Svar: Lille pige har utrolig meget luft i maven
14. april 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Anne
Tillykke med lillesøster og dejligt at høre fra dig igen. Det lyder som om at I alle fire har det godt og trives, trods lidt maveproblemer hos den lille prinsesse :)
Det kan hjælpe jer at være opmærksom på din datters ammestillinger og hvordan hun spiser hos dig. Det lyder umiddelbart som om at mælken løber hurtigt til hende og nogle gange så hurtigt at hun næsten ikke kan følge med og derfor slipper og sluger lidt luft, tager fat igen og luften kører så med maden ned gennem systemet. Det er helt normalt for alderen og det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre, får lidt mere vacuum, bliver stærkere, i stand til at spise mere rytmisk osv.
Men det kan hjælpe at lade hende sidde lidt mere op, når hun spiser, bruge det der hedder tvillingestillingen, hvor hun sidder/ligger med hovedet ved dit bryst og kroppen ud under din arm. Tendensen til at sluge luft er lidt mindre ved denne stilling og samtidig hjælper den hende til at 'tømme' brystet lidt bedre og få den ekstra fede mælk med ud, som ligger lidt tungere i maven.
Det har nemlig også noget at sige, hvor hurtigt hun skifter mellem at blive ammet på den ene og den anden side. Jo mere du kan amme hende på et bryst af gangen, jo bedre er det faktisk. Det handler om at den første del af mælken er meget vandholdig og tørstslukkende - og dermed vigtig - men hvis hun f.eks. spiser 10 minutter på det ene bryst og 10 inutter på det andet, så risikerer hun at få ekstra meget af den vandholdige mælk og dermed mavekneb. Derfor er det bedre at hun spiser 20-30 minutter på det ene bryst, bliver skiftet, svøbt osv. og så får 5 minutter på det andet bryst. Hvorefter du så putter hende igen. Og når hun så vågner, så starter du der, hvor hun stoppede sidst, lader hende spise godt og effektivt på det ene bryst og bøvser hende, skifter hende osv. inden du så lægger til igen.
Du kan også prøve at gøre det, at du ammer hende fra det ene bryst i den almindelige stilling og herefter bøvser hun, du skifter hende og når du så lægger hende til igen, så lægger du hende til samme bryst, men i tvillingestillingen. Det kan gøre at hun får lidt mere af den federe mælk med ud, som giver mere ro i maven.
Ellers er det vigtigt at hun hjælpes med at bøvse og det gør du bedst ved at holde hendes ryg lige og armene let løftet. Det vil sige at hun enten skal helt op over skulderen på dig at hænge, med armene løftet op over dine skuldre, eller - du kan sidde med hende foran dig, hvor du med dine hænder holder hende omkring brystkassen, holder ryggen lige og løfter hendes arme/skuldre lidt netop med dine hænder.
Hvis hun ligger krummet sammen på din brystkasse, så kan hun ikke komme godt nok af med luften. Hun er nødt til at være strakt ud. Du kan hjælpe luften på vej ved at klappe små lette klap på hendes blenumse og forsigtigt op af ryggen.
Nogle børn er super dygtige til at bøvse, de sender et ræb af sted med det samme de slipper brystet. Andre børn har svært ved det og skal have luften igennem hele systemet, før det kan komme ud som en prut. De børn vil naturligvis også have flere problemer med mavekneb end de børn, der kan bøvse og få det ud med det samme ...
En sut kan hjælpe, fordi det fører både mad og luft igennem systemet. Mavemassage, cykle med benene, et lunt bad, at ligge på maven hen over f.eks. ammepuden kan hjælpe.
Nogle kvinder oplever også at der er en sammenhæng mellem den mad de spiser og den luft deres børn får i maven - denne sammenhæng er ikke dokumenteret, men det er altså en erfaring som nogle kvinder har. Du kan derfor overveje om du indtager noget, som kan gå i mælken og irritere - det kan være urtete af forskellig slags, for meget kaffe, det kan være kål, spinat, løg eller meget krydret mad, chokolade og andre ting - som, hvis man spiser det i større mængder, kan give problemer. Altså for nogen :)
Også d-dråber har ry for at kunne give mavekneb og hvis man oplever det kan det hjælpe at skifte til en anden slags, en anden producent ...
Ellers er det tiden der arbejder for dig, som du også selv er inde på - håber dog at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske