Svar: Udmalkning og mme

5. april 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Eva

Det lyder som en rigtig god beslutning for jer at give din dreng flaske og det er super, at du lige nu giver ham udmalket modermælk på flaske. Som du skriver får han jo på den måde de ekstra næringstoffer, antistoffer osv. som modermælken indeholder og lidt er bestemt bedre end ingenting :) Så bibehold endelig udmalket modermælk på flaske, så længe du har det godt med det og har overskud til det :)

Med hensyn til mælkemængde, så er det korrekt at tommelfingerreglen lyder på at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Nogle børn spiser lidt mere end dette og andre lidt mindre og man må her være fleksibelt og forsøge at lade barnet regulere sit behov selv.

Når børn får flaske så er der altid en risiko for at de overspiser lidt, fordi det er lettere for mælken at løbe ud af flasken, de skal ikke arbejde helt så meget for føden og får derfor ofte lige lidt mere end hvis de blev ammet. Derfor skal man altid holde lidt øje med at barnet ikke begynder at overdrive sit indtag af mme, men holde det på et rimeligt niveau og det synes jeg at 1000ml mme i ...

Annonce

... døgnet er.

Du skal dog medtænke om hans mavekneb skyldes at han får lidt for meget mme og derfor prøve om ikke du skal give ham en lille smule mindre i hver flaske og så i stedet erstatte flasken med en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper maden igennem systemet og det kan give mere ro i maven. For at han ikke kommer til at spise alt for store mængder og får ondt i maven kan det altså være en god idé at du efter flaske, giver ham en sut at falde til ro på :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover kan det være en god idé at cykle lidt med hans ben og bukke og strække benene, så de presses lidt op mod maven og ud igen. Du kan også ham lidt mavemassage. Her skal du med et par fingre massere i cirkelbevægelser rundt og rundt om navlen i urets retning, gerne med lidt olie på så glider fingrene lettere.

Det hjælper ofte også at ligge på maven, det kan være at ligge på maven hen over dine lår eller ligge på maven hen over ammepuden eller ligge på maven på din underarm imens du går rundt.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren