Svar: Slut med amning om natten - 5 mdr.

5. maj 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Majken

Børn i 8-9 måneders alderen vil normalt trives bedst med 3 amninger dagligt og ofte ligger disse amning aften (kl 20), sen aften (23.30) og tidlig morgen (05.30). I enkelte familier fungerer det dog bedre med to amninger - en aften og så en igen i løbet af natten og så den 3. amning inden middagsluren - men da jeres datter skal passes ude, vil det nok være første model som kommer til at passe bedst til jer.

Altså amning aften, sen aften og tidlig morgen og det vil sige et forventet søvnstræk på 6-7 timer - dejligt :)

Det er altså amningerne om dagen der normalt forsvinder først og lige nu vil din datter naturligt have behov for ca 6 amninger i døgnet, disse bibeholdes i 6 måneders alderen ved siden af skemaden og i 7 måneders alderen skæres så ofte ned til 4 amninger dagligt.

Din datter skal altså stille og roligt lære at sove uden at få bryst om dagen og ofte starter man i 7 måneders alderen med at lære hende at sove formiddagslur uden at blive ammet først. Det at amning og søvn adskilles stille og roligt gør, at du også om aftenen lettere vil kunne putte hende uden at hun falder ...

Annonce

... i søvn ved brystet og du kan lære hende at sove uden denne afhængighed. Hun skal stadig ammes, hendes mælkebehov er stort, men det er vigtigt at hun lærer at sove uden at have brystet i munden.

Men alt det kommer I til - der når at ske rigtig meget i løbet af sommeren og verden ser noget anderledes ud, når I når til august og hun skal passes ude ... hver ting til sin tid :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lige nu er det rigtig fint med 6 amninger dagligt og det vil ofte være sådan at I nu kan arbejde på en rytme, hvor hun ammes når hun puttes til natten, ammes rigtig godt fra begge brystet sen aften inden du selv går i seng - det man kan kalde for et drømmemåltid, fordi hun spiser i søvne og så prøve at undgå amningen midt om natten kl 03, så hun sover måske 5 timer fra midnat og til morgenstunden, hvor hun så ammes igen :) Det vil være et realistisk mål.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som vi give dig et meget præcist billede af, hvad du kan forvente dig i løbet af de næste måneder og hvad der sker i den alder, hvor din datter skal passes ude :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder