Brev:
Ammer stadig om natten - 9 mdr.
30. april 2010
Alder:
9 mdr.
Ammer stadig om natten - 9 mdr.
Hej Helen
Sove igennem uden amning
Min datter er 9 1/2 måned og hun sover bestemt ikke igennem om natten. Hun bliver stadig ammet en del fordi det er den måde hun helst falder i søvn på. Jeg tror jeg har vænnet mig til at blive forstyrret om natten, men det bekymrer mig at hun kun vil sove ved at jeg ammer hende, for en dag skal det jo have en ende og hvordan får jeg hende så til at sove. For tiden gider hun heller ikke at spise morgenmad og er først rigtig sulten til frokost og det tyder jo også på at hun får for meget om natten.
Elen har ligget en del i vores seng og lidt i sin egen men pt. ligger hun på en madras ved siden af vores seng og der sover hun hele natten. Jeg ammer hende liggende når hun skal sove. Hun ligger og går til og fra brystet til hun godtager sutten og lægger sig til at sove. Det er den måde hun vil falde i søvn på hver gang hun vågner. Det tager ca. 10 – 15 min. Har prøvet at sidde op og amme men så er det som om hun vågner for meget op og ikke vil sove til hun får en tår liggende. Det har virket fint på et tidspunkt, men det er som om at vi er gået nogle skridt tilbage.
Elen kommer i seng kl. 7.45 og falder i søvn som nævnt ovenfor. For det meste vågner hun ikke igen får ved 12 tiden hvor jeg så ammer hende igen nede på madrassen. Andre gange kan hun godt vågne et par gange inden 12 hvor jeg skal ind og lægge mig ved siden af hende og give hende sutten eller en lille tår mælk. De sidste 14 dage har der dog været aftner hvor hun er vågnet op og været meget ked af det hvor ikke engang amningen virker. Så har jeg taget hende lidt op og holdt hende ind til mig. Lagt hende ned igen og hun har lagt sig til at sove med det samme igen.
På en god nat vågner hun derefter kun et par gange, altså kl. 03 og 06 og bliver ammet igen. På en dårlig nat vågne hun 3 og 4 gange og så er det at jeg ikke syntes det er sjovt længere. Nogle gange kan jeg slippe af sted med kun at give hende sutten men de fleste gange er det kun brystet der virker. Det er som om hun bliver mere og mere frustreret og ked af det hvis jeg tager brystet til mig så pt føler jeg det går den forkerte vej.
Vores dag:
Vi står op ved 7 tiden.
Elen får tilbudt havregrød med frugt. (Spiser 0 - 10 mundfulde)
Sover formiddags lur ved 9 tiden og sover 45 min til 1 time. Hun sover på madrassen ved amning som om natten.
Får atter tilbudt lidt grød med frugt når hun vågner.
Kl. 11.30 får hun frokost. Rugbrød, kød og fiskepålæg, avocado, agurk, tomat, pasta osv.
Mellem 13 og 14 går vi en tur og hun sover 1 til 2 timer i barnevognen.
Når hun vågner får hun fx. grovbolle med smør og frugt.
Hun får aftensmad kl. 18 som er det samme som vi spiser. Pasta med kødsovs eller pesto. quinoa med grønsager og rejer. Fiskefrikadeller osv.
19.30 læser vi bog og kl 19.45 bliver hun ammet og sover kl. 20.00
Hvad jeg har prøvet for at skære ned på natte amningen:
Alt amning mellem 12 og 5.30 gør jeg så kort som muligt. Hun sutter lidt og jeg tager brystet til mig. Hun bliver tit ked af det og så må jeg give hende lidt igen og sådan er det lidt frem og tilbage til hun atter godtager sutten og sover. Men på den måde når hun også at spise en del. Når jeg ammer hende ved 5.30 –6 tiden sover hun gerne en time mere og så står vi op.
Hvad forslår du jeg gør for at stoppe natte amningen?
Skal jeg bare være tålmodig eller skal jeg ændre nogle af de ting jeg har nævnt? Har tænkt på om jeg igen skal prøve og sidde og amme så det at sove og amning kan blive adskilt eller har du nogle andre forslag til hvad jeg kan gøre? Får undt i maven over tanken om helt at nægte hende brystet om natten fordi jeg kan se hvor ked af det hun bliver. Vil gerne kunne trappe ned langsomt men det er som om det ikke virker. Hvad skal jeg gøre?
Vil også lige sige at Elen jo er en sund og rask pige som ligger over middel vægtmæssigt. Så hun får det hun skal have tror jeg. Hun spiser rigtig godt og vil faktisk også gerne spise om morgenen efter jeg har skiftet havregrød ud med øllebrød med yogurt. Har indført en aftengrød som hun også gerne spiser.
Hun er lige begyndt at kravle og har netop fået sin første tand. Hun er en glad pige som elsker sjov og ballade og andre børn og voksne.
Ville også lige sige at hun bliver rigtig vred og frustreret når jeg prøver at afkorte amningerne om natten. Hun bliver så ked af det at jeg nogle gange må tage hende op og gå rundt med hende mens hun vrider sig rundt i mine arme. På den måde ænder det ofte med at hun faktisk spiser mere fordi hun vågner mere op og tager længere tid om at blive trøstet og falde til ro igen. Lader jeg hende bare spise tager hun en tår og vender sig ofte væk fra mig for at falde i søvn med eller uden sut.
Når hun skal sove i sin barnevogn vil hun kun sidde op og falde i søvn. Det der med at ligge hende ned fra starten som da hun var mindre det vil hun bestemt ikke. Nogle gange hvis hun bliver overtræt vil hun slet ikke sidde i vognen så derfor har jeg en bæresele med mig som nødplan. Den falder hun nogle gange i søvn i.
Håber det giver dig et bedere billede af hvem lille Elen er.
Kærlig hilsen
Stine