Svar: Ammestop uden brug af sut

12. april 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære AH

I princippet må du amme ligeså længe både du og din dreng har det godt med det. Der er ikke nogle regler om at amning skal stoppe fordi barnet bliver et år :)

WHO anbefaler amning - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning i forhold til brystkræft, risikoen for brystkræft hos kvinder falder jo længere tid de ammer.

Samtidig skal man dog også huske på at vi i DK ikke har behov for at amme i årevis, når det handler om børns sundhed. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand eller lignende og der er således ikke sundhedsmæssigt behov for at blive ammet i flere år, som der kan være i andre lande.

Og så er det jo også sådan at i Danmark er vores bryster en del af vores sexualitet og derfor vil det for mange være grænseoverskridende at amme et barn som er mere end 1-2 år gammelt. Det er helt fint og acceptabelt at amme et spædbarn eller en baby, men når barnet når den alder, hvor man går hånd i hånd med mor ind og lægger sig i dobbeltsengen, så bliver det for mange grænseoverskridende. Simpelthen fordi det at ligge sammen i sengen og have så tæt fysisk kontakt forbindes med noget sexuelt i vores kultur …

Derfor siger vi at tidspunktet for ammestop må afhænge helt af hvordan man som mor og barn har det bedst og det er vigtigt at lytte til sit barn og de signaler barnet sender.

Lige nu lyder det som om at både du og din dreng nyder amningen og det fungerer rigtig godt. Du har fået skruet amningerne ned til 1-2 gange dagligt og amningen bruges hovedsageligt til at få din dreng afslappet og rolig. Han nyder at mødes med dig på denne måde, mærke at du stadig er der for ham, fordi han lige nu også går i vuggestue og oplever at være adskilt fra dig om dagen - amningen er det er forbinder jer stadig væk og det er omsorgsfuldt og tryghedsgivende, det er en fin beslutning :)

På sigt vil hans suttebehov naturligt nedsættes og amningen skal ikke erstattes med en sut, med den alder han har nu. Hans behov for at have noget i munden skal stilles af mad, brødskorper, frugtstænger, rå grøntsager - agurk, gulerod eller lignende, som han kan tygge sig igennem og gumle på. Og når det bliver relevant ...

Annonce

... for jer helt at stoppe amning, så skal brystet erstattes af noget andet ligeså tryghedsgivende og dejligt, et helt nyt putteritual.

Det vil ofte være at få lidt lun mælk af en kop og en godnathistorie og det er ofte også i 12-18 måneders alderen at børn begynder at tage en sovebamse eller lignende til sig. Det kan derfor være en rigtig god idé at du stille og roligt indføre nye ritualer, som kommer til at tage over, når brystet stopper. Faktisk går det ofte noget lettere end man lige tror, de fleste mødre overraskes over, hvor hurtigt barnet glemmer brystet, det som var så betydningsfuldt for dem - og at sidde på skødet få lidt mælk, putte sig lidt ind til mor, få en godnatsang, ligge i sin seng, få læst en historie osv. vil naturligt opveje fuld det som amningen tidligere gav.

Så mit råd til jer er at du bibeholder amningen 1-2 gange dagligt lige nu, hvor din dreng tydeligt har behov for dette og bruger amningen som nærhed og tryghedsgivende element. Når han er kørt godt ind og du fornemmer at amningen kan erstattes af noget andet og du finder det godt for jer begge at stoppe, så sættes noget andet i stedet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Start f.eks. med allerede nu at bruge en putteklud eller puttebamse, når du ammer og putter ham i seng. Styrken ved en bamse eller klud er, at det er ham selv, der bestemmer behovet. Han kan for eksempel putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket han jo ikke kan med dig som forælder. Sovebamsen er der, når han har brug for den, uanset om han sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i vuggestuen - derfor skal det I vælger at putte ham med, også følge med ham i vuggestuen og bruges, når de putter ham der.

Jo mere genkendelighed og tryghed der er ved putningen uanset om det er hjemme eller ude, jo lettere går det. Børn er afhængige af tryghed og genkendelighed giver tryghed.

Han sover allerede uden mor i vuggestuen, så når han kan der, kan han også lære det hjemme. Så stille og roligt skal puttekluden altså tage over og han skal lære at nøjes med dine kærtegn, beroligende ord osv.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder