Natteamning - 2 mdr.

28. april 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Natteamning - 2 mdr.

Kære Helen

Min søn på 11 uger vil gerne ammes en del om natten. Han ammes ca. hver anden eller tredje time igennem dagen. Han spiser godt og får naturligvis lov til at få så meget han vil, bøvses af, nusses evt. lidt og tilbydes så det andet bryst.

Nogle gange tømmer han et, andre gange begge - og jeg kan ikke umiddelbart se, at det betyder noget for, hvor langt tid der går før næste amning. Han får aldrig bryst som trøst, og er også glad for sin sut, men er nu heller aldrig ked af det. Han er en meget meget nem og glad dreng :-).

Han ammes oftest sidste gang kl. ca. 19 og går "i seng" ved 19.30-20tiden. Han falder i øvrigt aldrig i søvn ved brystet. Ikke fordi jeg holder ham vågen, han gør det bare ikke. Herfra sover han et fint træk til 22.30-23 tiden. Men herfra vil han ofte ammes kl. ca. 1, 3, 4 og 5, hvorefter han vågner helt op kl. 6-7, men ikke er sulten (tror da pokker :-)).

Jeg har prøvet at "trække den". Give ham sutten, vugge ham, nusse etc. hvilket kan udsætte en amning ...

Annonce

... maks. 15 min. men han vågner konstant op og er urolig og søgende - også selvom han på dette tidspunkt sover svøbt og i mine arme - og til sidst skrigende. Han spiser nok lidt mindre om natten, ikke kortere tid, men langsommere, men jeg holder ham igang så længe som muligt - her sover han under og straks efter amning.

Jeg er ikke den friskeste om natten - som du ved, er hans storesøster meget ofte vågen - men jeg vil gerne "arbejde" med noget om natten, hvis det kan hjælpe på sigt. (Det er ikke hende, der vækker ham.) Er der noget jeg kan gøre for at nedsætte natteamningerne lidt eller er han stadig så lille, at han skal have lov selv at regulere dette? Jeg har forsøgt at amme lidt oftere i dagtimerne, fast hver anden time, men jeg synes at det resulterer i sjatspisning, og det har ikke hjulpet på om natten. Jeg kan desværre ikke rigtig lade far tage over endnu, da han ofte sover hos Alma i øjeblikket, da hun er særlig urolig lige pt. (dvs. 10-12 opvågninger pr. nat).

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin