Svar: Natteamning - 2 mdr.
28. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Signe
Tillykke med lillebror :)
Det lyder som om at han er en lille sulten dreng og du skal naturligvis vurdere, hvad du kan holde til og har lyst til ...
Nogle børn spiser meget hyppigt ved brystet, hvor andre børn klarer sig med færre måltider, sådan er der forskelle og det er helt normalt.
Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del er meget vandholdig, hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk og den slukker tørsten. Det betyder at børn der ammes nogle gange melder sig og dier kortvarigt - det er ikke hygge, det er fordi barnet på den måde slukker tørsten.
Den næste del af mælken er lidt mere hvid og ligner lidt mere letmælk i konsistensen. Det er den egentlige mad, som barnet har brug for, for at trives og som barnet får, når de spiser sine 'hovedmåltider'.
Den sidste del af mælken er tyk som fløde. Hvis man malker ud, så kan man se at fløden lægger sig foroven i flasken som en lidt tykkere gullighvid mælk. Det er fløden som giver barnet god mæthed i maven og det er også fløden der giver barnet elastikker på arme og ben :)
Barnet har altså brug for alle dele af mælken og brystet er så smart indrettet, at hvis man lægger barnet til som det viser behov for, så bliver barnets behov naturligt dækket.
Det er dog samtidig også vigtigt at du sørger for at din dreng får spist lang tid nok på et bryst af gangen, så han får den lidt federe og mere mættende mælk med ud. Det er altid svært at sætte tid på en amning, men du kan gøre det at du lægger ham til brystet i den traditionelle stilling og lader ham spise det han umiddelbart vil der. Så bøvser du ham, pludrer lidt osv. og så lægger du ham til samme bryst igen men i tvillingestilling. Det kan gøre at han får 'tømt' brystet lidt bedre.
Du kan også gøre det at du lader ham spise rigtig godt på det ene bryst, bøvser, skifter ham osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst inden han skal sove igen. Fordelen her er, at du ved at amme fra begge bryster mellem hver lur kan øge din mælkemængde lidt samtidig med at du får ham til måske at sove lidt længere lur, hvorefter han så vågner op og spiser mere effektivt igen.
Det er hyppigheden af amning som øger mælkemængden og derfor giver det mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Men det er også vigtigt at barnet kommer langt nok ind til den fede mælk og det er altså bedre at han spiser 20 minutter på et bryst, end 10 minutter på hvert bryst - hvis du kan følge mig ...
Jo mere du kan få ham til at spise hos dig om dagen, jo mindre vil han naturligt have behov om natten. Samtidig er det dog også stadig vigtigt med natamning, fordi netop amningen om natten er med til at holde mælkeproduktionen oppe. Nogle gange når børn melder sig meget hyppigt natten igennem kan det altså være et udtryk for at barnet arbejder på at sætte mælkemængden lidt op, simpelthen fordi han fysisk er så stor nu, at han har brug for lidt mere at spise ... :)
Og så kan du naturligvis også overveje om du er der, hvor du gerne vil kunne give en flaske. Hvis du synes du ammer for meget og gerne vil at andre (far) kan tage over, så er en flaske jo en mulighed. Modermælkserstatning vil ofte mætte mere end modermælk og det kan derfor gøre at han måske kan sove et lidt længere stræk ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og hjælpes lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske