Svar: Er i tvivl om der er mælk nok
11. april 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Henriette
Tillykke med den lille dreng og velkommen til. Når jeg nu svarer dig idag, så håber jeg at tingene allerede ser lidt anderledes ud hos jer. Det lyder nemlig meget som om at din dreng skal have ekstra mælk og det er vigtigt at det er modermælkserstatning han får og ikke kamillete. Der er ingen næring i kamille, det kan han ikke vokse og tage på af at få - det er mælk han skal have :)
Du ammer rigtig meget og rigtig længe og du forsøger også at malke ud for at stimulere til mere mælk. Det lyder som om at amning fylder rigtig meget hos jer og jeg kan godt forstå at du gerne vil amme. Der er heller ingen der siger, at det ikke også kan lykkes, men lige nu har din dreng umiddelbart brug for ekstra mælk og det betyder ikke at du skal stoppe med at amme, det betyder at du er nødt til at give ham begge dele - både modermælk og modermælkserstatning. Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.
Du skal have en sundhedsplejerske til at vurdere, hvordan din dreng dier hos dig. Du skal være sikker på at han er lagt korrekt til brystet og dier med korrekt teknik og du skal sikre dig at han ikke har for kort tungebånd som gør at han ikke kan malke rigtigt med sin tunge. Du skal ikke amme i 1-1½ time, det er for lang tid og det øger ikke din mælkemængde at sidde med ham så længe. Det er hyppigheden af amning der øger mælken.
Selvom man normalt ikke skal sætte tid på en amning, så vil jeg anbefale dig at du ammer ham 25-30 minutter på et ene bryst, skifter ham og tilbyder ham toppen at det andet. Hvis han derefter fortsat virker sulten, så skal han suppleres med modermælkserstatning eller noget af den udmalkede modermælk du har. Og så skal han sove.
Når han så vågner af en lur, så starter du med at amme ham fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise 25-30 minutter der, skifter ham, tilbyder modsatte side og supplere igen, hvis der er behov for det.
Hans mælkebehov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Nu ved jeg ikke hvad han vejer, men hvis han nu vejer f.eks. 4200g så er døgnbehovet ca. 700ml. fordelt på 6-8 amninger er behovet mellem 85-120ml hver gang. En efterfølgende flaske, hvor han drikker 100ml er altså et fuldt måltid ...
Du skal også have kontrolvejet din dreng, for det er kun ved at følge hans vægt at du her i starten kan få indblik i om han får den mængde mælk han har behov for. Han bør som min. tage 200g på om ugen og meget gerne mere.
Så hvis du ikke allerede har haft fat i din sundhedsplejerske, så er det en god idé at få fat på hende nu og lige få en vurdering af din dreng, amning, sutteteknik osv. - også inden I går weekenden i møde :) Hvis sundhedsplejersken ikke kan komme til dig, så er der måske et åbent hus, hvor du kan få ham vurderet og ellers må du lige få lægen til at kigge på ham.
Held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske