Svar: Ammestop - er vores dagsplan ok?

11. april 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære E´s mor

Hvorvidt E vil have det bedst med fuldt ammestop fra den ene dag til den anden eller vil trives fint med amning en gang dagligt - inden hun puttes til natten - må komme an på en prøve. Man kan desværre ikke sige noget bestemt omkring dette, det er fuldstændig individuelt ...

Der er naturligvis stor forskel på at gå fra 4-5 amninger til kun 1 amning i stedet for at trappe ned til 4, 3, så 2 og så 1. Men hvis din krop kan følge med og du ikke får problemer med brystspændinger osv. så er det helt fint at du har gjort som nu. Hvis du oplever at have rigtig meget mælk i brystet og du ikke vil lægge din datter til, så kan udmalkning være nødvendig. Ikke for at stimulere, men for at få tømt mælkekamrene, så mælken ikke samler sig derinde og giver brystbetændelse fordi det ikke kommer ud.

Dagsplanen er umiddelbart meget fin og det er rigtig fornuftigt at lade jeres datter få mindre mælk nu for derved også ...

Annonce

... at begynde at spise mere rigtig mad. Det er jo via den rigtige mad, at hun skal have energi nok til at udvikle sig og også vitaminer, protein, fedt osv. at tage på af. Det er vigtigt at du har fokus på protein og de sunde og gode fedtstoffer, meget gerne fedt fra fisk, som kan gives som pålæg til frokost og spises varmt om aftenen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvornår hun skal ammes sidste gang, afhænger igen af hvad signaler hun sender og hvad du har lyst til. Som udgangspunkt er det godt at lade hende få modermælk til hun er 1 år, men hvis hun i takt med at du fjerner amningen og mælkemængden nedsættes selv begynder at afvise brystet før, så er det naturligvis okay. Modsat, hvis I begge trives med den ene amning dagligt, så kan du i princippet amme hende den ene gang ligeså længe I begge har det godt med det ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend. Dejligt at det er gået godt med start i vuggestue :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor