Ammestop - er vores dagsplan ok?

11. april 2010

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Ammestop - er vores dagsplan ok?

Hej Helen,

Håber du har haft en dejlig påske og nyder det dejlige forårsvejr vi indimellem har :)

Jeg har jo skrevet til dig en del gange vedr. min datter og nu presser der sig endnu et spørgsmål på, som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Min datter er ved at blive kørt ind i vuggestue som er gået over al forventning (selvom hun aldrig er blevet passet af andre end hendes far og jeg). Så det er vi bare så glade for :)

E er blevet ammet rigtig meget, helt indtil nu, 1-2 gange om natten og 1-2 gange dag og så lige inden hun skulle puttes. Jeg fik dog nok i går da hun de sidste par nætter vågnede hver time og ville have bryst SELVOM hun havde spist godt om dagen og havde fået go nat grød inden puttetid.

Så jeg ammede som sidste gang kl. 22 og besluttede hun ikke skulle have bryst når hun vågnede (og hun vågnede altså allerede kl. 23.15), jeg tilbød hende vand og mælk og trøstede hende ellers ved at tage hende ind til mig og nusse da hun vågnede og var meget ulykkelig.

Jeg har prøvet at trappe ned stille og roligt men det fungerede bare slet ikke, for hun er ofte syg og ender med kun at leve af min mælk under sygdom og vi er slået tilbage til start! Så jeg følte mig nødsaget til at tage en kold tyrker. Første gang hun vågnede var hun vågen 3 timer og faldt til sidst i søvn og anden gang var hun vågen 2 timer og faldt så i søvn og vågnede kl. 8.

Til morgenmad fik hun tilbudt havregrød og mælk, mælken drak hun meget af men havregrøden blev ikke til mere end ca. 1 dl.

Mit spørgsmål går på, hvornår hun skal ammes sidste gang og hvor længe jeg skal forvente hun sover uden mad/vand (hun har siden hun blev født max sovet 3 timer sammenhængende, hvorefter hun er vågnet for at blive ammet, så jeg ved heller ikke hvor meget jeg kan forlange hun sover fra den ene dag til den anden).

Jeg har tænkt mig ...

Annonce

... følgende dagsplan:

Kl. 7.30 vågner og får morgenmad (ville gerne amme her men så spiser hun ikke morgenmad inden hun skal i vuggestue)

Kl. 8-8.30 i vuggestue

Kl. 10 får hun lidt rugbrød, frugt eller a38 med mælk af kop

Kl. 10.30 bliver hun lagt ud og sove formiddagslur (sover 1-1½ time)

Kl. 11.30/12 frokost – hvad vuggestuen nu har bestemt + vand af kop

Kl. 14/14.30 bliver hun tilbudt lidt at spise + vand af kop

Kl 14.30 Sover eftermiddagslur (sover ca. 1 time)

Kl. 15.30 frugt og hentes efter hun har spist frugt + mælk af kop

Kl. 17.30 spiser vi aftensmad sammen + vand af kop

Kl. 19.30 tilbydes natgrød som hun spiser ca. 0,75 - 1 dl. Af

Kl. 19.45 ammes og puttes i sin seng hvor hun selv falder i søvn mens hun snakker med sin bamse.

Er det ok at beholde den ene amning inden hun bliver puttet eller er det bedre den helt skal væk ?? (hvis det nu forvirre hende). Vi elsker begge amningen og jeg har ikke noget imod at amme hende lidt endnu, hvis det kan blive ved den ene gang inden putning.

E er meget vild med brystet og efterspørger det mange gange i løbet af dagen, så jeg må aflede hendes opmærksomhed ved at tage hende op, lege med hende eller bare nusse/kramme så hun stadig har nærheden og hun ikke både skal undvære bryst og mors kærtegn/nærhed.

Men i bund og grund vil jeg gerne vide om den ene amning kan bibeholdes, eller om det vil forvirre hende mere så vi helt skal stoppe? Og om vores dagsplan ser nogenlunde ud ??(vuggestuen er meget fleksibel og vil gerne imødekomme vores ønsker om mad/søvn osv. )

Desuden har hun grundet sygdom + for meget amning om natten ikke taget på de sidste 2 måneder. Hun er 78,5 cm og 9,3 kg nu, er det ok?? Jeg ved hun er lang og hun mangler heller ikke noget som sådan, men hendes vægtkurve stagnerer og det skal den vel ikke?).

Mange hilsner fra E’s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.