Brev:
Amme i søvne sen aften
29. april 2010
Alder:
9 mdr.
Amme i søvne sen aften
Kære Helen
Min dejlige datter er nu netop blevet 9 mdr, og jeg ammer nu tre gange i døgnet. Aften, sen aften og tidlig morgen. Hun vågner 1-3 gange i løbet af natten, hvor hun får trøst sut og evt. vand. Hun er ret nem at få til at sove videre...
Jeg ammer hende i søvne ved den sene aften-amning. Dvs. at jeg lægger hende sovende til, og så sover hun bare videre bagefter i tremmesengen. Mit spørgsmål går på, om jeg med den alder, hun har nu, bør stoppe med dette og afvente, at hun selv vågner?
Jeg ammer på denne måde for at undgå at skulle op om natten og amme. Jeg har først for ca en måned siden begyndt på dette. Tidligere lod jeg hende bare vågne af sig selv, men da jeg trængte til mere nattesøvn og desuden ville skære amningerne ned generelt, indførte vi dette. Da vi skar ned fra 4 til 3 amninger, førsøgte jeg først at bibeholde middagsamningen og fjerne midnatsamningen, men jeg følte at det var for længe at afholde hende fra amning fra 19 til 05, og hun vågnede mange gange om natten og fra kl 3 hvert 10. minut. Så jeg tror endnu ikke, hun er klar til at undvære mæk hele aftenen og natten. Derfor skar vi i stedet - uden problemer - middagsamningen væk.
Men altså: Bør jeg med den alder, hun har, lade hende vågne selv og efterspørge mælken.
Tak for dine råd!
Med venlig hilsen
Line