Svar: Natteamning - 2 mdr.

28. april 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Tillykke med lillebror :)

Det lyder som om at han er en lille sulten dreng og du skal naturligvis vurdere, hvad du kan holde til og har lyst til ...

Nogle børn spiser meget hyppigt ved brystet, hvor andre børn klarer sig med færre måltider, sådan er der forskelle og det er helt normalt.

Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del er meget vandholdig, hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk og den slukker tørsten. Det betyder at børn der ammes nogle gange melder sig og dier kortvarigt - det er ikke hygge, det er fordi barnet på den måde slukker tørsten.

Den næste del af mælken er lidt mere hvid og ligner lidt mere letmælk i konsistensen. Det er den egentlige mad, som barnet har brug for, for at trives og som barnet får, når de spiser sine 'hovedmåltider'.

Den sidste del af mælken er tyk som fløde. Hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig foroven i flasken som en lidt tykkere gullighvid mælk. Det er fløden som giver barnet god mæthed i maven og det er også fløden der giver barnet elastikker på arme og ben :)

Barnet har altså brug for alle dele af mælken og brystet er så smart indrettet, at hvis man lægger barnet til som det viser behov for, så bliver barnets behov naturligt dækket.

Det er dog samtidig også vigtigt at du sørger for at din dreng får spist lang tid nok på et bryst af gangen, så han får den lidt federe og mere mættende mælk med ud. Det er altid svært at sætte tid på en amning, men du kan gøre det at du lægger ham til brystet i den traditionelle stilling og lader ham spise det han umiddelbart vil der. Så bøvser du ham, pludrer lidt osv. og så lægger du ham til ...

Annonce

... samme bryst igen men i tvillingestilling. Det kan gøre at han får 'tømt' brystet lidt bedre.

Du kan også gøre det at du lader ham spise rigtig godt på det ene bryst, bøvser, skifter ham osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst inden han skal sove igen. Fordelen her er, at du ved at amme fra begge bryster mellem hver lur kan øge din mælkemængde lidt samtidig med at du får ham til måske at sove lidt længere lur, hvorefter han så vågner op og spiser mere effektivt igen.

Det er hyppigheden af amning som øger mælkemængden og derfor giver det mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Men det er også vigtigt at barnet kommer langt nok ind til den fede mælk og det er altså bedre at han spiser 20 minutter på et bryst, end 10 minutter på hvert bryst - hvis du kan følge mig ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jo mere du kan få ham til at spise hos dig om dagen, jo mindre vil han naturligt have behov om natten. Samtidig er det dog også stadig vigtigt med natamning, fordi netop amningen om natten er med til at holde mælkeproduktionen oppe. Nogle gange når børn melder sig meget hyppigt natten igennem kan det altså være et udtryk for at barnet arbejder på at sætte mælkemængden lidt op, simpelthen fordi han fysisk er så stor nu, at han har brug for lidt mere at spise ... :)

Og så kan du naturligvis også overveje om du er der, hvor du gerne vil kunne give en flaske. Hvis du synes du ammer for meget og gerne vil at andre (far) kan tage over, så er en flaske jo en mulighed. Modermælkserstatning vil ofte mætte mere end modermælk og det kan derfor gøre at han måske kan sove et lidt længere stræk ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og hjælpes lidt på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.