Brev:
Ammestop uden brug af sut
12. april 2010
Alder:
12 mdr.
Ammestop uden brug af sut
Hej Helen
Det er længe siden, jeg sidst har skrevet – tingene har gået sin gang, og vi har efterhånden fået styr på nattesøvnen, selvfølgelig afbrudt af dårligere perioder ved sygdom.
Vores dreng er nu fyldt et år og har været gående i 1,5 måned, så den motoriske uro har efterhånden lagt sig, i hvert fald sover han langt bedre end nogensinde før, og det er jo dejligt. Til gengæld er han meget morsyg i øjeblikket. Ikke helt som i separationsfasen, da den motoriske uro var på sit højeste – han virker mere bevidst, det virker som et valg. Sker der noget udviklingsmæssigt lige nu?
Jeg ammer stadigvæk, hvilket er et bevidst valg, da jeg ville give ham den mulighed for trøst, når vi mødes efter dagen i vuggestuen, hvor han begyndte i sidste uge. Jeg har dog planer om at stoppe amningen om en måneds tid. Det har været en lang, sej kamp at få ham ned på de to gange, så jeg ved ikke helt, hvordan vi skal gribe det an at skære det helt væk. Han bruger ikke sut, har aldrig villet tage den, så det kan ikke bruges som erstatning. Han har tydeligvis et større suttebehov, end amningen opfylder, for han ligger ofte og sutter på sin hånd, knapper eller lynlåse, hvis han kan komme af sted med det.
Mit spørgsmål er derfor: Har du nogen ideer til hvordan jeg skærer de sidste amninger væk, uden at han går helt i hundene over ikke at få sit suttebehov dækket? Og hvornår skal det senest skæres væk, hvis vi ikke kan gennemføre det i denne omgang?
Med venlig hilsen
AH