Svar: Amme i søvne sen aften
29. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Line
Det lyder rigtig fint det du fortæller og du kan roligt fortsætte som du gør lige nu.
Det er helt alderssvarende relevant at din datter i en alder af 9 måneder ammes 3 gange dagligt og de 3 amninger ligger meget fint aften, sen aften og tidlig morgen. Amningerne om dagen er nu erstattet af mere rigtig mad :)
Det er meget fornuftigt at tage hende op, lade hende spise mere eller mindre i søvne og så sove videre derefter om aftenen. Det giver jo netop dig mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn og det er utrolig hårdt for de fleste, hvis man lader barnet styre det helt selv. Så ville hun sikkert vågne og søge brystet kl 01 hvor du selv sover allerbedst. Så din metode er fint.
I 10 måneders alderen vil man ofte kunne skære ned til 2 amninger i døgnet og de vil så ofte ligge aften og sen aften, hvorefter barnet sover til næste morgen og starter dagen med grød. Eller de kan ligge aften og meget tidlig morgen, det vil sige at barnet f.eks. ammes kl. 20 og sover til kl. 03/04, ammes igen og sover videre og får morgengrød - hvordan det passer jer bedst, må du prøve at vurdere.
Det er altså normalt den sene aftenamning eller den tidlige morgenamning der fjernes - du må her fjerne den amning du mener lettest lader sig fjerne, evt. ved at du stille og roligt afkorter amningen, trækker brystet til dig og lærer hende at sove uden at hun behøver fylde sig med mælk. Samtidig indføres kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. nogle af de ting du også putter hende med om dagen, som hun naturligt falder til ro med :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske