Svar: Hvorfor gør det stadigt så ondt indeni?
25. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære du
Tak for dit brev, tak fordi du skriver så ærligt og åbent om, hvor stor en sorg det er for dig ikke at kunne amme - og hvor vred og bitter du føler dig.
Jeg har valgt at lægge dit brev på siden, fordi jeg ved at der er andre, som kan sidde med de samme følelser som dig ... nogle gange hjælper det bare at vide, at man ikke er den eneste som har det sådan :)
Måske er det netop det, som gør det hele ekstra svært for dig, at du føler dig alene med din sorg. Du har en oplevelse af at alle andre har gode ammeforløb, at alle andre får og har fået den hjælp de har haft behov for - men du har ikke, og det gør dig naturligvis både vred og ked af det.
Men du er ikke den eneste, for rigtig mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og måske vil det hjælpe dig at tale med andre kvinder som har stået i samme situation, som har haft de samme følelser, frustrationer osv. Du kan prøve at tale med din sundhedsplejerske om hvorvidt der er andre mødre i kommunen som hun har kendskab til og at I måske kunne mødes og tale sammen. Du kan også prøve at søge på nettet for at finde andre, som har haft det og har det som dig.
Derudover kan du naturligvis overveje om du har brug for at tale med en psykolog simpelthen for at komme over den sorg du føler, få bearbejdet det, få talt om alt det du tænker og også få nogle redskaber til at komme videre. En mulighed kunne f.eks. være at du skrev ned, hvordan du havde det - nogle gange hjælper det at skrive sine tanker og føleler ned på papir, bare den proces der ligger i at det går fra hovedet og ud i hånden kan hjælpe nogen.
Måske er løsningen at skrive et brev til afdelingen, få dem fortalt hvor meget du har følt dig overladt til dig selv - igen få det ud af dit system, men måske samtidig også sikre at det ikke sker for andre.
En psykolog er uddannet til at drøfte sådanne ting med dig og til at give dig redskaber til at komme videre :)
Stort knus herfra - rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske