Svar: Udmalkning og mme
5. april 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Eva
Det lyder som en rigtig god beslutning for jer at give din dreng flaske og det er super, at du lige nu giver ham udmalket modermælk på flaske. Som du skriver får han jo på den måde de ekstra næringstoffer, antistoffer osv. som modermælken indeholder og lidt er bestemt bedre end ingenting :) Så bibehold endelig udmalket modermælk på flaske, så længe du har det godt med det og har overskud til det :)
Med hensyn til mælkemængde, så er det korrekt at tommelfingerreglen lyder på at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Nogle børn spiser lidt mere end dette og andre lidt mindre og man må her være fleksibelt og forsøge at lade barnet regulere sit behov selv.
Når børn får flaske så er der altid en risiko for at de overspiser lidt, fordi det er lettere for mælken at løbe ud af flasken, de skal ikke arbejde helt så meget for føden og får derfor ofte lige lidt mere end hvis de blev ammet. Derfor skal man altid holde lidt øje med at barnet ikke begynder at overdrive sit indtag af mme, men holde det på et rimeligt niveau og det synes jeg at 1000ml mme i døgnet er.
Du skal dog medtænke om hans mavekneb skyldes at han får lidt for meget mme og derfor prøve om ikke du skal give ham en lille smule mindre i hver flaske og så i stedet erstatte flasken med en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet og det kan give mere ro i maven. For at han ikke kommer til at spise alt for store mængder og får ondt i maven kan det altså være en god idé at du efter flaske, giver ham en sut at falde til ro på :)
Derudover kan det være en god idé at cykle lidt med hans ben og bukke og strække benene, så de presses lidt op mod maven og ud igen. Du kan også ham lidt mavemassage. Her skal du med et par fingre massere i cirkelbevægelser rundt og rundt om navlen i urets retning, gerne med lidt olie på så glider fingrene lettere.
Det hjælper ofte også at ligge på maven, det kan være at ligge på maven hen over dine lår eller ligge på maven hen over ammepuden eller ligge på maven på din underarm imens du går rundt.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske