Svar: Ammestop - er vores dagsplan ok?
11. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære E´s mor
Hvorvidt E vil have det bedst med fuldt ammestop fra den ene dag til den anden eller vil trives fint med amning en gang dagligt - inden hun puttes til natten - må komme an på en prøve. Man kan desværre ikke sige noget bestemt omkring dette, det er fuldstændig individuelt ...
Der er naturligvis stor forskel på at gå fra 4-5 amninger til kun 1 amning i stedet for at trappe ned til 4, 3, så 2 og så 1. Men hvis din krop kan følge med og du ikke får problemer med brystspændinger osv. så er det helt fint at du har gjort som nu. Hvis du oplever at have rigtig meget mælk i brystet og du ikke vil lægge din datter til, så kan udmalkning være nødvendig. Ikke for at stimulere, men for at få tømt mælkekamrene, så mælken ikke samler sig derinde og giver brystbetændelse fordi det ikke kommer ud.
Dagsplanen er umiddelbart meget fin og det er rigtig fornuftigt at lade jeres datter få mindre mælk nu for derved også at begynde at spise mere rigtig mad. Det er jo via den rigtige mad, at hun skal have energi nok til at udvikle sig og også vitaminer, protein, fedt osv. at tage på af. Det er vigtigt at du har fokus på protein og de sunde og gode fedtstoffer, meget gerne fedt fra fisk, som kan gives som pålæg til frokost og spises varmt om aftenen.
Hvornår hun skal ammes sidste gang, afhænger igen af hvad signaler hun sender og hvad du har lyst til. Som udgangspunkt er det godt at lade hende få modermælk til hun er 1 år, men hvis hun i takt med at du fjerner amningen og mælkemængden nedsættes selv begynder at afvise brystet før, så er det naturligvis okay. Modsat, hvis I begge trives med den ene amning dagligt, så kan du i princippet amme hende den ene gang ligeså længe I begge har det godt med det ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend. Dejligt at det er gået godt med start i vuggestue :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske