Lille pige har utrolig meget luft i maven

14. april 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Lille pige har utrolig meget luft i maven

Kære Helen

Nyt barn = nye udfordringer – derfor også fornyet aktivitet på din hjemmeside :)

Lillesøster kom til verden for 5 uger siden, og det er både dejligt og udfordrende med denne familieforøgelse.

En af de udfordringer, der præger vores hverdag er, at den lille pige har utrolig meget luft i maven. Luften resulterer i, at det meste af dagen og natten går med at trykke og presse for at få luften ud. Det påvirker hendes søvn og trivsel, mens det samtidig gør det svært for mig at opretholde de rutiner, som vores familie i forvejen har – og som betyder rigtig meget for storebror – fordi meget af dagen går med håndteringen af lillesøsters luftproblem.

Jeg ammer hende fuldt ud, og hun spiser i gennemsnit 8 gange i døgnet. Hun har siden fødslen, hvor hun vejede knapt 3500 gram, taget ca. 1400-1500 gram på, så sulten fejler ikke noget :) Hun er blevet bedre til at bøvse efter måltiderne, men det er ikke altid, at der kommer luft op. Dog kan hun nogle gange også bøvse under måltiderne. Jeg har ikke indtryk af, at hun efter et måltid har en bøvs siddende, der generer søvnen – derimod lader det til, at ”problemet” (eller luften) allerede har bevæget sig videre i systemet og derfor skal ud som prutter i stedet. Jeg har derudover på fornemmelsen, at hun sluger luft mellem måltiderne, da det til tider lyder som om, at hun slet ikke kan få vejret, hvorefter det lyder som der kommer luft ned i halsen og videre ned… Ved ikke om det har noget på sig, men det lyder sådan. Hun hikker også rigtig meget.

Hendes afføringsmønster har ændret karakter de sidste par dage, således at det nu samler sig i én større afføring dagligt og mindre afføringer ved de resterende bleskift. Tidligere var der en lind strøm af afføring konstant. Er denne ændring normal, og kan den have noget at skulle sige i forhold til luften i maven?

Udfordringen med al denne luft består ...

Annonce

... hovedsageligt i, at den forårsager en meget urolig og afbrudt søvn – både dag og nat. Problemet er ikke lige stort alle dage, men set over en periode på omkring 14 dage er det intensiveret. Det er derfor efterhånden sjældent, at hun i løbet af dagen får den sammenhængende søvn, som jeg fornemmer, at hun har brug for. I stedet vækker hun sig selv konstant – og om natten vækker hun så også min mand og jeg.

Den afbrudte søvn betyder, at hun klat-sover, når der ikke lige skal luft ud. I dag faldt hun fx i søvn på sofaen, mens jeg spiste morgenmad for så at vågne op 20 minutter efter… Givet vis fordi hun kun har sovet cirka 7 timer i nat, efter en lang hovedsagelig vågen periode i aftes på over 6 timer. Her skal det siges, at hun inden intensiveringen af luften i maven sagtens kunne sove 10-12 timer om natten, kun afbrudt af 1-2 amninger. Derfor påvirkes hendes (og min) døgnrytme nu af luften i maven på en måde, der gør, at det er helt tilfældigt, hvornår hun sover, spiser mv., hvilket gør det svært at passe storebrors rutiner.

Jeg forsøger at skabe genkendelighed omkring det at falde i søvn, og jeg plejer at amme, svøbe og vugge hende, inden hun bliver puttet med sin sut. Om dagen puttes hun i sin lift og om aftenen/natten i vores seng. Svøbet giver gerne kroppen lidt ro – men kun til at falde i søvn – ikke til at blive ved med at sove, desværre. Derudover forsøger jeg at holde hendes krop i gang, når hun er vågen og frisk til aktivitet. Hun ligger på maven, jeg cykler med hendes ben, bader hende og masserer hendes mave osv…

Mit spørgsmål til dig går på, om der er noget jeg kan gøre for at afhjælpe luften i maven, så hun kan få noget mere sammenhængende søvn? Altså er der noget, der kan give mindre luft i maven, eller mindske de tydelige gener, som hun oplever, når luften skal ud? Eller er det kun tiden, der vil afhjælpe det?

Mange hilsner

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi