Brev:
Lille pige har utrolig meget luft i maven
14. april 2010
Alder:
1 mdr.
Lille pige har utrolig meget luft i maven
Kære Helen
Nyt barn = nye udfordringer – derfor også fornyet aktivitet på din hjemmeside :)
Lillesøster kom til verden for 5 uger siden, og det er både dejligt og udfordrende med denne familieforøgelse.
En af de udfordringer, der præger vores hverdag er, at den lille pige har utrolig meget luft i maven. Luften resulterer i, at det meste af dagen og natten går med at trykke og presse for at få luften ud. Det påvirker hendes søvn og trivsel, mens det samtidig gør det svært for mig at opretholde de rutiner, som vores familie i forvejen har – og som betyder rigtig meget for storebror – fordi meget af dagen går med håndteringen af lillesøsters luftproblem.
Jeg ammer hende fuldt ud, og hun spiser i gennemsnit 8 gange i døgnet. Hun har siden fødslen, hvor hun vejede knapt 3500 gram, taget ca. 1400-1500 gram på, så sulten fejler ikke noget :) Hun er blevet bedre til at bøvse efter måltiderne, men det er ikke altid, at der kommer luft op. Dog kan hun nogle gange også bøvse under måltiderne. Jeg har ikke indtryk af, at hun efter et måltid har en bøvs siddende, der generer søvnen – derimod lader det til, at ”problemet” (eller luften) allerede har bevæget sig videre i systemet og derfor skal ud som prutter i stedet. Jeg har derudover på fornemmelsen, at hun sluger luft mellem måltiderne, da det til tider lyder som om, at hun slet ikke kan få vejret, hvorefter det lyder som der kommer luft ned i halsen og videre ned… Ved ikke om det har noget på sig, men det lyder sådan. Hun hikker også rigtig meget.
Hendes afføringsmønster har ændret karakter de sidste par dage, således at det nu samler sig i én større afføring dagligt og mindre afføringer ved de resterende bleskift. Tidligere var der en lind strøm af afføring konstant. Er denne ændring normal, og kan den have noget at skulle sige i forhold til luften i maven?
Udfordringen med al denne luft består hovedsageligt i, at den forårsager en meget urolig og afbrudt søvn – både dag og nat. Problemet er ikke lige stort alle dage, men set over en periode på omkring 14 dage er det intensiveret. Det er derfor efterhånden sjældent, at hun i løbet af dagen får den sammenhængende søvn, som jeg fornemmer, at hun har brug for. I stedet vækker hun sig selv konstant – og om natten vækker hun så også min mand og jeg.
Den afbrudte søvn betyder, at hun klat-sover, når der ikke lige skal luft ud. I dag faldt hun fx i søvn på sofaen, mens jeg spiste morgenmad for så at vågne op 20 minutter efter… Givet vis fordi hun kun har sovet cirka 7 timer i nat, efter en lang hovedsagelig vågen periode i aftes på over 6 timer. Her skal det siges, at hun inden intensiveringen af luften i maven sagtens kunne sove 10-12 timer om natten, kun afbrudt af 1-2 amninger. Derfor påvirkes hendes (og min) døgnrytme nu af luften i maven på en måde, der gør, at det er helt tilfældigt, hvornår hun sover, spiser mv., hvilket gør det svært at passe storebrors rutiner.
Jeg forsøger at skabe genkendelighed omkring det at falde i søvn, og jeg plejer at amme, svøbe og vugge hende, inden hun bliver puttet med sin sut. Om dagen puttes hun i sin lift og om aftenen/natten i vores seng. Svøbet giver gerne kroppen lidt ro – men kun til at falde i søvn – ikke til at blive ved med at sove, desværre. Derudover forsøger jeg at holde hendes krop i gang, når hun er vågen og frisk til aktivitet. Hun ligger på maven, jeg cykler med hendes ben, bader hende og masserer hendes mave osv…
Mit spørgsmål til dig går på, om der er noget jeg kan gøre for at afhjælpe luften i maven, så hun kan få noget mere sammenhængende søvn? Altså er der noget, der kan give mindre luft i maven, eller mindske de tydelige gener, som hun oplever, når luften skal ud? Eller er det kun tiden, der vil afhjælpe det?
Mange hilsner
Anne