Svar: Amme i søvne sen aften

29. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Det lyder rigtig fint det du fortæller og du kan roligt fortsætte som du gør lige nu.

Det er helt alderssvarende relevant at din datter i en alder af 9 måneder ammes 3 gange dagligt og de 3 amninger ligger meget fint aften, sen aften og tidlig morgen. Amningerne om dagen er nu erstattet af mere rigtig mad :)

Det er meget fornuftigt at tage hende op, lade hende spise mere eller mindre i søvne og så sove videre derefter om aftenen. Det giver jo netop dig mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn og det er utrolig hårdt for de fleste, hvis man lader barnet styre det helt selv. Så ville hun sikkert vågne og søge brystet kl 01 hvor du selv sover allerbedst. Så din metode er fint.

I 10 måneders alderen vil man ofte kunne skære ned til 2 amninger i døgnet og de vil ...

Annonce

... så ofte ligge aften og sen aften, hvorefter barnet sover til næste morgen og starter dagen med grød. Eller de kan ligge aften og meget tidlig morgen, det vil sige at barnet f.eks. ammes kl. 20 og sover til kl. 03/04, ammes igen og sover videre og får morgengrød - hvordan det passer jer bedst, må du prøve at vurdere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er altså normalt den sene aftenamning eller den tidlige morgenamning der fjernes - du må her fjerne den amning du mener lettest lader sig fjerne, evt. ved at du stille og roligt afkorter amningen, trækker brystet til dig og lærer hende at sove uden at hun behøver fylde sig med mælk. Samtidig indføres kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. nogle af de ting du også putter hende med om dagen, som hun naturligt falder til ro med :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet