Svar: Sove igennem giver mindre mælk

1. april 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lena

Det er ikke nogen god idé at trække tiden mellem amningerne, det virker sådan de første par gange, fordi brystet naturligt vil være overfyldt og derfor virker det som om at det giver mere mælk - men det holder ikke. Faktisk vil mælkemængden nedsættes, jo længere tid der går imellem dine amninger.

Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan sørge for at amme fra begge bryster mellem hver lur. Jeg vil anbefale dig at du lige nu forsøger at køre en rytme, hvor du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur om dagen, sørger for at han spiser rigtig godt og effekt der fra, herefter skal han skiftes, lege med osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham modsatte bryst. Når han så vågner fra næste lur, så starter han der, hvor han sluttede sidst, spiser rigtig godt fra den side og bøvser, skiftes, leger osv. og tilbyder så modsatte siden inden han skal sove igen.

Det giver mere mælk at amme hyppigt, det giver mindre mælk, jo længere tid der går imellem amningerne. Så når du mærker at mælkemængden er ved at falde lidt, så er det vigtigt at lægge ham hyppigere til begge bryster. Det giver altså mere mælk at amme 8 gange dagligt (svarende til ca. hver 3 time) og mindre mælk, hvis du nedsætter amningerne til 5 gange dagligt.

Også natamning har betydning for mælkedannelsen, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det at han nu er begyndt at sove igennem fra kl. 21 ...

Annonce

... til næste morgen tidlig kl. 06 kan altså godt være problematisk i forhold til at sikre mælkmængden. Det ville være ønskeligt, hvis han ikke sov helt så længe, men fik en amning ekstra f.eks. omkring midnat, så måske kan du holde dig vågen og amme ham sent inden du selv går i seng ... Det vil være godt for ham og det vil være godt for din mælkemængde og bibeholdelse af amningen på sigt :)

At der lige nu går længere tid mellem hans afføringer kan godt hænge sammen med at han om natten springer amningerne over og at din mælkemængde er nedsat. Det er altså sandsynligt at der er en sammenhæng mellem at du oplever nedsat mælkemængde og samtidig oplever nedsat udskillelse hos din dreng. Endnu en god grund til at øge antallet af amninger hos jer :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan dog også hænge sammen med at der sker nogle enzymændringer i hans mave og tarmsystem, som gør at han begynder at optage næringen fra mælken bedre. Der er således ikke særlig mange affaldsstoffer af udskille og derfor går der længere tid imellem hans afføringer. Børn som bliver ammet kan sagtens have en uge mellem deres afføringer uden at det behøver være et problem. Her skal man naturligvis se på hvordan barnet spiser, har vandladning og i øvrigt virker, som du også selv er inde på - samt naturligvis vurdere mors mælkemængde og have en fornemmelse for at barnet får rigeligt med modermælk :)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor