ved med at sige tror han ikke "på den" og han mener at nu må jeg tage mig sammen og få stoppet med den amning.
Sagen er den at jeg ca 1 x i ugen har aftenvagt og først hjemme ved 21 tiden og for ham er "putteriet uden amning" lidt en kamp, hvor hun bliver virkelig utilfreds med at blive lagt, græder utrøsteligt og kalder på mor; men er så oftest faldet i søvn og sover godt når jeg kommer hjem. men det kan tage 1½ - 2 timer. Normalt sover hun i løbet af ½ time ca - nogle gange lidt mere og hun brokker sig også lidt selv når hun er ammet af. Både faren og jeg putter hende vanligvis lidt på skift, så det er sådanset kun fravær af amningen der er adskiller vagtaftnerne fra de "almindelige" aftener.
Min mand mener jeg svigter både hende og ham ved på denne måde at lade hende undvære putteamningen en gang om ugen og mener det forvirrer hende at "nogle dage kan hun få - og andre ikke".
Hun får mange aftener også en tår ml. 23-24 (sover dog også nogle gange forbi og vågner mellem 1 og 3 og kan KUN sove videre hvis hun får en tår. Ellers er det virkelig skrig og skrål for fuld volumen og det bliver ved. så efter at have prøvet det et par x a en ½ time orker man ikke bruge sine nætter på at høre på det..). Pga. pladsproblemer sover hun ved siden af os i soveværelset i sin tremmeseng og det gør selvfølgelig også at man hører næsten hvert et grynt.
Jeg skal om nogle få uger på pigeweekend og har lidt ladet mig presse til at det skulle være "nu" og ikke først efter sommer, som jeg egentlig havde foretrukket - da jeg havde det med amningen i baghovedet. Men det blev bagatelliseret "der er hun jo over et år til den tid, så der ammer du da ikke mere" (sagde de før jul.... og påpegede for nyligt - da jeg stadig ammede at "så må du bare tage en kold tyrker som jeg gjorde med mit barn.."). Og jeg føler mig rigtigt presset af min mand og familie (som er dem jeg skal på tur med) til at stoppe amningen inden, da min mand ikke orker en "kold tyrker" den weekend (med 2 børn samtidigt!!forståeligt nok) og min familie ikke ligefrem havde forestillet sig pigeweekend "med stor baby".
Jeg er meget ambivalent - eller faktisk ikke - jeg vil helt klart helst trappe langsomt ud over en længere periode, men føler mig nok nærmere klemt mellem mine egne og mine omgivelsers behov og hvor egoitisk ift mine egne behov jeg kan tillade mig at være overfor dem... Og jeg kan jo kun ærgre mig over at jeg ikke sagde fra mht datoen dengang (men skal med da det er 65 års fødselsdagsgaven til min mor).
Lad mig komme til sagen. Det jeg egentlig gerne vil have et godt råd om er hvordan jeg kan trappe ud af amningen uden det bliver for traumatisk for hverken mig eller min datter (er godt klar over hun sikkert på lang sigt vil affinde sig fint med hvad som helst). som du kan høre han jeg lidt opgivet at være stoppet med amningen helt om 2-3 uger (inden pigeweekenden).
Dagsrytme nu:
kl.5 vågner: ammetår
kl.6-7 står op
kl.645: tilbydes morgenmad hjemme (spiser ofte næsten ingenting)
kl.7.30 afleveres i vuggestue - tilbydes morgenmad igen (ved faktisk ikke hvor meget hun spiser)
kl.9.30 riskiks eller frugt og vand
kl.10.45: frokost (varm nærende mad) i vuggestuen
kl.11.30-12 og til ca.13.30-14 tiden: middagslur (sover knap to timer)
kl.14.30: efterm mad (bolle eller rugbrødsklapper samt frugt)+ vand
kl.15.30: hentes
kl.16.30: tilbydes lidt før aftensmad: rå grønsager, frugt eller en bolle
kl.17.30: aftensmad - får hvad vi andre spiser og spiser oftest godt
kl.18.30: tilbydes frugtmos eller yoghurt spiser alt fra ingenting til en god del
ammes enten før eller efter frugtmosen og puttes oftest inden kl.19 hvor hun er virkelig træt
kl.23-24: ofte ammetår, alternativt midt på natten
Er det at svigte min datter at hun ikke kan få sin aftentår en aften om ugen (det har stået på en måned nu)?
Kan godt se det er synd for min mand også, men det må være til at leve med for ham tænker jeg..
Det smarte ville være at skære godtnat/puttetåren væk, for det ville gøre mig mere flexibel ift vagter, aftenmøder etc - da jeg aldrig har nattevagter. ville det være fint nok eller kan man så ligeså godt stoppe helt for hendes skyld (hvis det alligvel bliver med skrig og skrål at skære den væk)?
Eller vil det være mere ressonabelt at skære morgen eller nattetåren (kan bare ikke overskue at stå op kl.5 eller før...)?
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at putte hende og så nægte hende bryst hvis hun gerne vil have det, det vil skære mig i hjertet (hader nogle gange at jeg er så meget MOR og ikke kan løsrive mig lidt fra alle mine følelser - som min mand jo helt klart gør). Han mener bare jeg skal sige nej og så lade hende græde. Men i mine øjne vil det være rimeligt fornuftigt at lade ham putte den periode aftentåren fx skæres væk??
Et andet problem er at jeg sådan set en del af amningen sen aften/nat også beror på reel sult. Hun ligger noget under middelvægten og skal kontrolleres igen til 15 mdr, men spiser egentlig ok til de fleste måltider og da hun det meste af dagen er i vuggestue (hvor hun ang også spiser godt) synes jeg det er svært at fylde mere på hende de timer hun er herhjemme. Hun har været/er også plaget af obstipationsproblemer (og får laksantia), så jeg kan også være bange for det bliver meget forværret når/hvis jeg stopper amningen for brat.
Jeg ved godt der ikke findes eksakte svar på alle de her ting, men bare en ide om hvad der er fornuftigt og hvad man oftest anbefaler folk vil være en hjælp.
Det var en utrolig lang smøre - som sikkert kunne formuleres meget kortere. det fylder bare enormt meget i mit hovede pt og som du fornemmer kan jeg ikke helt overskue hvordan jeg skal gribe det an under hensyntagen til alles behov, men håber du kan bidrage med et par input.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Luise