Svar: Er i tvivl om der er mælk nok

11. april 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Henriette

Tillykke med den lille dreng og velkommen til. Når jeg nu svarer dig idag, så håber jeg at tingene allerede ser lidt anderledes ud hos jer. Det lyder nemlig meget som om at din dreng skal have ekstra mælk og det er vigtigt at det er modermælkserstatning han får og ikke kamillete. Der er ingen næring i kamille, det kan han ikke vokse og tage på af at få - det er mælk han skal have :)

Du ammer rigtig meget og rigtig længe og du forsøger også at malke ud for at stimulere til mere mælk. Det lyder som om at amning fylder rigtig meget hos jer og jeg kan godt forstå at du gerne vil amme. Der er heller ingen der siger, at det ikke også kan lykkes, men lige nu har din dreng umiddelbart brug for ekstra mælk og det betyder ikke at du skal stoppe med at amme, det betyder at du er nødt til at give ham begge dele - både modermælk og modermælkserstatning. Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.

Du skal have en sundhedsplejerske til at vurdere, hvordan din dreng dier hos dig. Du skal være sikker på at han er lagt korrekt til brystet og dier med korrekt teknik og du skal sikre dig at han ikke har for kort tungebånd som gør at han ikke kan malke rigtigt med sin tunge. Du skal ikke amme i 1-1½ time, det er for lang tid og det øger ikke din mælkemængde at sidde med ham så længe. Det er hyppigheden af amning der øger mælken.

Selvom man normalt ikke skal sætte tid på ...

Annonce

... en amning, så vil jeg anbefale dig at du ammer ham 25-30 minutter på et ene bryst, skifter ham og tilbyder ham toppen at det andet. Hvis han derefter fortsat virker sulten, så skal han suppleres med modermælkserstatning eller noget af den udmalkede modermælk du har. Og så skal han sove.

Når han så vågner af en lur, så starter du med at amme ham fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise 25-30 minutter der, skifter ham, tilbyder modsatte side og supplere igen, hvis der er behov for det.

Hans mælkebehov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Nu ved jeg ikke hvad han vejer, men hvis han nu vejer f.eks. 4200g så er døgnbehovet ca. 700ml. fordelt på 6-8 amninger er behovet mellem 85-120ml hver gang. En efterfølgende flaske, hvor han drikker 100ml er altså et fuldt måltid ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også have kontrolvejet din dreng, for det er kun ved at følge hans vægt at du her i starten kan få indblik i om han får den mængde mælk han har behov for. Han bør som min. tage 200g på om ugen og meget gerne mere.

Så hvis du ikke allerede har haft fat i din sundhedsplejerske, så er det en god idé at få fat på hende nu og lige få en vurdering af din dreng, amning, sutteteknik osv. - også inden I går weekenden i møde :) Hvis sundhedsplejersken ikke kan komme til dig, så er der måske et åbent hus, hvor du kan få ham vurderet og ellers må du lige få lægen til at kigge på ham.

Held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor