Brev:
Natteamning - 2 mdr.
28. april 2010
Alder:
2 mdr.
Natteamning - 2 mdr.
Kære Helen
Min søn på 11 uger vil gerne ammes en del om natten. Han ammes ca. hver anden eller tredje time igennem dagen. Han spiser godt og får naturligvis lov til at få så meget han vil, bøvses af, nusses evt. lidt og tilbydes så det andet bryst.
Nogle gange tømmer han et, andre gange begge - og jeg kan ikke umiddelbart se, at det betyder noget for, hvor langt tid der går før næste amning. Han får aldrig bryst som trøst, og er også glad for sin sut, men er nu heller aldrig ked af det. Han er en meget meget nem og glad dreng :-).
Han ammes oftest sidste gang kl. ca. 19 og går "i seng" ved 19.30-20tiden. Han falder i øvrigt aldrig i søvn ved brystet. Ikke fordi jeg holder ham vågen, han gør det bare ikke. Herfra sover han et fint træk til 22.30-23 tiden. Men herfra vil han ofte ammes kl. ca. 1, 3, 4 og 5, hvorefter han vågner helt op kl. 6-7, men ikke er sulten (tror da pokker :-)).
Jeg har prøvet at "trække den". Give ham sutten, vugge ham, nusse etc. hvilket kan udsætte en amning maks. 15 min. men han vågner konstant op og er urolig og søgende - også selvom han på dette tidspunkt sover svøbt og i mine arme - og til sidst skrigende. Han spiser nok lidt mindre om natten, ikke kortere tid, men langsommere, men jeg holder ham igang så længe som muligt - her sover han under og straks efter amning.
Jeg er ikke den friskeste om natten - som du ved, er hans storesøster meget ofte vågen - men jeg vil gerne "arbejde" med noget om natten, hvis det kan hjælpe på sigt. (Det er ikke hende, der vækker ham.) Er der noget jeg kan gøre for at nedsætte natteamningerne lidt eller er han stadig så lille, at han skal have lov selv at regulere dette? Jeg har forsøgt at amme lidt oftere i dagtimerne, fast hver anden time, men jeg synes at det resulterer i sjatspisning, og det har ikke hjulpet på om natten. Jeg kan desværre ikke rigtig lade far tage over endnu, da han ofte sover hos Alma i øjeblikket, da hun er særlig urolig lige pt. (dvs. 10-12 opvågninger pr. nat).
Med venlig hilsen
Signe