Svar: Amning - hvor lang tid af gangen?

14. april 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Birgitte

Det er lidt 'farligt' at sætte tid på en amning, for der er rigtig mange faktorer som spiller ind :)

Det har f.eks. noget at sige, hvordan mors bryst er formet, om barnet har let ved at få fat i brystvorten og arbejde med / malke på brystet. Det har betydning hvordan mors nedløbsrefleks fungerer, hos nogle kvinder løber mælken langsommere, hos andre kvinder løber mælken meget hurtigt. Det har også noget at sige, hvordan ens barn er til at die, om barnet er i stand til at svøbe korrekt om brystet, malke med tungen og holde et godt vacuum. Der er masser af ting som gør sig gældende.

Hvis din dreng er god til at die, har godt med vacuum og du samtidig har en nedløbsrefleks der fungerer hurtigt, så kan det sagtens tænkes at din dreng kan 'tømme' brystet på 10 minutter og bagefter falder han så fuldstændig til ro med mælk i mundvigende og et saligt smil på læben :) Hvis man har et barn som har sværere ved at die, som bruger flere kræfter, måske falder lidt i søvn undervejs og mors nedløbsrefleks også fungerer lidt langsommere, ja så skal barnet måske have 30-40 minutter til at spise sig færdig.

Du er derfor nød til at se på hvordan din dreng spiser og hvordan han virker til at trives og hans vægtøgning er jo et godt tegn på at han får, ...

Annonce

... hvad han har behov for :)

Det kan sagtens tænkes at han lige nu bare stortrives med et bryst af gangen, måske vil han have det sådan fremover og det er helt okay. Det kan dog også tænkes at han måske i takt med at det (forhåbentlig) bliver sommer og mere varmt i vejret, får behov for at få lidt bryst for at få slukket tørsten og her vil han så måske spise fra et bryst af gangen, når han er sulten og skal have et hovedmåltid, men slukke tørsten ved modsatte bryst, når han så er tørstig. Du vil altså godt kunne forvente at han fremover måske vil die endnu mere kortvarigt en gang imellem simpelthen for der at få den vandholdige mælk som slukker tørsten. Og næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han har taget toppen og lader ham så spise i bund der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn skal ikke nødvendigvis have fra begge bryster, det er meget fint at amme fra et bryst af gangen, som du gør. Faktisk kan man godt nøjes med at amme fra et bryst - det gør kvinder som f.eks. operativt har fået fjernet det ene bryst, eller kvinder der føder tvillinger - her får hvert barn også hvert sit bryst ...

Så det du fortæller lyder fint og tingene kan som sagt ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, hans væske- og mælkebehov ændres osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)