Svar: Amning - hvor lang tid af gangen?
14. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Birgitte
Det er lidt 'farligt' at sætte tid på en amning, for der er rigtig mange faktorer som spiller ind :)
Det har f.eks. noget at sige, hvordan mors bryst er formet, om barnet har let ved at få fat i brystvorten og arbejde med / malke på brystet. Det har betydning hvordan mors nedløbsrefleks fungerer, hos nogle kvinder løber mælken langsommere, hos andre kvinder løber mælken meget hurtigt. Det har også noget at sige, hvordan ens barn er til at die, om barnet er i stand til at svøbe korrekt om brystet, malke med tungen og holde et godt vacuum. Der er masser af ting som gør sig gældende.
Hvis din dreng er god til at die, har godt med vacuum og du samtidig har en nedløbsrefleks der fungerer hurtigt, så kan det sagtens tænkes at din dreng kan 'tømme' brystet på 10 minutter og bagefter falder han så fuldstændig til ro med mælk i mundvigende og et saligt smil på læben :) Hvis man har et barn som har sværere ved at die, som bruger flere kræfter, måske falder lidt i søvn undervejs og mors nedløbsrefleks også fungerer lidt langsommere, ja så skal barnet måske have 30-40 minutter til at spise sig færdig.
Du er derfor nød til at se på hvordan din dreng spiser og hvordan han virker til at trives og hans vægtøgning er jo et godt tegn på at han får, hvad han har behov for :)
Det kan sagtens tænkes at han lige nu bare stortrives med et bryst af gangen, måske vil han have det sådan fremover og det er helt okay. Det kan dog også tænkes at han måske i takt med at det (forhåbentlig) bliver sommer og mere varmt i vejret, får behov for at få lidt bryst for at få slukket tørsten og her vil han så måske spise fra et bryst af gangen, når han er sulten og skal have et hovedmåltid, men slukke tørsten ved modsatte bryst, når han så er tørstig. Du vil altså godt kunne forvente at han fremover måske vil die endnu mere kortvarigt en gang imellem simpelthen for der at få den vandholdige mælk som slukker tørsten. Og næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han har taget toppen og lader ham så spise i bund der.
Børn skal ikke nødvendigvis have fra begge bryster, det er meget fint at amme fra et bryst af gangen, som du gør. Faktisk kan man godt nøjes med at amme fra et bryst - det gør kvinder som f.eks. operativt har fået fjernet det ene bryst, eller kvinder der føder tvillinger - her får hvert barn også hvert sit bryst ...
Så det du fortæller lyder fint og tingene kan som sagt ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, hans væske- og mælkebehov ændres osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske